A kormányhirdetésekkel tömött, irreálisan drága SzegedMa a harmadik legveszteségesebb fideszes médium

A Mediaworks először készített konszolidált – azaz a cégcsoport tagjai között elszámolt forgalmat, a csoport könyveiben ismétlődő tételeket kiszűrő – mérleget – jegyzi meg a Népszava. Ez annyit jelent, hogy most kaphatunk tisztább képet arról, hogy a Fidesz-közeli médiavilág mekkora súllyal bír a piacon, az egyes kiadók milyen állapotban vannak, illetve a konglomerátum mennyire életképes.

A beszámoló szerint a legnagyobb veszteséget

  • a Retro Rádió mögötti vállalat (313 millió forint),
  • a nemrég hetilap formájában is megjelenő Mandiner (100 millió forint),
  • és a szegedma.hu, valamit annak nyomtatott lapjának, a Déli Szónak a kiadója (63 millió forint) hozta össze tavaly.

A Mediaworks-csoport valós vesztesége 422 millió lett, a mínusz 1,44 milliárd annak köszönhető, hogy most átvilágították mind a 26 beolvadt cég, illetve leányvállalat tőkehelyzetét, és több társaságnál nemcsak az adózott eredmény volt negatívban, de az eredménytartalék is mínuszos volt, azaz a korábbi években is több volt a kiadásuk, mint a bevételük, így az előző évek veszteségeit is rendezni kellett.

A SzegedMa honlapján per pillanat nem fut egyetlen hirdetés sem (a napokban még volt), de árulkodó a Facebook-oldalukra az utóbbi hetekben feltöltött videók összetétele.

A milliárdos mínusz úgy jött össze, hogy az elmúlt években több tízmilliárd forint állami hirdetés vándorolt hozzájuk, a csoport tartozása ugyanakkor még mindig több mint 35 milliárd forint.

A Népszava megjegyzi, hogy hiába készült el az első konszolidációs beszámoló, a fideszes médiagólem helyzetéről nehéz valós képet alkotni a mögötte álló politikai erő piactorzító hatása miatt. Ráadásul a csoportban profitábilis termékek lettek összepakolva pusztán politikai érdekből fenntartott, alig olvasott/hallgatott/nézett orgánumokkal. De ami igencsak árulkodó, az az, hogy a hirdetésekből származó pénz majdnem kétszerese a cég valós piaci helyzetét inkább jelző lapértékesítési bevételnek.

A SzegedMa vesztesége egyébként már azért is érdekes, mert általában futnak kormányhirdetések az oldalon. Ez ma speciel nem igaz, de nem lennék meglepődve, ha éppen a jelentés miatt kerültek volna le egy időre. A lényeg, hogy a napokban futott az oldalon egy kék kormányzati koronavírus-témájú banner, aminek a heti listaára 970 ezer forint, ami bődületesen irreális ár. A Szegedert például valamivel kevesebben olvassák, mint a SzegedMát, és nálunk egy ilyen hirdetés ára mindössze 40 ezer forint szintén egy hétre. Úgyhogy kedves Magyarország Kormánya, tessék nálunk hirdetni, sokkal jobban megéri!