Itt az újabb törvény az alternatív iskolák ellen

A kormány a szakképzésről szóló, 75 oldalas törvénymódosító csomagban rejtett el pár paragrafust, ami az alternatív iskolákra nézve meglehetősen kedvezőtlen, írja a Waldorf Szövetség felhívása alapján az Index.

A módosítások tartalmazzák, hogy

  • amíg eddig a törvény nevesítette, hogy léteznek alternatív óvodák és iskolák, melyek “a miniszter által jóváhagyott óvodapedagógiai programban, kerettantervben, tantervi programban meghatározottak szerint készítik el pedagógiai programjukat.” A törvényből az “alternatív” mint elnevezés is kikerül, a jövőben annyi utal majd ezekre a törvényben, hogy “az oktatásért felelős miniszter a nevelés-oktatás tartalmi kérdéseire vonatkozóan egyedi megoldások alkalmazását engedélyezheti”.
  • A törvény jelenleg egy csomó konkrétumot tartalmaz arról, miben alternatív egy tanterv. Például tananyag, követelmények, heti kötelező óraszám, eszközök, felszerelések, elfogadott pedagógus végzettség és szakképzettség, és még sok minden. A jelenlegi törvény nevesíti, hogy az alternatív iskolák ezekben térhetnek el az általánostól. Mindez – a felsorolással együtt – teljesen kikerül a törvényből.
  • A törvénybe bekerül, hogy az ilyen intézményeket “az oktatásért felelős miniszter veszi nyilvántartásba és adja ki számára a működési engedélyt”.
  • Hogy ez mikor adható ki, az épp a törvényből kikerülő felsorolás hiánya miatt eléggé nehezen meghatározható így előre. A törvényben annyi marad benne, hogy kiadható, ha “a benyújtott tanterv tantárgyi struktúrája – a Nat-ban meghatározott műveltségi területek adaptálása során az iskolák közötti átjárhatóság és a továbbtanulás biztosítása érdekében – legfeljebb harminc százalékban tér el a Nat-ban és az oktatásért felelős miniszter által kiadott kerettantervben foglalt tantárgyi struktúrától”.
  • Az engedélykérelmet jelenleg az iskola fenntartója jogosult az oktatásért felelős miniszternek benyújtani. Ez így is marad, de kikerül a törvényből az, hogy az iskolák hálózatban is kérelmezhetnek. Azaz például a waldorfosok nem egy minden iskolájukat érintő “közös” engedélykérelmet adnak majd be a módszerükre, hanem mindegyik iskolájuk külön kell kopogtasson Káslernál.
  • Ha nem kérelmez egy iskola 2020. április 1-ig, akkor a működési engedélye 2020. augusztus 31. napján lejár. Azaz gyakorlatilag a törvénnyel automatikusan lejár minden eddigi működési engedély, mindenkinek újra kell indítania az eljárást, ráadásul viszonylag rövid határidővel kell kidolgoznia a dokumentumokat.
  • Az új törvény szerint nem lesz fellebbezési lehetőség a miniszter elutasító határozatával szemben. Bírósági igen, de a waldorfosok szerint az nem jó, mert hosszan húzódó bírósági perek jöhetnek majd, miközben az iskoláknak le kell állni.
Növénykert a szegedi Waldorf-iskola udvarán. Fotó: Szabad Waldorf Általános Iskola és Gimnázium Szeged / Facebook

A waldorfosok azt is sérelmezik, hogy a javaslatokhoz nincs érdemi indokolás sem.

A tervezet ellen tiltakozó a Szülői Hang azt írja, a kormány “kézivezérléssel akadályozhatja meg a Waldorf- és más alternatív iskolák, óvodák működését”. Felszólítják továbbá a kormányzatot a módosítások azonnali visszavonására, azzal az indoklással, hogy “a minőségi oktatás, a valódi pedagógiai alternatívák megteremtése és megőrzése közös nemzeti érdek. Az alternatív oktatási intézmények olyan pedagógiai kincs birtokosai, melynek eldobása bűn a felnövekvő generációk, nemzetünk jövője ellen”.

Délután Emberi Erőforrások Minisztériuma közleményben reagált a történtekre. Az MTI-n azt írják, hogy nem kell bezárni a Waldorf iskolákat. Ezt támasztja alá az is, hogy a Waldorf-intézményeket képviselő Szabó Zoltán sem jelzett kifogást, amikor egyeztetésre hívta az EMMI az alternatív kerettanterveket alkalmazó iskolák illetékeseit.