Megjött a pénz is a Szeged-Szabadka vasútvonal felújításához, már csak el kéne kezdeni

Megjelent a Magyar Közlönyben; van forrás a szabadkai vasútvonal hazai szakaszának felújítására.

Már így is izgultunk, hogy vajon mikor jutunk el oda, hogy elkezdik, mert a határidő elég szűkös; jelen állás szerint 2022 szeptemberére ígérik azt, hogy vonatozhatunk Szabadkára. Míg a magyar oldalon már tavaly aláírták a szerződéseket,  a szerb oldalon erre csak nemrég került sor. Viszont a szerbek gyorsabbak, ott már javában zajlanak az egyelőre még csak bontási munkálatok, addig idehaza még a forrásra vártunk. Ezen fordított arányosság fellelhető máshol is; a teljes vonal körülbelül kétharmada a határon túli rész, eközben kétharmaddal olcsóbb a magyarnál.

A forrás végül meg is jött, a „Kormány 1510/2021. (VII. 29.) Kormányhatározata a Szeged-Rendező–Röszke-országhatár vasútvonal rekonstrukciójának megvalósításáról” néven, a mai Magyar Közlönybe belevésve. Ebben az áll, hogy idén mintegy 13,2 milliárd forintot, egészen pontosan 13.149.351.480 forintot szánnak a projektre, míg 2022-ben már majd 27,8 milliárd (27.746.634.181 forint) lesz elkülönítve erre a célra. Összesen tehát kábé 41 milliárd forintért csinálja majd a budapesti székhelyű V-Híd Építő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, amely Mészáros Lőrinc érdekeltségébe tartozik.

A legszebb mondat talán az amikor a kormány felhívja az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy gondoskodjon a projekt megvalósításáról, amely érdekében kössön támogatási szerződést a Magyar Államvasutak Zártkörűen Működő Részvénytársasággal. Az is kiderül; a kormány egyetért azzal, hogy a projekt – lehetőség szerint – szerepeljen a 2021–2027. közötti európai uniós programozási időszakban megvalósítani tervezett közlekedési beruházások között, így nyilván uniós források bevonásával akarják lezavarni, de egyelőre előfinanszírozás lesz a központi költségvetésből.

A magyar szakaszon többek között átépítik és magasperonnal, esőbeállóval látják el Röszke állomást, Szeged-Szentmihály “új” vasúti megállót kap, valamint áttelepítik Szeged-Rendezőn a központi forgalomirányító állomást (KÖFI). Elég drága, de modern, úgynevezett ETCS L2 típusú biztosítóberendezést is terveznek beépíteni, ami akár nemzetközi viszonylatban közlekedő, egységes európai szabványú mozdonyokat, azaz tehervonatokat is tudna “fogadni”. Egyelőre csak 120 km/h lesz a maximális engedélyezett sebesség, kivéve Szeged-Rendezőtől, ahonnan 2,1 kilométeren át mindössze 80 km/h, de a vonalat villamosítják.