Ennyit költöttek eddig Facebookon Szeged polgármesterjelöltjei

Aki csak felmegy a Facebookra, azzal jó eséllyel hamar szembejön egy hirdetés valamely polgármesterjelölttől. És bár azt lehetetlen kideríteni, hogy mindent belevéve pontosan mennyit költött el egy-egy induló kampányára az őt jelölő párt vagy szervezet, azt pár kattintás után láthatjuk, hogy mennyit költöttek az egyik leghatékonyabb platformon, a Facebookon.

Megszámlálhatatlan módszerrel számtalan helyen zajlik a kampány Szegeden, mondhatni a csapból is ez folyik. Ott vannak a családi napok, a saját írott és nyomtatott sajtóorgánumok, a matricák, plakátok és molinók az egész városban, a szórólapok és mentolos cukorkák a postaládákban, a reklámok a villamosok és a trolibuszok oldalain, és még ezer más. Utóbbiaknál mondjuk pontosan lehet tudni, hogy mennyi az annyi: egy csuklós Tarta villamost 280, egy csuklós Škoda trolibuszt pedig 120 ezer forint becsomagolni egy hónapra, persze hosszabb időre már valamivel kedvezőbb a havidíj. És ezek csak a tisztességesnek mondható metódusok, vannak még bőven ezen felül, amik kevésbé erkölcsösek, bár sok esetben nehéz megállapítani, hogy valóban a rivális gang tagjai firkáltak-e Hitler-bajuszt vagy O1G-feliratot egy-egy plakátra, esetleg tépkedik azokat tucatjával, ha nem százával városszerte.

2019 az első olyan év, amikor kimondhatjuk, hogy az önkormányzati választások kampánya még ha nem is folyik nagyobb mértékben a közösségi médián, mint az utcákon, azért kezdenek egyenlíteni. 2010-ben azt se tudtuk még szinte, mi ez az egész fészbúk dolog, 2014-ben is csak fokozottan volt jelen, idén azonban minden jelölt és párt próbálja felhasználni az itt adott lehetőségeket, hogy a lehető legtöbb szavazót fixálják az oldalukra. Azt, hogy nem kell a nyomdára várni, hanem azonnal kezdhető egy Facebook-kampány, hogy eljut az üzenet a fiatalokhoz, és persze azt, hogy istentelen mennyiségű trollt lehet zúdítani ezekre a posztokra. És itt kell megjegyeznünk valami nagyon fontosat:  Szegeden mindkét oldal használja a kommentszekciókban bevetett trollsereget , egyedül a módszerek és az állomány mérete térhet el. Ugyanúgy találkozni LMBT-zászlós profilképpel ellátott egyetemi tanárral, aki isteníti Botka Lászlót, és ott van az őt mindenért indokolatlanul gyűlölő kisnyugdíjas. Egyikük sem valódi személy. Ezen profilok jellemzője, hogy gyakran alig van fent kép az illetőről, és ami van, az is néhány napja, hete lett felöltve, alig van ismerősük, és ha rákeresünk a Google-ben a profilképükre, megtaláljuk a képet ruhamodellekkel vagy akár hétköznapi polgárokkal, akik mondjuk Európa másik felén laknak.

 

A pár tízezertől

 

 Bartha László 

De térjünk vissza a kampányköltésekre, vegyük végig a Szeged polgármesteri székéért induló öt jelöltet, és nézzük, mennyit költöttek. Azt fontos tudni már az elején, hogy az említett számadatok a márciustól mostanáig tartó időszakból származnak, az előtte történt költések nincsenek beleszámolva. Azonnal kihúzhatjuk Bartha Lászlót, hiszen ő kedden bejelentette visszalépését. A Bartha által fémjelzett Tisza Koalíció egyébként eddig  125 ezer forintot  költött reklámra a Facebookon, többnyire videókat promotálnak.

 

 Lauer István 

Botka László Kiskundorozsmán szavazatokat remélő ellenfele elmondása szerint azért nem látható a szegedi villamosokon, mert későn döntött csak az indulás mellett. Bő egy héttel ezelőtt a Szegedernek azt nyilatkozta, hogy addig úgy 800 ezer forint ment el kampányra. A Facebookon 107 követővel rendelkező Lauer szerda estig  42 ezer forintot  költött, ő főként magáról tesz fel fényképeket a programjának egy-egy pontjával megspékelve. Van teljes alakos, mosolygós és szomorkás fénykép is róla, kinek mi jön be.

Fotó: Facebook Ad Library

 

 Szabó Bálint 

Mindenki kedvenc polgármesterjelöltje, Szabó Bálint, illetve az őt jelölő és egyben általa alapított szervezet, a Mindenki Szegedért Mozgalom is fent van az efbetűs közösségi portálon, 1503 követővel. Ők azonban, legalábbis a Facebook könyvtára szerint, eddig itt nem költöttek kampányra, és a Szegedernek adott interjúban is pár százezer forintot említett, mint teljes költségvetés, néhány héttel ezelőtt.

 

A milliókig

 

 Botka László 

A két esélyes jelöltnél azonban már más a helyzet. Aki eddig azt hitte, hogy a Tisza Koalíció túlköltekezik az elköltött egyhavi átlag keresettel, az még nem látta Nemesi vagy Botka számait. A összefogás és a Fidesz jelöltje sincs híján forrásoknak, bár van bőven különbség. Botka László tudhatja magáénak a legtöbb követőt, az ő 56 ezer lájkolóját egymás számait összeadva sem tudnák kiadni a többiek. A Botka László nevű oldal eddig 548 243 forintot kampányolt el, az őt támogató Összefogás Szegedért Egyesület pedig 112 986 forintot, ez így összesen  661 ezer forint .

Botkáék többfélét is osztanak a közönség felé: a 12 pontból álló programjukat, hazai politikai tematikájú írásokat és a város fejlődéséről szóló szeged.hu-s cikkeket egyaránt nagy számban látni.

Fotó: Facebook Ad Library

 

 Nemesi Pál 

Ez eddig azonban mind semmi. Bár követője viszonylag kevés van, 5853, Nemesi Pálék eddig összesen  6 297 723 forintot  fizettek ki a Facebooknak. Ezzel pedig visznek mindent. Két oldaluk is létezik, az első, a Nemesi Pált Szeged Polgármesterének még június 26-án lett létrehozva, ezen mindössze közel egyharmad milliót költöttek el, de ezt az oldalt nem is használják annyira aktívan, lévén itt csak 1289 követő van.

A fókusz a másik, pár nappal később létrehozott oldalon van, ahol a közel 6 ezer követő naponta több tartalmat is kap. Nemesi általában kormányközeli médiumok cikkeit osztja meg, interjúkat magával, fényképeket családi napokról és politikusokkal való találkozóiról, vagy épp olyan cikkeket, melyben felszólítja Botka Lászlóékat, hogy csináljanak, vagy ne csináljanak egy adott dolgot.

Fotó: Facebook Ad Library

A Facebookon egyébként jelezni kell, ha választásokkal vagy politikával kapcsolatos hirdetést adunk fel. Ha ez nem történik meg, akkor a Facebook érzékeli a csalást, és azonnal leszedi a hirdetést. Megnéztük természetesen azt is, hogy ez mennyiben teljesült a jelölteknél. A Tisza Koalíciónál 28 hirdetésből 6 futott a figyelmeztetés nélkül, Lauer Istvánnál 13-ból 2, Botka Lászlónál 69-ből 1, Nemesi Pálnál pedig 240-ből 44.

Persze a szegedi költések eltörpülnek Budapesthez képest. Ott a négy főpolgármester-jelölt közül ketten költöttek eddig: Berki Krisztián 567 ezer forintot, Karácsony Gergely több, mint 18 milliót, Puzsér Róbert semmit, Tarlós Istvánnak pedig nincs Facebook-oldala.