Sokéves rejtély Szegeden, hogy az új hídon pontosan hogyan is kell kerékpározni, ha szabályos szeretne lenni az ember. De tényleg, hogyan?
A kérdés azért lett újra elővéve, mert az átkelőn most kisebb munkálatok zajlanak sávelzárással, és az északi járda teljes lezárásával. Innentől kezdve az összes gyalogos és kerékpáros a másik járdán kénytelen ömlengeni. A Délmagyar most a rendőrséghez és az utat fenntartó Magyar Közúthoz fordult, hogy kiderítse, ez szabályos-e, vagy ha nem, akkor hogyan lehet átjutni bringával.
Rendőrség: „A közúti jelzőtábla láthatóan tiltja, hogy kerékpárral használják az érintett járdaszakaszt, mint ahogy a tájékoztatás szerint a gyalogosközlekedést is a másik oldalon levő járdára irányítja.”
Magyar Közút: „A hídon csak gyalogosforgalmi létesítmény van, sem kerékpárút, sem kijelölt kerékpársáv nem található rajta. A jelenlegi szélesség a közvilágítási oszlopok áthelyezésével sem teszi lehetővé a járdán kerékpáros „létesítmény” kialakítását.”
Az igazság az, hogy a híd egy olyan korból maradt ránk, amikor enyhén szólva tojtak minden közlekedési módra, ami nem ömleszt magából füstöt, így kerékpáros infrastruktúrának nem szorítottak helyet anno. A válaszokból azt lehet kihámozni, hogy a hídon a járdán nem szabad kerékpározni, az azonban nem derült ki, hogy akkor hol. Elméletileg az úton szabadna, hiszen olyan főútvonalról beszélünk, mellyel nem fut párhuzamos kerékpárút, illetve tiltva sincs a kerekezés. Ez tehát olyan, mint a körút néhány másik szakasza, ahol külön nincs kilt a tiltó tábla. Csakhogy amíg ott elfér egymás mellett autós és biciklis (szélesebb a sáv, és mellette sem korlát van padkával, hanem parkolósáv, vagy forgalom elől elzárt, de aszfaltozott területek), addig itt lényegében ha a biciklist valaki esetleg leszorítaná akár figyelmetlenségből, az nem tud hová menekülni, így mindent összegezve pedig kijelenthető, hogy
az úttesten egy részleges öngyilkossággal ér fel, ha valaki biciklizni mer.
Hiába életveszélyes, ha szabályos
Itt azonban nincs vége a dolognak, hiszen a kérdésben felszólalt a Magyar Kerékpárosklub szegedi egysége is, pontot téve a kérdésre.
„a KRESZ 25. § (2) bekezdése és 54. § (1) bekezdése teljesen egyértelműen meghatározza, hogy kerékpárral hogyan kell közlekedni. Eszerint a Bertalan hídon az úttesten, annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni.”
Azt persze mindenki látja, hogy ez így elég veszélyes, hiszen a nagy autóforgalom nem könnyíti meg az átkelést, a kerékpárosklub helyi egységének szavaival élve „az úttesten haladó egyébként is jelentős forgalomban résztvevő gépjárművezetők közül néhányan sérelmezik a kerékpározók szabályos jelenlétét az úttesten, és önbíráskodó módon dudálással, mutogatással, illetve veszélyeztető manőverekkel igyekeznek megfélemlíteni a bicikliseket”.
Ez tehát a helyzet, szabályosan az úton kellene tekerni, ott viszont teljes mértékben lehetetlen, és valószínűleg az is marad, hiszen egyhamar nem lehet olyan nagy beruházásokra számítani, amiben akár kiszélesítenék az átkelőt, vagy más, kompromisszumos megoldást születhetne. Példának még tökéletes a budapesti Margit híd, ahol bár van a járdán kijelölt kerékpárút, pár évvel ezelőtt az útra is felfestették a biciklis nyomokat, melyből egy igen vad háború alakult ki a hídon átkelő autósok és biciklisek között.
Nyitókép: Karnok Csaba / Délmagyar