Állítsuk meg az álhírek terjedését! Ismerjük fel őket!

Ez az anyag egy a Rackhost Zrt. és a Szegeder.hu közötti együttműködésben jött létre, a cikket nem a Szegeder szerkesztőségének tagja írta.

Rengeteg álhír terjed az interneten szinte folyamatosan, de a mostani időszakban talán még inkább felütik fejüket a járvánnyal kapcsolatos hamis, pánikot keltő írások. Azt már tudjuk, hogy a Facebook és más közösségi oldalak nem szűrik ki a fake news tartalmakat, de mégis mi alapján tudjuk eldönteni, hogy valós vagy álhírről van szó? Segítünk! A Rackhost cikke.

Számos listát találni az interneten az álhíroldalakról, de mivel egyik jellemzőjük, hogy rövid életűek és “lebukás” után új néven hozzák létre őket, ezért jobb, ha nem csak a már ismert listákra hagyatkozunk, hanem megpróbáljuk mi is megkülönböztetni az álhíreket a valódiaktól. Jöjjenek hát az álhírek, álhíroldalak jellemzői.

Címek: Nagyon sokat elárulnak a címek, érdemes rájuk figyelnünk! Amennyiben hihetetlen, csodával határos híreket látunk, kattintásvadász címekkel párosítva, akkor nagy valószínűséggel álhírekkel állunk szemben. Milyen az a kattintásvadász, vagy másként szólva clickbait cím? A konkrét információkból semmi nem derül ki a cím alapján, de valami nagyon érdekes, elrettentő vagy misztikus dologgal állunk szemben és mindenképpen kattintanunk kell, hogy megtudjuk, miről van szó. (Bár gyakran kattintás után sem leszünk okosabbak, mert nem is feltétlenül arról szól a cikk, amit a címe alapján feltételeztünk.)

Tartalom: Sokszor rossz helyesírás jellemzi ezeket a cikkeket. Az is előfordul, hogy más nyelvről vannak magyarra fordítva, automatikus fordító programok segítségével, így az egész cikk teljesen magyartalan. Ha ilyennel találkozunk, legyünk gyanakvóak!

Terjesztés: Fő terjedési területük a közösségi média. Gyakran csak az oldal kedvelése, vagy a cikk megosztása után érhetőek el a tartalmak, így még gyorsabban terjednek. Éppen ezért ne mi legyünk azok, akik segítik az álhírek továbbadását! Ha ilyennel találkozunk, ne osszuk meg!

Weboldal: A közösségi média oldalakon található cikkek egy külső weboldalra vezetnek, melynek már a domain neve is gyakran kételkedésre ad okot. Előfordul, hogy megtévesztésig hasonlítanak nagy híroldalak domain neveire, csak beletesznek pluszban egy kötőjelet, vagy .hu helyett más –.com vagy egyéb- végződéssel regisztrálják őket. Sőt az is lehet, hogy a domain névben a hihetetlen, szenzációs stb. kifejezéseket használják.

Továbbá az ilyen weboldalakon általában nem található semmilyen elérhetőség sem, ahol jelezni tudnánk észrevételeinket, vagy el tudnánk érni a tulajdonosokat. Figyeljünk oda a jelekre!

Miért éri meg? Felmerülhet bennünk a kérdés, hogy miért éri meg bárkinek ilyen oldalakat fenntartani és üzemeltetni, vagy álhíreket kreálni, megosztani. Nem másért, mint a reklámbevételek miatt. Rengeteg ember érkezik a kattintásvadász címek és számtalan megosztás következtében az oldalra, ahol reklámokkal találják szemben magukat, és –ha kis hányaduk is, de– összességében sokan kattintanak ezekre a banner hirdetésekre, melyek után az oldal tulajdonosai bevételhez jutnak.

Ne mi legyünk azok, akik terjesztik az álhíreket! Ismerjük fel őket a bemutatott jellemzők alapján és ne kattintsunk, de legfőképpen ne osszunk meg ilyen tartalmakat!