Kedden történelmet írnak Vásárhelyen

2020. december 1-én közlekedik először villamos a megye második legnagyobb városában. Még nem a tram-train indul, mindössze elkezdik a pálya tesztelését, mégis, évtizedes távlatban ilyen eddig nem történt Magyarországon.

A napokban feszültség alá helyezték a villamospályát Hódmezővásárhelyen, a 600V-os rendszer üzembe helyezésekor figyelmeztettek is, hogy magas járművekkel ezentúl nem keresztezhető a pálya, illetve arra tilos parkolni. A városban több helyen már aszfaltozzák a tram-trainnel párhuzamos útfelületeket, szerelik össze a megállóhelyek esőbeállóit, illesztik helyre a térköveket.

Mindez annak az előjele, hogy hamarosan olyan dolog történik, amire nagyon régóta nem volt már példa. A mai Magyarország területén utoljára új villamosüzemet 1913-ban adtak át, a pécsit, ami 1960-ban meg is szűnt. És bár a hódmezővásárhelyi nem önálló üzem lesz, hiszen a járműveket sem a városban fogják szerelni (hanem Szegeden), az elmúlt 107 évben nem történt olyan, hogy egy városban, ahol addig nem járt villamos, építenek, mégha “csak” ily módon is.

A 70+ milliárdos beruházás Lázár János szerint „az elmúlt 100 év legnagyobb villamosvasút beruházása”, ami tagadhatatlan, hiszen villamosvasút még nem épült soha az országban. A politikus Facebook-oldalán gyakran számol be a projektről, annak sikere jó eséllyel fog kihatni az ő karrierjére is.

Hódmezővásárhelyen jelenleg úgy 43 ezer ember él, a népesség 1980 óta folyamatosan csökken (akkor 54 ezer volt), a tram-trainnel azonban elindulhat egyfajta városiasodás. A város villamossal érintett részein emelkedni fognak a lakásárak, várhatóan új üzletek nyílnak, pezsgőbb lesz az élet. Hátulütő lehet ugyanakkor, hogy mivel a tervek szerint jócskán csökken majd a két város közötti menetidő (busszal most 32-37 perc a buszállomástól a Mars tér, villamossal ez belvárosok(!) között lesz úgy 30 perc), kialakulhat Hódmezővásárhelyen az alvóváros-jelenség, és Szeged agglomerációjába süllyedhet a város. Ez persze csak kis mértékben valósulhat meg, nem valószínű, hogy elérdesedik majd.

Fotó: Lázár János / Facebook

„Kipróbálják a sínrendszert, a pályageometriát, a váltókat, a felsővezetéket, az áramellátást, hogy amikor megérkezik az igazi tram-train Spanyolországból, addigra az esetleges gyermekbetegségekből is kigyógyíthassák a pályát” – mondta Mucsi László, a tram-train projekt főtanácsadója a Délmagyarországnak. A Szegedről érkező villamost a vásárhelyi Nagyállomás előtt helyezik az új sínre, a két város közötti utat tréleren teszi majd meg.

A tervek szerint a szegedi villamos péntekig marad a városban, közlekedni pedig szerdától fog majd. A típus is ismert már, az 1953-ban egy belga teherkocsiból Budapesten karbantartómozdonnyá átépített MIII-as kocsit küldik majd a szomszédba. A mozdony eredetileg a rókusi vasútállomás és az SZKT hálózatáról nyíló iparvágányok között adott kapcsolatot, magyarul a városon belül található üzemekből, gyárakból a villamoshálózaton át szállított árut és felszerelést a nagyvasútig, és fordítva. Alapvetően villamosüzemű, de egy Euro 3-as Kirsch dízelaggregátorral felsővezeték nélkül is képes elektromos áraomat előállítani, amivel hajtja magát. Most egyébként a Csáky utcai trolitelep és a Pulz utcai villamosremíz közötti mozgatásokat végzik vele, pont a vásárhelyi vasútvonal vágányainak sesítségével.

Fotó: Nagy Mihály / Facebook

„Vásárhelyen még sohasem közlekedett villamos. Fontos tudni, hogy körforgalomban mindig elsőbbsége van. Arra kérek mindenkit, legyen óvatos, elővigyázatos” – figyelmeztet Mucsi.

Ezt követően, várhatóan decemberben valamikor megjön az első tram-train-vonat is Spanyolországból. Ezt Szentesen fogják összeszerelni, majd januártól már Szeged és Hódmezővásárhely között ingázik majd tesztüzemben.

 

Nyitókép: Lázár János / Facebook