Harminc évvel ezelőtt, 1991. június 2-án indult Magyarországon az első InterCity-vonat, Miskolcra. Azóta a hazai távolsági szolgáltatás alapját jelentő járatokat évente közel 10 millióan választják, és MÁV szerint a szolgáltatás színvonala rendületlenül emelkedik.
Az InterCity-vonatok megjelenéséig a MÁV-hálózatának nagy részén, a távolsági szolgáltatás alapját a sebes- és gyorsvonatok jelentették, a fontosabb úticélok pedig expresszvonatokkal voltak elérhetők. A 30 évvel ezelőtti első IC-szerelvényt az akkori színvonalon igen korszerű, nagy teljesítményű mozdony húzta. A vonat része volt egy első osztályú és négy másodosztályú, valamint egy étkező-bisztró kocsi. Utóbbi szolgáltatást sajnos idővel kivezették.
Az eltelt évtizedek során újabb és újabb vonalakon indultak el ezek a járatok, napjainkban ezek a távolsági szolgáltatás gerincét jelentik. Naponta közel 250 IC-vonat közlekedik és évente 10 millió utas használja a hálózatot. A vasúttársaság járműállományában több mint 350 IC-forgalomra alkalmas kocsi van, és ez a szám az IC+ gyártásnak köszönhetően ha lassan is, de folyamatosan nő. Az InterCity-kocsik többgenerációs fejlődésen mentek keresztül az elmúlt 30 évben, a család legújabb tagja az IC+. A magas minőségű utastérrel rendelkező, saját tervezésű és gyártású kocsitípus lehetővé tette a kerékpárszállítás, valamint babakocsival illetve kerekesszékkel történő utazás lehetőségének megteremtését olyan vonalakon is, ahol erre korábban nem, vagy erősen korlátozottan volt mód.
A második InterCity-szolgáltatást nyújtó vonat a következő évben, 1992-ben indult meg Budapest és Nyíregyháza között. Mára országszerte szállítanak az InterCity-vonatok utasokat, és a határokon túlra is lehet utazni a nemzetközi EuroCity- és InterCity-járatokon. A vonatoknak nevei is vannak, amiket általában városok római kori neveiről, tájegységekről és híres személyekről kaptak. 1994-ben tovább nőtt az IC-kkel elérhető nagyvárosok száma, innentől Budapestről Szegedre és Pécsre is gyorsan és kényelmesebb lett az utazás ezekkel a vonatokkal.

A szegedi vonalon 2006 óta ütemes menetrend van érvényben, óránként közlekednek Budapest-Szeged viszonylatban egyesített InterCity+gyorsvonatok. Az országban először, egyedülálló módon InterCity-kocsik mellé – helyjegy nélkül igénybe vehető – gyorsvonati kocsikat sorolnak egy szerelvénybe. Az összeállításnak köszönhetően a szegedi InterCity-k így csak alacsonyabb színvonalú szolgáltatást tudnak nyújtani.
1995-től Győr, Szombathely, Sopron és Tatabánya; 1997-től Kaposvár, Békéscsaba és Zalaegerszeg is a hálózat része lett. Sőt, Balatonszentgyörgyön IC-autóbusz is csatlakozott Keszthely felé átszállást biztosítva. Fontos, hogy ekkor elindult az első InterPici-vonat is Miskolc és Tiszaújváros között, amik a fővonali InterCity-vonatokhoz csatlakozva nyújtottak jobb minőségű, gyors kapcsolatot a regionális vonalak nagyobb településeire. Az IP-k néhány évvel később már Miskolc, Békéscsaba, Zalaegerszeg, Debrecen, Nyíregyháza, Püspökladány, Dombóvár és Szekszárd, Baja térségében, de egy ideig Budapest és Esztergom között is közlekedtek. Az ezredforduló újdonsága volt a teljes második generációs InterCity-flotta elkészülte, ezáltal a hálózat mérete is tudott nőni, szinte minden fontosabb vonalon közlekedett már InterCity-vonat, egyfajta prémium termékként, hiszen a leggyorsabb és legkényelmesebb eljutási lehetőséget jelentette az érintett célállomások felé. Ezeknek az új kocsiknak a klíma vagy légjavító berendezései az IC-vonatok egyik legfontosabb tulajdonságává váltak.
2006-ban jelentős mérföldkőhöz érkezett az InterCity-hálózat fejlődése, ekkor vezették be Kelet-Magyarországon az ütemes menetrendet. Ez könnyen megjegyezhető, mindig azonos percben történő indulásokat, egyenletes követést, kiszámíthatóbb, tervezhetőbb csatlakozásokat, egységes kínálatot jelent, számottevően könnyítve ezzel az utazást. Ugyanebben az évben jelentek meg a budapesti Keleti, illetve Nyugati pályaudvarról induló, majd Szolnok, Debrecen, Nyíregyháza és Miskolc érintésével a fővárosba visszatérő, egységes összeállítású, madarakról és virágokról elnevezett kör-IC vonatok, amiken a klimatizált utastér volt, és fedélzeti tájékoztatás segítette az utasokat.