Teljesen átalakul a Belvárosi híd szegedi hídfője és az Oskola utca

A tanév végét követően, június 21-én hétfőn elkezdődik az Oskola utca teljes felújítása – írja közleményében az önkormányzat. Az összehangolt közmű- és útrekonstrukció fő célkitűzése a helyi közlekedés biztonságosabbá és gyorsabbá tétele, valamint az Oskola utca XXI. századi látványának és kényelmének megvalósítása.

A látványterveken a legszembetűnőbb a teljesen átdolgozott, Belvárosi híd lábánál lévő csomópont, ahol megszűnik az egyenes sáv az autóknak a Stefánia – Oskola utca vonalon; helyette egy komplett, irányhelyes kerékpársáv lesz. A csomópont mondhatni egyedülálló az országban kerékpáros szemszögből, nem láttam még hasonló bonyolultságú és összetett forgalmi megoldásokat. A Híd utca is kap ezen kívül bringasávokat, egészen a villamosig fel is újítják a burkolatot.

Ez a csomópont egyébként már így is az ország legforgalmasabb kerékpáros kereszteződése, nem csoda, hogy komplett sávokat kapnak. Ami érdekesség, hogy aki Újszeged felől teker és mondjuk meg akarná nézni a megújult Oskola utcát, annak rá kell kanyarodnia a Milkó palota mellé a Stefániára, majd itt egy felállósávban megvárnia a zöldet, mintegy a Stefánia felől érkezőket beelőzve és eléjük kanyarodva.

A burkolat végig megújul az Oskola utcán a könyvtár sarkától egészen a Stefánián a Dankó-szoborig, valamint a Stefánia tér oldalában futó részen (a Hungi oldalában és az ügyészség előtt) az iskolákig, de ott már nem. Valamint felújításra kerül a színháznál lévő kockaköves körforgalom, és a párhuzamos járdák is rendbe lesznek téve. A kivitelezésre egy év lesz, de ez ütemezetten történik, nem az egész terület egyszerre; erre a kivitelező tesz javaslatot.

Az Oskola utcán megszűnik a parkolás, helyette azonban kettébontják irányonként a kerékpárutat (a jelenlegi 2,5 méter/oda-vissza irány helyett 2 méter/irány), szélesebb lesz a járda, és az utca északnyugati oldalán fákat is ültetnek. Itt érdekes, hogy nem a kevéssé népszerű modern épületek, hanem a régebbi, értékesebb házak elé teszik a fákat. Ennek okát nem ismerem, de a város ígéretei szerint a 13 oszlopos juharból álló fasor egyedei nem nőnek túl terebélyesre, így szűkösebb utcákon is elférnek úgy, hogy sem a közlekedést, sem az épületek látványát nem zavarják. A szélesebb járdának (4,25 méter) köszönhetően a helyi éttermek és kávézók számára nagyobb tér lesz a teraszos kitelepüléskhez, ami még akkor is megérős, ha ezért ~két tucat parkolóhellyel lesz kevesebb a városban. De ha már parkolás, összesen 30 darab O-alakú kerékpártámaszt (ilyen van pl. a Dugonics téren is) telepítenek majd, ami 60 kerékpárnak lesz elég.

A kerékpárút ugye itt a vidék egyik legforgalmasabbja, forgalma megközelíti a Tisza Lajos körút autóforgalmát. Az önkormányzat szerint ha olyan kerékpárutak épülnek, ahol a biciklisek biztonságban érzik magukat, és kényelmesen haladhatnak, még többen váltanak majd kerékpárra, ahogy ez a korábbi kerékpáros fejlesztéseknél is tapasztalható volt. Ezt az útvonalat 1992-ben alakították így ki, azóta is folyamatosan nőtt a kerékpáros forgalom, egészen addig, hogy már nem férnek el egy sávon: egyre gyakrabban akadtak össze a biciklisek, rendszeresek váltak a balesetek.

Fotó: Filus Norbert / Elephant Studio

Az első szakaszban a kivitelező az Oskola utcában először járdát bont és vízvezetéket cserél; az esetleges vízkorlátozásról külön tájékoztatást kapnak a környékbeliek. A munkálatok sorrendjében az Oskola utca burkolatának helyreállítása a tervek szerint november végére várható. A teljes felújítás a tervek szerint egy év múlva készül el.

Az első szakaszban június 21. hétfőtől az Oskola utcát lezárják a Somogyi utca és a Roosevelt tér (Palánk Cukrászda) között. Az Oroszlán utca csak az építési forgalom számára lesz elérhető, a Somogyi utca és a Victor Hugo utca átjárható marad. A Dóm Cukrászda melletti udvarba való behajtás biztosítva lesz. Az Oroszlán utca – Nádor utca – Bajza utca közötti rész csak a Deák Ferenc utca felől lesz megközelíthető. Az Oskola utca lezárt részére tehát kizárólag az építési forgalom és a szemétszállító járművek hajthatnak be, a szolgáltatást az eddig megszokott formában végzik. Parkolni is tilos ezen a szakaszon.

Az áruszállítás a környező közterületeken – Somogyi utca, Victor Hugo utca, Roosevelt tér – kijelölt rakodóhelyekről kézikocsival oldható meg; az Oskola utcai árumozgatáshoz a kivitelező alkalmas felületet biztosít. A gyalogosok az Oskola utca Belváros felőli járdáját használhatják. Kerékpárosok csak gyalogosként, a kerékpárt tolva mehetnek be az elzárt területre. Az üzletek gyalogosan mindkét oldalon megközelíthetőek maradnak.

Az autósforgalom az Oskola lezárása idején a Tömörkény felé tud kerülni, de olyan érdekességek is lesznek még, hogy a Deák Ferenc utca sétálóutca-részét is megnyitják az autósok előtt, hogy be tudjanak hajtani a Nádor és Bajza utcákba. A híd utcán is folyamatos korlátozások lesznek, de itt elméletileg nem kell majd kerülni.

Kerékpárral az Oskola utca szintén használhatatlan lesz a felújítás alatt, kerülni a Tisza-parton, esetleg az autósokkal együtt a Tömörkény felé javasolt majd, vagy akár a (bár ez nem hivatalosan ajánlott útvonal) Somogyi utca – Bajza utca – Deák Ferenc utca útvonalon.

Fotó: Filus Norbert / Elephant Studio

Az Oskola utcában elkezdődő munkálatok a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden II. ütem című projekt Belváros alprojektjének részei. A teljes projekt fejlesztései összesen 4 alprojektben, 6 városrészben valósulnak meg, ebben a belváros a záró fejezet. Ebben az alprojektben a kivitelező a Délút Kft., amely a közbeszerzési eljáráson bruttó 982 millió forint értékben nyerte el a munkát. Az uniós támogatás összege a kivitelezésre ebben az alprojektben 504 millió forint, az önkormányzati támogatás összege 478 millió forint. A projekten kívül, az önkormányzat Vízügyi Építési Alapjának terhére megújul az Oskola utca – Stefánia – Színház körforgalomig az ivóvíz-gerinchálózat bruttó 223 millió forint értékben.

A legfontosabb, mindenkit izgató kérdés, hogy hogyan fogunk közlekedni az új hídfőben. Nos, kezdjük a személygépjárművekkel, nézzük mi változik a látványtervek(!) alapján. Megszűnik ugye a Stefánia felől az átjutás a Dóm tér irányába, ezt a szerepet a Deák utca veheti át; nem lehet majd jobbra, a Széchenyi tér felé sem kanyarodni a Stefánia felől; az Oskola utcán érkezők számára beszűkülnek a lehetőségek, ugyanis egyenesen nem mehetünk át a Hungi felé, marad balra a Victor Hugo utca és a jobbra a játszótér/halászcsárda felé való kanyarodás, illetve ugye a felkanyarodás a hídra.

A Belvárosi híd – Híd utca forgalma nem sokban változik elméletileg, de itt ha minden igaz el fog tűnni egy sáv a kerékpárosok javára. Úgy tudjuk, hogy eredetileg a Híd utcáról a Stefánia felé sem akarták engedélyezni autóval a kanyarodást, ezt azonban néhány erre közlekedő bizottsági tag erősen sérelmezte.

További hatalmas változás, hogy az új hídfőben megnő a Stefániáról a hídra kanyarodó autók zöldideje: egy zöld alatt akár a színházig álló sor is fel tud hajtani a hídra. Ez azért lesz lehetséges, mert

a Széchenyi tér felől balra és a Deák Ferenc utcából nem lehet majd többé a Híd utcába kanyarodni,

ezek az útvonalak mind a Stefániára lesznek terelve. Így nem kell egymás zöldjére várniuk az ugyanoda tartóknak a kereszteződésben. Ezzel a megoldással a számítások szerint összességében több autó tud a hídra jutni, mint a korábbi három irányon együttesen.

Megújul az Oskola utca és a
Fotó: Filus Norbert / Elephant Studio

Nézzük a kerékpáros közlekedést, ez változik itt a legtöbbet. Ha a Stefánia felől jövünk, akkor lehetőségünk lesz az út jobbszéléről kanyarodni balra a hídra, jobbra a Híd utcára, valamit mehetünk majd egyenesen it az Oskola felé. Itt érdemes megemlíteni, hogy a Stefánián is az út két oldalára kerül a kerékpáros forgalom. Szemből, az Oskola utca felől tudunk majd a Palánk Cukrászdánál kanyarodni a Victor Hugo utcára, jobbra le a Roosevelt térre, meg ugye egyenesen a hidas kereszteződéshez, ahol igazán európai dolog vár majd minket:

ahol eddig autók álltak a lámpánál vagy haladtak a másik irányba, most kerékpárosok fognak egy az egyben. #Hollandia

Szóval innen is tudunk majd igazából minden elképzelhető irányba haladni tovább, csak figyelni kell, mert például a hídra felfelé már az Égő Arany lábánál másik kerékpársávba kell áttérnünk.

Óriási változás, hogy végre bringasávokat kap a Híd utca, így onnan is tudunk majd kényelmesen közlekedni. Vagyis ez még kérdéses, ugyanis a híd és a Híd utca szűke miatt nem fértek el kanyarodósávok, amiket így úgy oldottak meg, hogy például ha a hídról lefelé jövünk (itt azért elég szűkös lesz az elágazás) és az Oskola felé megyünk, akkor előbb a Stefánia felől érkezőkkel kell egyesülnünk (mondjuk most is ez van), és onnan tudunk majd egy egyhelyben 90 fokot fordulást követően menni a Dóm felé. Egy a projektre rálátó személy nekem azt mondta, hogy itt a lámpa azonnal váltani fog, amint megérkeznek a hídról jövők, hogy ne kelljen kettőször is várniuk. Ugyanez lesz a Híd utcáról a Stefániára kanyarodók sorsa is.

De változik kicsit a gyalogosok élete is. Ezentúl szabad majd a hídfőnél sétálni a Móra parkot szegélyező stefániai járdán is, ahol most a hídról lezúgó bringások mennek a színház felé. Illetve ugyanez igaz a Roosevelt téri oldalra is. Bár vékonyabb lesz a járda mindkét helyen. Ha minden igaz, akkor ennyi. A megujul.szeged.hu oldalon lehet kattintgatni még meg 3D-ben is szétnézni a hídfőben és az Oskolán. Akinek véleménye/kérdése van, cikkünk Facebook-posztjánál kommenteljen, legyen diskurzus a témában!