Mindig is számított, milyen kocsival jár az ember, ez régen sem volt másképp, és ahogyan ma, úgy már 20. század első felében is meg-megfordultak az emberek egy szebb automobilt látván. A Szegeder képes összeállításában több, mint egy tucat olyan autót mutatunk Szegedről, melyekkel ma már vagy ritka, vagy teljességgel kizárt, hogy összefut az ember. Nézzük hát, mikkel jártak a város lakói a 30-as évek aerodinamikus csodáitól kezdve egészen a kereklámpás Ladáig.
A két világháború között még ritkaságszámba ment, hogy valaki autóval járjon, de maguk a körülmények sem voltak a maihoz hasonlíthatók. 1930 körül az újságok több autó-bandita támadásáról írtak, ahol az elkövetők éjjel Szeged környéki országutakon ugrottak az érkező automobilok elé, hogy az utazókat kifosszák.
Három hölgy egy automobil mellett a Dóm téren, amikor az még a forgalom előtt nyitott volt 1936-ban. Fotó: Csermely Károly / Fortepan
RA rendszáma miatt valószínűleg rendőrségi Tatra T87-es a szőregi Szerb utcában 1954-ben. A járgány kora egyik legkülönösebbje volt, a tervezésében Járay Pál munkásságát vették alapul, aki léghajók áramlástanával foglalkozott, így nem meglepő a kocsi áramvonalas alakja. Akit jobban érdekel ez a csoda, feltétlen nézze meg ezt a videót. Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan
Egy fekete GAZ 12 ZIM limuzin a Maros utcában 1959-ben. Az un. „fekete autók” egyik típusaként hivatalok használták. Fotó: Kotnyek Antal / Fortepan
Vadonatúj Moszkvics 407-es a Tisza Lajos körúton 1960-ban. Ekkor még épp egy éve gyártották csak a típust. A tábla a Délmagyarországi Textil és Felsőruházati Nagykereskedelmi Vállalat Konfekció Osztályát hirdeti. Fotó: UVATERV / Fortepan
Rolls-Royce Phantom V a Wesselényi utcában. A típusból összesen 516 példány készült 1959 és 1968 között. A képen látható darab nem szegedi, egy nyugat-német vadászé, aki feleségével látogatott a városba 1963 nyarán. Fotó: Retro évek – Így éltünk 1963
Az 1962 és 1982 között az Egyesült Királyságban gyártott Ford Conrtina volt az angolok kedvenc autója a 70-es években. A képen szereplő darab az újszegedi Fésű utcában parkol 1964-ben. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Közport / Fortepan
Persze nem mindenki járt Rolls-Royce-al vagy csoda Tatra-val, a nép túlnyomó részének maradtak az egyszerűbb, kisebb kocsik, melyekre így is gyakran éveket kellett várni.
Az FSO Warszava volt az első Lengyelországban gyártott autó a második világháborút követően. Bőven jutott belőle itthonra is, hiszen összesen több, mint negyedmillió darabot szereltek össze 1951 és 1973 között. A felvétel 1964-ben készült Újszegeden, a Vedres utcában. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan
Wartburg 311-es a belvárosi Béla utcában szintén 1964-ben. 1956 és 1965 között közel 290.000 ezer példány készült belőle. Mellette egy Csepel Pannónia motorkerékpár pihen. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Közport / Fortepan
Egy Lada 2103 Polski Fiat 125 és egy 601-es Trabant a Kölcsey utcában a Royal Hotel előtt 1971-ben. Fotó: Bauer Sándor / Fortepan
Az Űrhajós utca 1975-ben, háttérben a 12 szintes Olajbányász téri lakóház, jobboldalt pedig egy Skoda 1000 MB parkol, melyből 5 év alatt több, mint 440.000 példány készült a 60-as évek második felében Csehszlovákiában. Fotó: Básthy Gábor
Egy szabadkai rendszámú, bordó Jaguar E a Kölcsey utcában 1976-ban, majdnem ott, ahol a Lada állt pár évvel korábban. A típusból mindössze pár tízezer darab készült, és különlegességét jelzi, hogy a The Daily Telegraph beválogatta a valaha épített 100 leggyönyörűbb autó közé. Fotó: Básthy Gábor
Fiat X1/9 a Kálvin téren 1976-ban. A típust 1972 és 1989 között készítették, több, mint 140.000 példányt. Fotó: Básthy Gábor