Hétfőtől új szolgáltató járatja a buszokat Vásárhelyen, de a Volánbusz is marad, mert nekik nem szóltak

A Volánbusz a hatályos közszolgáltatási szerződésének megfelelően március 1-jétől is változatlan menetrend szerint indítja helyi autóbuszjáratait Hódmezővásárhelyen – tájékoztatta a cég pénteken az MTI-t. Mindezt annak ellenére, hogy ugyanezen naptól fogva az önkormányzat új partnerrel, a Jovány Busz Kft.-vel áll szerződésben, ennek köszönhetően pedig mindkét társaság járatja majd buszait a város útjain.

Március 1-jétől az önkormányzat új szolgáltatót bízott meg a helyi személyszállítási feladatok ellátásával, a jelenlegi szolgáltatást végző Volánbusz azonban nem kapott a közszolgáltatási szerződés felmondásáról szóló hivatalos értesítést, így a továbbiakban is menetrend szerint indítja járatait.

A Volánbusz jogelődje, a Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. még 2018-ban pályázaton nyerte el a helyi személyszállítási szolgáltatás ellátásának jogát 2023. december 31-ig. Az erről szóló szerződés aláírására egyes részletszabályok folyamatos egyeztetése miatt nem került sor, ugyanakkor a megállapodás megkötéséről szóló közgyűlési határozatnak és a kölcsönösen elfogadott rendelkezéseknek megfelelően az abban foglaltakat mindkét fél folyamatosan teljesítette.

A Volánbusz a város kilenc helyi autóbuszvonalán évente nagyjából 522 ezer utast szállít több mint 21 ezer járattal, 231 ezres kilométer-teljesítménnyel.

Az önkormányzat tavaly ajánlatot kért a Volánbusztól a szolgáltatás ellátására 2021. március 1-jétől, de a cég nem nyújtott be ajánlatot, mert hatályosnak tartották a 2023 év végig tartó közszolgáltatási jogviszonyt, s álláspontjuk szerint az ajánlatkérésnek sem volt megfelelő jogalapja. Emellett az önkormányzat felhívása nem tartalmazta a megalapozott ajánlattételhez szükséges információkat, állítja az állami cég.

A Volánbusz először a médiából értesült a szolgáltatóváltásról, és február 18-ig semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kapott a települési önkormányzat által kiírt pályázat eredményéről, az azt követően érkezett tájékoztatás pedig nem terjed ki a közszolgáltatási szerződés felmondására.

Márki-Zay Péter a hódmezővásárhelyi közgyűlés véleményét kikérve tavaly decemberben döntött a helyi buszközlekedés átszervezéséről Jovány Gyula helyi vállalkozó tervei alapján. Az MTI azt írja, ez alapján március 1-jétől kettő a műszakváltásokhoz igazodó “munkásjárat” és három a kórházat, a piacot és a bevásárlóközpontokat érintő körjárat közlekedik majd óránként.

A városkártyával rendelkező hódmezővásárhelyiek ingyenesen használhatják ezeket a buszjáratokat, miután az országban elsőként Hódmezővásárhelyen ingyenessé tették a közösségi közlekedést. A szolgáltatás ellátására két évre pályázatot írt ki az önkormányzat, s a legkedvezőbb – mintegy 90 millió forintos – ajánlatot tevő Jovány Gyula cége, a Jovány Busz Kft. nyert.

„Nincs olyan rendszer, ami mindenkit ki tud elégíteni. Volt olyan visszajelzés, hogy az ellenkező irányba is indítani kellene körjáratot, ám ez további százmilliós kiadást jelentene az önkormányzatnak. Eddig 37-en jelezték, hogy az eddiginél előnytelenebb lesz számukra a tömegközlekedés, a többség számára viszont megfelelő. A nagy munkáltatókkal, üzemekkel előre egyeztetett a menetrendről a szolgáltató, oda mindenki időben ki fog érni, és a műszak után haza tud utazni. Ugyanakkor próbaüzemnek tekintjük a következő heteket, és ha szükség lesz rá, gyorsan korrigálunk, mert erre is nyitott a buszjáratok üzemeltetője” – mondta Márki-Zay Péter a Hódpress-nek. A helyi lap azt is megjegyzi, hogy a város a Volánbusz szolgáltatásaiért ezentúl nem fog fizetni.