Site icon Szegeder Archívum

100-zal vittük a vonatot Hódmezővásárhelyre, hogy összerakjuk az új menetrendet

Százzal vezettük a vonatot Hódmezővásárhelyre, hogy összerakjuk az új menetrendet

Mint ismeretes, nemrég megnyitották a felújított Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert közötti pályát, így nem kell pótlóbuszozni. A menetidő egyelőre ugyanannyi marad, ennek a miértjéről itt írtunk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyivel változna a menetidő, ha a mostani 80 helyett 100-zal járnának a vonatok a megye két legnagyobb városa között, azaz kihasználnák a most átadott felújítás adta lehetőséget. Természetesen nem a való életben, hanem az Open Rails nevű szimulátorban vezettünk. Úgyhogy öveket be-, videókártya-hűtést felkapcsolni, és irány Hódmezővásárhely!

Az eredeti Microsoft vasútszimulátor – amire az Open Rails nevű új, nyílt forráskódú modernizált változat tulajdonképpen épül – még 2001-ben jelent meg, de népszerűsége töretlen. Ezt bizonyítja, hogy rengeteg, azóta is készülő magyar jármű és pálya is elérhető mindkettőhöz, sőt, sokat még mindig a régi program alá fejlesztenek. Így jöhetett létre ez a cikk is, jelen esetben a nem meglepően a 7.2 verziójú, Alföld nevű pályán végeztük a kísérletet. Persze a békéscsabai vonal még vágányzár előtti állapotában van, de ez nem különösebben gond, mivel kedvünkre áthághatjuk a fizika és a vasútbiztonság törvényeit, mindez csak beállítás kérdése.

Szerelvénynek a retró, magyar gyártású Ganz-MÁVAG M41 típusú dízelmozdonyt választottam két személykocsival mögötte. Ez egy valós összeállítás, így kapunk még élethűbb eredményt. A jármű dinamikája persze nem lehet 100 százalékban igazi, de nem olyan hatalmas a különbség. Minden esetben próbáltunk realisztikus mértékben fékezni, illetve maximum 88 százalékos gázzal gyorsulni és nem padlózni, a maximális sebességet nem átlépni. Na jó, kipróbáltam egyszer csutkára, 172 km/h-ra gyorsultam Székkutasig Népkerttől.

Indulásra készen Rókus állomáson.

A kiindulási alap a jelenlegi menetrend volt Szeged pályaudvar és Hódmezővásárhely nagyállomás között. Szegedről az indulás majdnem minden óra 21 perckor esedékes, a teljes menetidő 37 perc. A menetrendet azonban érdemes részekre szedni:

Kísérletünkben induljunk délelőtt 11 óra 21 perckor Szeged pályaudvarról, így Rókusra 11 óra 29 perckor érkezünk, ahogy a valóságban, hiszen ezen a részen nem volt felújítás. De mivel feltételezzük, hogy nincs szembejövő vonat (már kereszteztünk korábban), se akadályozó tram-train, így csak 1 percet állunk a menetrendben foglalt mostani 4 helyett, ezzel máris spórolva 3 percet. Ez a spórolás már ma is megléphető lenne, ha nincs késés, de ez ennél bonyolultabb történet a Hódmezővásárhelyen túli vasúti keresztek miatt, hiszen van még 66 kilométer Békéscsabáig. Tehát meg is van a virtuális menetrendünk indulási ideje: 11 óra 30 perc Rókusról. A harmadik, 5 perces szakaszt is eldobhatjuk, mert itt is ugyanúgy 5 perc marad a menetidő, hiszen mindössze Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert között történt felújítás. Most már foglalkozzunk kizárólag ezzel a második, felújított szakasszal.

Áthaladás az Algyői vasúti Tisza-hídon Hódmezővásárhely felé.

Itt vissza is térve Algyőre, kétféle sebességre és megállókiosztásra vizsgálódtunk:

Azért volt vizsgálva Algyő kihagyása, mert állítólag felmerült, mint opció. Ha belegondolunk, ezentúl egy igen sűrű és jó minőségű kiszolgálást fog kapni a település vasútállomása a tram-train révén Hódmezővásárhelyre és Szegedre is, illetve azok száma, akik Hódmezővásárhelyen túl utaznának Algyőről, elég csekély lehet. Így bár nekik romlana az eljutási idő egy kicsit Békéscsabára vagy Orosházára, a többi utas nyerne vele. Érdekesség, hogy a kísérlet eredményeként mindkét sebességnél, Algyő kihagyásával az 1 perc álláson felül még 1 perc lassítás-gyorsítás nyereség is keletkezett, ez összesen körülbelül 2 perccel rövidítette a menetidőt. Továbbá a 80 kilométerórához képest a 100-zas sebesség mindkét esetben körülbelül 3 perc nyereséget jelentett.

Érkezés Hódmezővásárhely-Népkert állomásra.

Végezetül, a fentiek alapján összegezzünk, mennyire tudtuk lefaragni a 37 perces menetidőt Szeged pályaudvar és Hódmezővásárhely nagyállomás között, ahova a jelenlegi menetrend esetén 11 óra 58 perckor érkeznénk:

Ez ugyan elég amatőr és komolytalan kísérlet, de látható, hogy egy rövid szakaszon sebességnöveléssel, várakozási idő rövidítéssel és Algyő beáldozásával is mindössze 8 percet tudtunk javítani. Ez mondjuk megegyezik Szeged pályaudvar és Rókus, vagy Rókus és Algyő közti menetidővel, de így sem játszhatunk kedvünkre, mert a teljes, 97 kilométernyi vonalra is kihat, amit mi ezen a rövid, mindössze 31 kilométeres szakaszon variálnánk. Mindenesetre a teljes vonal fejlesztési koncepciójához adhat egy irányt, bár a jelen felújítás nyilván a tram-train érdekében történt elsősorban.

 

Nyitókép: A békéscsabai vonat indulásra készen Szeged pályaudvarról, háttérben a Dómmal.

 

Exit mobile version