Pénteken tartott lakossági fórumot az önkormányzat a Széchenyi tér felújításával kapcsolatban. Mint ismeretes, a város főtereként is szolgáló terület felújítását a Modern Városok Program keretein belül tervezik elvégezni, az eredeti, decemberben bemutatott tervek azonban finoman szólva kiverték a biztosítékot, hiszen míg eredetileg úgy volt, hogy békebeli, 1930-as évekbeli hangulatú lesz a tér, a Fontos Stúdió látványtervein ez egyáltalán nem látszott, sőt.
A tervek bemutatását követően ezrével támadták azt a szegediek, több városvédő is felszólalt ellene. Az alapvető problémát abban látták a szegediek, hogy a tér elveszítené kellemes, régies hangulatát és ehelyett egy túlságosan modern világ jött volna létre a több, mint száz éves épületek között, ezzel teljesen feldúlva a hely atmoszféráját.
Megmutatjuk, milyen lesz a felújított Széchenyi tér
A botrányt követve a szegedi városvezetés azonban ahelyett, hogy kommunikáció nélkül végigvitte volna a nyilvánvalóan sikertelen projektet, inkább visszaléptek egyet és újraterveztették a teret. Így születhetett meg mára a most bemutatásra kerülő változat, mely
- visszafogottabb,
- hasonlóan funkcionális,
- és egyértelműen könnyebben emészthető.
Nagy Sándor a mai fórumon azt is elmondta, hogy a részletes tervezést valóban csak azután kezdik meg, miután meghallgatták és elbírálták a lakosság felől érkező gondolatokat és ötleteket.
A Széchenyi tér a következők szerint alakulna át:
- Több helyen megszűnne az autóforgalom, így a városháza és teljes bíróság előtti utca gyalogos-kerékpáros övezetté válna.
- Ezzel együtt összesen közel 180 parkolóhellyel volna kevesebb a téren.
- Ezt pótolandó parkológarázs épülne a Zsótér ház előtt, melybe a Kiss Ernő utcából lehet majd behajtani.
- A Takaréktár és a Horváth Mihály utcákat egy az egyben elvágnák a tértől autós szempontból.
- Kialakítanának egy kisebb főteret a városháza előtt, illetve egyet a Takaréktár és a Horváth Mihály utcák találkozásánál.
- Tovább erősítenék a fősétány korzójellegét azzal, hogy továbbra is kitiltva lennének a kerékpárosok, illetve az aszfaltot térkőre cserélnék és padokat telepítenének.
- A zöldfelület (nem terület) nagyságát megközelítőleg 20 százalékkal növelnék meg.
- Több szobrot terveznek továbbá elmozdítani, illetve Az építő és romboló Tisza szökőkútját megfeleznék és elforgatnák 90 fokkal.
- Különálló parkot hoznának létre, ahol csak magnóliafák lennének.
A változtatások java azt a célt szolgálja, hogy a Széchenyi tér a jövőben ne több közlekedési folyosó részeként legyen egy konstans dugóövezet, hanem egy élhető, kikapcsolódást szolgáló része legyen a városnak.
néhány korosabb platánt is kivághatnak,
de ezeket természetesen pótolni fogják. Ezeknek a fáknak a cseréje egyébként időszerű is lassan.
Változások lesznek tehát, de ez a terv már valóban sokkal kedvezőbb a többség számára. Az biztos, hogy békebeli nem lesz a felújított Széchenyi tér (sokak szemét bánthatja is majd, hogy az utcabútorok a ligethez hasonló modernek lesznek), sokkal élhetőbb és jó eséllyel szerethetőbb viszont jó eséllyel.