Új bringautak Újszegeden: jó is, rossz is, szokatlan is

Befejeződtek a kerékpáros közlekedés feltételeit javító, tavaly júniusban elkezdett fejlesztések Újszegeden. Az erről tartott sajtótájékoztatón Nagy Sándor alpolgármester és Mihálik Edvin zöldtanácsnok beszélt a szakadó eső elől a sportcsarnok épületéhez behúzódva, ezt követően pedig bejártuk a környéket, hogy láthassuk, mi és hogyan változott tavaly óta. Alapvetően pozitív a benyomás, de vannak érthetetlenül rosszul sikerült pontok is, szerintünk.

Röviden arról, mi változott: a fejlesztések közé tartozik a Székely soron a liget melletti járda helyén épült 380 méteres kerékpárút, amelyen a Belvárosi híd felé lehet közlekedni, valamint a másik irányba az úttesten kijelölt kerékpáros nyomvonal is. Felújították az 553 méter hosszú kerékpárutat a Temesvári körúton, a liget mellett: ezen mindkét irányban biciklizhetünk, külön sávban. Itt gyalogolni továbbra sem szabad, csak a körút másik oldalán, esetleg bent a ligetben.

A Székely sortól a Csanádi utcáig elválasztották egymástól az eddig közös útvonalon haladó gyalogos- és kerékpáros forgalmat: a 212 méter hosszú, külön gyalogút és bicikliút biztonságosabbá teszi a közlekedést ezen a szakaszon, és ezentúl a buszmegállóban sem gabalyodnak majd össze a közlekedők.

A fejlesztések része volt két csomópont átalakítása is: a Temesvári körút-Népkert sor-Bérkert utcai, valamint Székely sor-Derkovits fasori kereszteződésben külön útvonalakat jelöltek ki a kerékpárosoknak, hogy biztonságosan és gyorsabban (kényelmesen az autósok elé sorolva) áthajthassanak.

A kerékpáros forgalmat külön jelzőlámpák irányítják itt mostantól. Az átalakítás az autóközlekedés rendjét is érinti: a Bérkert utcából már nem lehet balra kanyarodni a körútra, ezáltal felgyorsult a belváros felé tartó forgalom.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Összesen tizenöt utcában jelöltek ki kerékpáros nyomvonalakat, ezeket az útra festett sárga piktogramok jelzik. Ilyenek vannak a Népkert és Székely soron, a Derkovits és Fő fasoron, a Bérkert, Cinke, Csanádi, Csíz, Fülemüle, Hargitai, Katalin, Pipiske, Tanács, Thököly és Vedres utcában.

A sajtótájékoztatón néhány szóban összefoglalta Nagy Sándor, hogy milyen kerékpáros fejlesztések történtek az elmúlt években, majd átadta a szót Miháliknak, aki arról beszélt, a város célja, hogy minél jobb feltételeket biztosítsanak a kerékpárosok és a közösségi közlekedést használók számára, hogy folyamatosan növelhessék az arányukat. Ez egy tudatos, 20 éve tartó politika, aminek komoly eredményei vannak szerinte: más nagyvárosokhoz képest Szegeden többen használnak kerékpárt és közösségi közlekedési eszközöket nap mint nap.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A projektben tíz buszmegállót is felújítottak Újszegeden: a Vedres utcában és a Székely soron hármat-hármat, a Temesvári körúton kettőt, a Csanádi utcában és a Népkert soron pedig egyet-egyet. Mindegyik kapott bazaltbeton-burkolatot, ötben helyeztek el esőbeálló pavilont, és háromban építettek új peront. A liget körüli régi, de meglehetősen különleges, támaszkodós fajta esőbeállókat elvitték innen, ami nem is baj, mert amennyire szépek voltak, annyira nem védtek semmi elől.

A gyalogosok számára a Székely soron két, régóta esedékes átkelőhely épült, így a Korondi utcánál és az uszodánál is biztonságosan tudnak átmenni az úttesten. Ezeken a helyeken, valamint az átalakított csomópontokban és a buszmegállókban taktilis burkolatok és vezetősávok segítik a vakok és gyengénlátók közlekedését.

Az újszegedi fejlesztések egy kalap alatt valósultak meg több másikkal is, úgymint a baktói lámpaépítés vagy éppen a Csillag tér rendbe szedése. Ezért ahogyan ezeknél, úgy most is a tájékoztatót követően bejártuk a legjobban érintett környéket, azaz lényegében körbesétáltuk a ligetet a sportcsarnok-Torontál tér-védőnőképző-sportcsanrok útvonalon. Megnéztük, hol milyen lett a kivitelezés minősége, és milyen megoldásokat alkalmaztak annak során. Vannak jó eredmények, és vannak rosszak. Hoppanjunk hát képzeletbeli kerékpárunkra, és zörögjük körbe Belső-Újszegedet, kezdve a sportcsarnoktól jobba kanyarodva a Szőregi út felé.

 

A Temesvári körút vége

Itt a Székely sorról jőve kényelmesen tudunk tovább haladni a Derkovits fasorra, ugyanis nagy, jól látható sávot festettek fel, melyen végiggurulva az autók elé tudunk felállni. Azaz ezentúl nem kell egy sor induló dízelautó füstjét beszívnunk, mire átérünk a lámpán, ami üdvözlendő. A bringás sáv egyébként azért fér el itt, mert lecsíptek ennyit a gyalogos szigetből a lámpánál, azaz zöld területet vagy forgalmi sávokat nem kellett beáldozni. Külön kerékpáros lámpákat is felszereltek.

Új bringautak Újszegeden: jó is, rossz is, szokatlan is

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A Temesvári körútra fordulva szépen elszeparáltan tudunk közlekedni, hasonlóan a Boldogasszony sugárúthoz. Kifejezetten kellemessé teheti ez a közlekedést, és biztonságossá is, lévén kisebb eséllyel “keverednek” majd a gyalogosok és a bringások.

Azzal sajnos nem számoltak a város mérnökei – pedig ez a gond korábban is fennált –, hogy a Pick Szeged játékosai előszeretettel parkolnak úgy a csarnok mellett városi terepjáróikkal, hogy belógnak a bringaútra. Bár ez ellen talán nem a városnak kellene tennie.

Megoldották itt még a távolsági buszmegálló esetét is, ahol korábban mindenféle jelzés nélkül folyt egybe egy járda, egy forgalmas buszmegálló, és egy kerékpárút. Mostantól jól láthatóan szeparálva vannak.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A sporitól a Torontál térig

Forduljunk meg, és menjünk el a Torontál térig az új kerékpárúton. Itt bármennyire is jól hangzik leírva az új kerékpárút, sajnos sok sebből vérzik. Az első “probléma”, hogy bár új bazaltbeton felületet kapott a Sportcsarnok északnyugati irányú buszmegállója, vízelvezetés lényegében nincs, úgyhogy vagy az autókat tartjuk fenn biciklivel közlekedve, vagy a pocsojában haladunk – ez a probléma persze csak esős időben áll fent.

Az igazi gondok azonban csak eztán kezdődnek, illetve csak egy gond van, de az nagyobb mindnél: szar lett. Elnézést a kifejezésért, de azt hiszem ezzel tudom a leghatásosabban átadni. Szinonima lehet még a kókány is akár, vagy az igénytelen. Az új kerékpárút, ami egy járda újraaszfaltozásával jött létre, göröngyös és hullámos lett, és már az elkészültekor sem volt rajta jó kerékpározni. Több helyen nem kis szintkülönbségek vannak csatornafedők miatt, és sok helyen szét is van repedve, bár ezt már javították. Az ég világon nem volna ez baj, ha egy tíz éves útról volna szó Bulgáriában, de egy frissen átadott kerékpárútnak talán nem kellene ennyire rosszul festenie.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A toronyház árnyékában

A Temesvári körút-Székely sori kereszteződéshez nagyon hasonló lett a körút és a Népkert sor találkozásánál lévő átalakítása is. Itt is külön sávot kaptak a kerékpárosok, de valamiért az nem lett színre festve a figyelemfelkeltés végett. Ha átkelünk a Bérkert utcára, akkor itt is van néhány tíz méterünk besorolni a forgalomba. Érdemes megemlíteni ugyanakkor, hogy a körúton túl eső újszegedi részekre a bringások nagy többsége a ligeten át és a Fő fasoron közlekedik, ez ugyanis egy jóval kellemesebb, nyugodtabb környezetet ad, mint a Derkovits fasor vagy a Bérkert utca, tehát e két kereszteződést kevesebben veszik csak igénybe. Mindez ellenére is jó, hogy ilyen szinten meg lett csinálva.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A vízelvezetéssel itt is vannak gondok, bár mentség legyen, hogy ez a buszmegálló nem került felújításra.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A körúton, a liget alatt

Utolsóként nézzük, milyen lett a Népkert és Székely sorokat összekötő kerékpárút. Jó. Az elején levő felhajtó okozhat nagyritkán baleseteket, mert el lehet szépen csúszni itt a párhuzamos szegély miatt, a többi része azonban szép, sima, kétsávos, gyalogosmentes. Amilyennek lennie kell egy kerékpárútnak.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A végén található egy olyan anomália, hogyha Makó felé megyünk, akkor egyszer csak vége szakad a kettéosztott útnak, és egy sima gyalog- és kerékpárútra érünk, ami néhány tíz méterig a bal oldalon vezet minket, majd a lámpánál már a jobbon kell átkelnünk. De ez tényleg a legkisebb baj.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A környéken több helyen zöld alapon sárgával írt kerékpáros útjelző-táblákat is tettek ki, így tudhatjuk, hogy melyik híd merre van például. Alapvetően tehát jól sikerült a projekt, de vannak gyenge részletei, melyeket reményeink szerint javít majd a város.