Bemutatjuk a terelést, amit senki sem vesz észre, viszont veszélyes és nincs semmi értelme

Szegeden járunk, egy magyarországi városban, ami híres a paprikáról és a halászléről. Van a városban egy híd, a Belvárosi, mely egyik hídfőjénél éppen terelés van érvényben: a hídról lefelé suhanó kerékpárosokat kiterelik egy a folytatólagos kerékpárúttal párhuzamos autóútra, amire meglehetősen veszélyes rátérni a közben a hídról lekanyarodó autók miatt (mivel eléjük kell valahogy kievickélni), és úgy alapvetően senki sem veszi figyelembe, mert a táblákat úgy helyezték ki, hogy azokat nem lehet észrevenni. És ez csak pár seb az ezerből. De vegyük sorra, képekkel. A fenti képen mutatjuk, hogy mit lát valaki, amikor megközelíti a kereszteződést.

Kicsit közelebb érve. Itt már van Forgalmi rend változás-tábla, azt azonban nem tudjuk, hogy mi a változás:

Ugye jobbra szeretnénk kanyarodni, ahol az egykori járda helyén fut a kerékpárút. Újabb figyelmeztető tábla tűnik fel:

Innen már tisztán kivezető egy Gyalogos zóna-tábla, az alatta levő másikat azonban még nem látjuk ebből a szögből. Arról nem szabad megfeledkezni, hogy a kép 0 kilométerórás sebességnél készült, míg egy kerékpáros itt 15-25-tel simán jön, ha nincs akadály, tehát közel lehetetlen időben értelmezni a táblákat:

És amikor már késő, láthatjuk csak meg, hogy bizony itt tilos kerékpározni, mert gyalogos övezet lett ez a rész:

Más szemszögből:

A táblázást persze csak a Dóm felől jövők vehetik észre, így aki a hídról érkezik, nem tud mit tenni, továbbhajt (vagy nagy nehezen visszafordul), majd a magas padkán keresztül éri el az utat a múzeumi zebránál:

A dologban az a legszebb, hogy szabályosan közlekedő gyalogos itt nem is tartózkodhatna, hiszen a Híd utca felől nincs zebra (és lámpás a kereszteződés, tehát csak kijelölt zebrán szabad átkelni), az Oskola utca felől csak kerékpáros átvezetés van, a Belvárosi hídon meg ugye szintén tilos sétálni ezen az oldalon. Egyedül a múzeum felől jöhetnénk szabályosan, a kérdés csak az, hogy miért tennénk így, ha utána nem tudunk továbbmenni:

Aki esetleg már annyiszor megszívta itt, hogy emlékezetből tudja, mit kell tenni, annak a hídról jobbra lekanyarodó autókkal kell közelharcot vívnia az útért, miközben átverekszi magát azokon a lámpára váró bicikliseken, akiknek nem is szabadna ott lenniük, mert a bringautat az útra terelték mindkét irányba (először a Dóm felé, majd ugye most a színház felé is):

Fotók: Szűcs Dániel / Szegeder

Röviden ennyi. Veszélyes, a rossz kivitelezés miatt átláthatatlan, és alapvetően nincs értelme.

A Szegedbicaj blog a következőt írta a tereléssel kapcsolatban: „A közlekedőknek nem jelzik időben, hogy a kerékpározóknak az úttesten kell haladni már a hídfőtől, nincs megoldva az átjutás a megmaradt, Oskola utca felé eső gyalog- és kerékpárútra sem, a hídról lejövők elsőbbségi viszonyait nem szabályozzák megfelelően. Hiába a sok zöld program, ha közben ritkítják a tömegközlekedést, egy csomó parkolót felszabadítanak az autóknak, a város (és az ország) legforgalmasabb kerékpáros útvonalát pedig a kerékpározási főszezonban gyilokjáróvá alakítják, amit jó, ha túlél az ember.”