50 milliárd mobiladatot vett meg a turisztikai ügynökség, így figyelik a turisták mozgását

Az állami Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 52 milliárdnyi cellainformációt vásárolt a közelmúltban, hogy a Magyarország területén működő mobiltelefonok használóinak mozgását elemezze – írja a HVG. Hivatalosan nem lehet tudni, kitől és mennyiért vették az adatokat, mint ahogy azt sem, hogy ki lehet-e adni ilyen infókat.

A HVG kérdésére az MTÜ annyit árult el, hogy a 16 havi cellainformációt “versenyeztetési eljárás útján” vásárolta “a legkedvezőbb ajánlatot adó, a nemzetközi piacon is jelen lévő, meghatározó piaci részesedéssel bíró szolgáltatótól”.

A portál a Tele­nornál és a Vodafone-nál is utána kérdezett a tranzakciókat, akik szerint a magyar jogszabályok nem tesznek lehetővé ilyen adatszolgáltatást, így kizárásos alapon a Magyar Telekom lehetett az eladó, aki erre a kérdésükre nem válaszolt. A cég azt sem tagadta, hogy lehetőséget lát olyan adatok értékesítésére, amelyek konkrét személyhez nem köthetők, ha azokat statisztikai, tudományos vagy elemzési célra használják.

Az MTÜ elsőként a külföldiek mozgását vizsgálta. Az innen érkező infók alapján jutottak többek között olyan megállapításokra, mint hogy például a nyugat-magyarországi Bükön pihenő csehek „alig-alig indulnak útnak, hogy megismerkedjenek a környék látnivalóival, legfeljebb a sárvári vagy a zalakarosi fürdőt keresik fel”.

A HVG cikke kitér arra is, hogy az MTÜ-nél nem ez az első big data projekt, pedig az ügynökség magára nézve korántsem érzi kötelezőnek az információszabadságról szóló törvényt, ugyanis a cellaadatok vásárlásának sem a hazai, sem az uniós közbeszerzések között nem lehet nyomára akadni, holott a tranzakció értéke vélhetően meghaladja a törvényben meghatározott 5 milliós értéket.