37 perc helyett 37 perc lett a menetidő a felújított vonalon Szeged és Hódmezővásárhely között

Amint az meglepetésként ért sokunkat, a felújított vasúti pálya ellenére ugyanúgy 37 perc maradt a békéscsabai vonattal a menetidő Szeged pályaudvar és Hódmezővásárhely nagyállomás között, egyelőre. A miértekről a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát kérdeztük.

Felmerült az, ha már fejlesztették a pályát, miért nem csökken a menetidő? Vajon tervben van-e később a ”gyorsítás”? Kérdéseinkkel megkerestük az üzemeltető állami vasúttársaságot. „A 135-ös vonalon 2021. február 22-től újraindult nagyvasúti forgalom nem jelenti a projekt lezárását. A menetrendet és a tarifarendszert illetően egyeztetések zajlanak. Várhatóan 2021 őszén, az első három tram-train forgalomba állásával egy időben várhatók menetrend-módosítások. Ekkortól mind a nagyvasúti, mind pedig a tram-train járatok 100 km/h sebességgel közlekednek majd az arra alkalmas szakaszon. A vasút-villamos üzem felvétele és annak időpontja a járművekkel kapcsolatos engedélyeztetéstől függ” – írják.

Tehát összefoglalva, az új menetrend még nem ismert, az majd csak a most következő próbák közben áll össze végleges formájában. Ezt viszont majd a nyári menetrendi időszak után, várhatóan már az ősszel módosítják a gyakorlatban is, illetve majd akkor ha az első három tram-train lerakta a szükséges vizsgákat. Ebből következően a leendő tram-train tarifa mértéke sem ismert még, de zónás rendszer lesz. Ami valószínűleg a békéscsabai vonalra is kihat, hiszen a megváltott zónás jeggyel/bérlettel a zónában közlekedő bármelyik járművet igénybe vehetjük majd, illetve mind telepített automatákból, mind online applikációkon keresztül megvásárolhatjuk majd őket. A MÁV sajtóközleményéből és a vasárnap megjelent vonalvideóból is egyértelműsödött, hogy a felújítás ellenére még 80 kilométeres óránkénti sebességre van korlátozva, ”lassújelezve” a pálya, ez megegyezik a korábbi sebességhatárral. Ebből is következik, hogy a menetidő bizony – egyelőre – még ugyanúgy 37 perc lesz a két város fő vasútállomásai közt.

A szerelvények keresztezése sem nagyon megoldható Szeged-Rókuson kívül máshol. Azért sem, mert az állomás és az M43-as autópálya felüljárójáig bár megépítették a második vágányt, csupán a tram-train tud mindkét vágányon haladni, ugyanis csak egy irányban van kitérő, vagyis ”váltó” a pályában, mert Rókus maradt a régiben. Ez nem feltétlenül hiba, hiszen ez a pályaszakasz ugyan végig 100 km/h-ás megengedett sebességre lesz alkalmas a szükséges hatósági eljárások lefolytatása után, azonban egy ekkora távon nem jelent különösebb időnyereséget, így egyébként sem tudnák a békéscsabai vonatok kihasználni ezt a kétvágányú szakaszt a tram-train-szerelvények mellett, a plusz kitérő meg bonyolítaná a helyzetet. Ami valószínűleg módosul, hogy az emelt sebesség miatt a keresztezés menetrend szerint átkerül Szeged-Rendező pályaudvarra, vagy kisebb késésnél kevesebbet kell várakozni a szembejövő szerelvényre Rókuson, így a menetidő is rövidülhet valamivel.

A másik ok, amiről nem történt említés az állítólag az, hogy mivel az eddig itt közlekedő járműparkot körülbelül 80 százalékban kitevő ”Uzsgyi” motorvonatok közül egy sem fog közlekedni a vonalon, helyette már tavaly novemberben hozták az M41-es ”Csörgő” becenevű dízelmozdonyokat és a ”fecske”-Bhv kocsikat. Azonban a Békéscsabára került mozdonyok nagy része 80 kilométerórás sebességre vannak korlátozva, így kérdéses az, hogy szeptembertől mivel oldják meg a 100 kilométerórára való emelést a nagyvasúti szerelvényeknél is. A ”fecske” festésű kocsikat sokan szidják ugyan, de ezen a vonalon mindenképp minőségi ugrást és egységes szolgáltatási szintet jelentenek a korábbiakhoz képest. Például nem fordulhat elő olyan, mint pár éve velem, amikor megtettem az oda-vissza távot Szeged és Békéscsaba között: Odafele a ”húgyos” gúnynevű, áporodott szagú, lepusztult kocsival pislákoló fényekkel kísérve a kabát szükségességét, míg visszafele az akkor még a vonalon ritkaságnak számító automata ajtós, Wifivel felszerelt, csendes, viszonylag tiszta és kellemes hőmérsékletű ”fecske” vagonokkal.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder