Bemutatjuk Szeged legújabb tűzoltóautóját, minden parázs rémálmát, ezt a páncélozott bestiát

Egy magyar gyártmányú, meglehetősen rendhagyó megjelenéssel ellátott tűzoltóautó. Tegnap adtak át belőle három darabot, melyből egy Szegeden szolgál majd.

A jármű nem véletlenül néz ki úgy, mintha egy pirosra festett harckocsi volna, ugyanis valóban az. Persze nem már létező páncélosokat festetett át a katasztrófavédelem, egyszerűen a Gamma Zrt. Komondor RDO-jából rendeltek tűzoltóváltozatot. Ami azért lássuk be, eléggé menő.

A hivatalosan RDO 4336 MPV dupla fülkés, többcélú gépjármű néven futó szörnyetegből most három darabot adtak át, ezek közül ha minden igaz egy Székesfehérvárra, egy Nyíregyházára, egy pedig Szegedre kerül.

A Totalcar áprilisi cikke szerint a nehéz terepviszonyokra tervezett jármű a tűzoltóságok széles körben bevethető beavatkozó eszköze lehet. Alkalmas ugyanis a vízszegény területeken a gépjárműfecskendők vízutánpótlásának biztosítására, használható egy teljes tűzoltóraj, azaz hat fő szállítására, de önálló beavatkozó járműként is bevethető az általános tűzoltási és az erdőtüzes oltási feladatokhoz. Olyan speciális oltástechnikai elemeket tartalmaz, mint az orrmonitorok (vízágyúk a lökhárítón), önoltó képesség, vízköddel oltó berendezés), ami a tűzoltó Komondort alkalmassá teszi akár kiterjedt, intenzív tüzek elleni harcra is.

Mutatjuk, mit tud a Komondor RDO 4336 MPV

Az S3 kategóriájú, duplafülkés, többcélú Komondor MPV gépjárművek nehéz terepen is jól használhatóak, ezért a tűzoltóságok széles körben bevethető eszköze. H…

Fotó: Lakatos Péter / MTI

Technikai paraméterek:

Típus: Komondor RDO 4336 MPV dupla fülkés
Szállítható személyek száma: 6 fő (2+4)
Súlya: 17 tonna
Motor: 4 ütemű, vízhűtéses, 12 hengeres dízel (Euro V Cummins)
Teljesítménye: 506 lóerő
Hajtás: összkerék
Váltó: 6 sebességes automata (Allison)
Hosszúság: 8700 mm
Szélesség: 2550 mm
Magasság: 3050 mm
Szabad hasmagasság fülke alatt 550 mm
Üres tömeg: 17 tonna
Teljes tömeg (megengedett össztömeg): 31000 kg
Futómű: megerősített, független felfüggesztésű, AxleTech ISAS 4500 típusú
Gumiabroncs: Michelin ZXL 2 395/85 R20
Fékek: kétkörös levegős, tárcsafékes, a rögzítő fék westing rendszerű és a B-C tengelyekre hat

Fotó: Lakatos Péter / MTI
Fotó: Szőke Péter / Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

És igen, mivel alapjaiban harcjárműről beszélünk, ezek az egyedek is páncélozottak, így pedig veszélyesebb terepeken is védelmet nyújtanak a bent ülők számára. Ilyen esetek lehetnek a nem hatástalanított robbanószerkezetek, a lövedékek, a felrobbanó palackok repeszei vagy a nagyobb ledőlő faágak, illetve épületrészek.

A jármű megmozdításáért egy 12 literes, sorhatos, 506 lóerős, Euro V-ös, Cummins motor felel, a váltóját pedig Szentgotthárdon készítette az Allison. A páncélozott fülke golyóálló üvegezést és légkondicionáló berendezést is kapott, a fülkén összesen hat külső kamerát szereltek fel, amelyek felvételei a belső monitorokon láthatóak. Így a jármű parancsnoka könnyebben tájékozódhat a felszámolandó káresemény mértékéről.

 

Nyitókép: Szőke Péter / Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság