A világ legnagyobb utasszállító repülője, mégsem kellett senkinek

Február 14-én hivatalosan is bejelentették, hogy beszüntetik a világ legnagyobb utasszállító repülőgépének, az Airbus A380-asnak a gyártását. Nem arról van szó, hogy egy sikeres típustól búcsúzunk most, sokkal inkább arról, hogy az Airbus valamit nagyon elszámolt, hiszen a tervezett megrendeléseknek csak a töredéke jött össze, összesen 234 darab. Viszonyításképp, a fél évszázada gyártásba kerülő Boeing 747-ből – ami szintén egy hatalmas gép – több, mint másfél ezer darab épült.

Mivel nem érkezett elég megrendelés, a francia repülőgépgyártó elköszön az A380-astól. A gyár a mostanáig megrendelt darabokat még leszállítja, de 2021. után már nem építenek többet a monstrumból. És hogy miért monstrum? Ezekért:

  • kétszintes,
  • akár 853 utas is elfér rajta,
  • négy hajtóműve van,
  • 73 méter hosszú és 80 méter széles.

Tehát ha egy Airbus A380-ast az egyik szárnyának élére állítanánk, olyan magas lenne, mint a szegedi Dóm.

Jelenleg még 223 darab repül belőlük világszerte, de ez a szám fokozatosan fog lecsökkenni, majd szépen lassan kikopik a légi közlekedésből a Superjumbo néven is emlegetett A380-as.

 

Chemtrailszórásra átalakított Airbus A380 – helyett az első tesztrepülésre felkészített A380 utastere, az utasok és ülések helyett még súlyazonos ballasztokkal, 2005. október 18-éán. A narancssárga overallos csapat a tesztrepülés mérnökei és pilótái: Pascal Verneau, Peter Chandler, Richard Monnoyer, Didier Ronceray és Robert Lignée.
Pascal Verneau, Peter Chandler, Richard Monnoyer, Didier Ronceray és Robert Lignée, az A380 első tesztrepülésén 2005. október 18-án.. A tartályok az utasok súlyát hivatottak szimulálni. Fotó: P. Masclet / Airbus

 

2005. január 18-án mutatták be a nagyközönségnek az első A380-at.
2005. január 18: bemutatják a közönségnek az elsőt. Fotó: S. Ognier / Airbus

 

A380-asok a toulouse-i összeszerelő-üzemben, 2011. július 26-án.
A380-asok összeszerelése a franciaországi Toulouse-ben 2011. július 26-án. Fotó: P. Masclet / Airbus

 

2010. decemberi kép a hamburgi üzemből, ahol a kész repülőgépek kabinbelsőjét szerelik és a megrendelő által kívánt színekre festik a gépeket.
Festik egy gép szárnyait Hamburgban 2010 decemberében. Fotó: M. Lindner / Airbus

 

A Beluga megeszi reggelire az A380 uszonyát. Az Airbus saját, túlméretes szállítmányok befogadására alkalmas teherszállító gépe, a Beluga viszi az Etihad légitársaság megrendelésére készül A380-as függőleges vezérsíkját a toulouse-i gyárba.
A gyártó saját, hatalmas teherszállító repülőjén viszi Hamburgból Toulouse-be az elkészült vezérsíkot. Fotó: Airbus

 

 

2011. június 24-i kötelékrepülés: előtérben egy Airbus A400M Atlas, négy légcsavaros, felső szárnyas közepes katonai szállító repülőgép, balján egy Airbus A380.
Kötelékrepülés egy Airbus A400M Atlas katonai szállító és egy A380-as között 2011. június 24-én. Fotó: Alain Ernoult / Airbus

 

Sarkkörön túli időjárásteszt Kanadában, 2006. február 15-én.
Kanada, 2006. február 15: sarkkörön túli időjárásteszt. Fotó: P. Masclet / Airbus

 

Pilótafülke alkonyati megvilágításban (2017. november 10.).
Kilátás egy A380-as pilótafülkéjéből. 2017. november 10. Fotó: M. Lindner / Airbus

 

Ég veled, A380!
Viszlát, A380! Fotó: A. Doumenjou / Airbus