Még szombaton kaptunk egy sajtóközleményt, melyben főként az újonnan debütált KISS emeletes motorvonatokról van szó, amiből egyet most a Nyugati pályaudvaron is kiállítottak. A vonatokból 40-et rendelt a MÁV, kettőt már tesztelnek Magyarországon, nemsokára kezdik a mozdonyvezetők képzését is. A 600 főt elszállítani képes járművek elsőként Budapest és Szolnok, illetve Budapest és Vác között állnak majd forgalomba.
Az egyébként mindig is tudható volt, hogy a vasúttársaság ezeket a tágabb értelemben vett fővárosi agglomerációban kívánja közlekedtetni, a közleményhez csatolt térképen azonban szerepel az is, hogy például Győrbe és Székesfehérvárra is járnak majd, nyaranta pedig a Balaton déli partján is találkozhatunk velük. Ez eddig oké, csakhogy a térképen rajta van az is, hogy a már jó néhány éve meglévő Flirtök merre járkálnak itthon. Ezek kékkel vannak jelölve, sárgával ugye az emeletes KISS-ek. Mint kiderül, lényegében Pécset és Szegedet leszámítva az összes magyar nagyvárosba, de még Békéscsabára, Kelebiára és Dombóvárra is járnak ilyenek. Ami azért elég durva, a pusztán áthaladó kelebiai vonalat például eléggé sokáig és nagyon hunyorítva kell nézni, hogy jelentős budapesti agglomerációs vonalnak hívhassuk.

Mint azzal sok éve hiteget a társaság, Szegedre az indokkal nem járnak a Flirtök, mert azok elővárosi vonatok, rövidebb utakra berendezve. Ezt cáfolja viszont most az, hogy december 15-től egy szerelvény jönni fog, vasárnaponként. Ez egyébként a térképen sincs rajta, annyira jelentéktelen (Nyíregyházára is jár egyébként ilyen konstrukcióban). A térkép tanulsága szerint pedig hamarosan Miskolcra és Debrecenbe is járnak ilyenek, holott Miskolcra percre pontosan annyi ideig tart eljutni, mint Szegedre, Debrecenbe pedig egyenesen többe.
Úgyhogy megkérdeztük a MÁV-ot, hogy errefelé milyen okból nem járnak majd ezek a vonatok. Válaszuk röviden annyi, hogy
- Debrecen felé hamarosan végig 160 kilométerórás sebességgel repeszthetnek a vonatok, ezért kellenek is olyan járművek, amik ezt tudják,
- illetve alapvetően nem az InterCity-, hanem az un. sebesvonatok kerülnek majd kiszolgálásra Flirtökkel, amik ugye a személyvonat és a gyorsvonat között vannak.
A MÁV sajtóosztálya által küldött teljes válasz a következő: „A sajtóközleményben szereplő térkép egy távlati felhasználáson alapszik, a 40 KISS forgalomba állítása utáni közlekedtetési tervet mutatja. A korszerű FLIRT motorvonatok alapvetően valóban elővárosi forgalomra kialakított járművek, azonban ez nem zárja ki annak lehetőségét, hogy a távolsági utazásokban is emeljék a szolgáltatási színvonalat. A távlati tervekben szereplő célpontok, így például Debrecen, Miskolc esetében a FLIRT motorvonatok a mostani sebesvonatokat váltanák ki, melyek sűrű megállású, regionális forgalmat is kiszolgáló vonatok. A vonalakon a FLIRT motorvonatok megjelenése a 160 km/h sebesség miatt szükséges, ugyanis a néhány éven belül lehetségessé váló emelt sebességű közlekedésre a jelenlegi mozdony- és kocsipark kisebb része alkalmas.
Szeged felé az eltérő településszerkezet miatt a közlekedés gerincét az InterCity vonatok jelentik, melyek mellett a kisforgalmú megállók kiszolgálása érdekében közlekednek személyvonatok, azon a vonalon sebesvonatok nem járnak. Az InterCity vonatokhoz a MÁV-START nem tervezi a FLIRT motorvonatok beállítását, fejlesztésüket a vasúttársaság a távolsági járműpark felújításával, az IC+ kocsik gyártásával valósítja meg.”
Tehát a jelenleg 133 darabot számláló Flirt-flottából nem várható több a következő időszakban, az IC+ kocsikra pedig szintén nem igen lehet majd számítani, hiszen azokat a MÁV egyrészt botrányosan lassan gyártja, másrészt amint elkészül egy adag, azt rögtön beosztják a világ összes IC-vonalára, kivéve a szegedi és pécsi desztinációkat. Legutóbb augusztusban került átadásra 20 darab, akkor meg is kerestük a MÁV-ot, hogy Szeged felé esetleg lesz-e, de azt mondták. hogy „az új IC+ kocsikkal a Keszthelyre közlekedő Balaton expresszvonatokon, a Záhonyból és Miskolcról a Balatonra; Budapestről Miskolcra, Békéscsabára és Nyíregyházára tartó IC-szerelvényeken találkozhatnak utasok”. De ezen a 20 darabon kívül is vannak már ilyenek, évek óta szelik az országot. Ezeket a szegedi utasok is megcsodálhatják minden alkalommal, amikor Cegléden keresztezi egymás útját a szegedi és a debreceni InterCity.
Nyitókép: Máthé Zoltán / MTI