Hatalmas lángokkal égett ma reggel egy Opel Ampera típusú elektromos autó az M5-ös autópálya Budapest felé vezető oldalán Szatymaznál. A forgalom félpályán halad.
A tűzhöz a szegedi hivatásos tűzoltók érkeztek ki, akik egy vízsugárral előbb körülhatárolták, majd eloltották a lángokat. A helyszínre érkezett a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat is. A munkálatok ideje alatt az érintett útszakaszon félpályán halad a forgalom – közölte a Katasztrófavédelem.
Az eset érdekessége, hogy ezúttal nem egy belsőégésű motorral hajtott, hanem egy 100%-ban elektromos hibrid autó az áldozat. Az elektromos autóknál nagyon ritka a tűzeset (legalábbis benzinfaló társaikhoz képest), erről több kutatás is készült.
„Ha egy akkumulátor hajtotta autó ég ki, az hírértékű. Egy benzines autó kigyulladása is hírértékű, ha az megbénítja a forgalmat is Ezeket a szavakat Steven Risser, a Battelle kutatója mondta, aki rengeteget foglalkozott az elektromos autókkal kapcsolatos tűzveszélyekkel.
A Battelle-t az NHTSA amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet kérte fel korábban, hogy készítsen egy jelentést az elektromos autókban baleset következtében kiütő tüzek valószínűségéről. Risser-t és csapatát az alapos vizsgálataik végül arra a következtetésre vezették, hogy a lítium-ion akkumulátoros rendszerek közel ugyanannyira vagy kicsivel kevésbé hajlamosak a kigyulladásra, mint az otto- vagy dízelmotorral működő autók üzemanyagai. Az is kiderült, hogy az elektromos autók tüze nincs annyira heves, mint a fosszilis üzemanyagoké.
Az elektromos autózás megtestesítőjeként kezelt Tesla odafigyel a statisztikákra, így az amerikai gyártó néhány számadattal rendezte ezt a kérdést. Amikor már 300 000 Tesla járta az utakat, akkor a gyártó elárulta, hogy összesen 7,5 milliárd mérföldet tettek már meg az amerikai villanyautókkal. Addigra negyven teslás tűzesetet jelentettek, ami azt eredményezi, hogy a Tesláknál 1 milliárd mérföldön 5 tűzesetet jegyeztek átlagosan. A benzines autóknál ugyanennyi mérföldön 55 tűzesetet regisztrálnak, így a gyártó konklúziója: az elektromos autók 11-szer kevesebb eséllyel kapnak tűzre, mint a benzinesek” – írja a zoldautok.hu.
Érdemes még tudni, hogy ha egy elektromos autó balesetet szenved, az autó automatikusan azonnal szétkapcsolja a nagyfeszültségű alkatrészeket, így az jármű nem ráz, de a vízzel oltás még így is kockázatos.
Nyitókép: Fenyvesi Csaba