Íme, a legkirályabb képek a Belvárosi hídról

A napokban hetven éve, hogy átadták a Rákosi Mátyás hidat, melyet ma csak régi hídként emlegetünk.

1948. november 21. és a mai nap között eltelt azonban nem kevés idő, és bár a híd maga nem sokat változott, annak környezete, és főleg a hozzá viszonyuló emberéletek és az általunk használt közlekedési eszközök teljesen megváltoztak.

A következőkben mutatunk 12 fényképet a híd első éveitől kezdve egészen a rendszerváltásig.

 

A Híd utca egy 50-es évekbeli fényképen, háttérben a híddal, amely teljesen megváltoztatta az utca képét. A századfordulóra már rég felépült paloták közül idegen testként tornyosodik ki a hatalmas szegecselt vasszerkezet. Fotó: Szeged régi fotói / Facebook

 

60-as évekbeli életkép a rakpartról: ekkor már több, mint egy évtizede állt az új híd, és már csak körülbelül ugyanennyit kellett várni a még újabbra, a mai Bertalan hídra. A Dómtól balra éppen daruval épül valami. Fotó: Szeged régi fotói / Facebook

 

Fürdőzők a szabadstrandon a hatvanas évek első felében. A háttérben, túl a hídon már áll az 1961-ben elkészült Sellőház. Talán pont azt építette a daru az előző képen? Fotó: Fortepan

 

Az 5-ös villamosvonal egyik szerelvénye a Kállay Albert utca nevű megállóban 1963-ban, mielőtt felhajtana a hídra Újszeged felé. Ekkor a kocsik már nemcsak a ligetig, hanem egész az újszegedi vasútállomásig közlekedtek. Fotó Magyar Rendőr

 

Ezen a szintén 1963-as a fotón inkább a híd átalakult környezete a hangsúlyos, de magát a vasszerkezetet is szokatlan szürkében látni, hiszen jó pár éve már fehér színű. A rakparton szintén rengeteg minden változott: a gyönyörű, kőfal eltűnt, ahogyan a macskaköves út és a korszakra jellemző villanyoszlopok is. Helyette szinte autópályaként használja a területet ma a város. Fotó: Nagy Gyula / Fortepan

 

Az újszegedi hídfő 1967-ben, két évvel a villamos megszűnése előtt, a két oldalon még az eredeti vaskorláttal, ami mára már csak a belvárosi oldalon található meg. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan

 

Amatőr fotó a Dómról és a Tiszáról. Lehetetlen megtippelni is, hány fénykép készülhetett ugyanebből a perspektívából, ugyanígy a képbe belógó szegecsekkel. Fotó: Kovács László Péter / Fortepan

 

Elment az utolsó villamos: a hatvanas évek végére állítólag komoly műszaki problémák léptek fel a hídnál, illetve a megjelenő egyre szélesebb járművek gyakran összeakadtak a villamoskocsikkal, ezért 1968-ban a városvezetés elrendelte a vonal bezárást. Ez nemsokkal később, 1969. január 31-ével meg is történt. A ligetben már ebben az évben felszedték a vágányokat, a hídon és a rövid belvárosi szakaszon azonban ez csak 1971-ben történt meg. Fotó: Németh Zoltán Ádám

 

Ismeretlen szerző által készített, és igen művészire sikeredett fénykép a hídról. A folyón éppen elhaladó kishajó 1966-tól üzemelt a városban, a képet kb. a 70-es évekre datálhatjuk.

 

Az újszegedi villamosvonal megszűnése után eltelt tíz évben szinte a felismerhetetlenségig megváltozott a híd felszíne: a kockaköveken lassan ugrándozó bicikliseket kismotorok, a régi síneken döcögő, több tíz éves villamoskocsikat pedig a tükörsima aszfalton visítva száguldó vadonatúj szovjet trolik váltották. A fénykép 1981-ben készült. Fotó: Móra Ferenc Múzeum

 

1983-ban aztán elérkezett az első felújítás ideje, bár ekkor csak az acélszerkezeten végeztek kisebb munkákat. Az első igazán nagy felújítás tervei tíz évvel későbbre készültek el: eszerint a járdát a hídon kívülre helyezték volna, ezt azonban később elvetették. A munkálatok alatt félpályán lehetett közlekedni, az átadás 1996. augusztus 25-én történt meg. Fotó: Móra Ferenc Múzeum

 

És egy bónuszkép, amihez nehéz releváns szöveget írni, ezért nem is fogok. Halász a Tiszán, 1990. Fotó: Urbán Tamás / Fortepan

 

Érdekel mi történik Szegeden, mik épülnek, vagy épp milyen kincsek tűnnek el az utcákról? Kövesd a Szegedert Facebookon és Instagramon.