Kiskörút déli szakasza: fel is lesz újítva, meg nem is

Az elmúlt napokban többször visszatérő téma a helyi sajtóban a Tisza Lajos körút déli, Aradi vértanúk terétől az árvízi emlékműig tartó szakaszának felújítása. Azt azonban nem lehetett tudni, hogy mégis mekkora szintű felújításra lehet majd számítani. Csak aszfaltozás lesz, vagy faltól falig megújulás, mint mindenhol máshol az elmúlt közel két évtizedben. Most minden kiderül.

Az említett, 350 méteres útszakaszon még tavaly nyáron végzett csatornázási munkálatokat a Szegedi Vízmű, mely végül őszig húzódott, és mely után elég gány állapotok maradtak: göröngyös, egyenetlen betonréteggel fedték be a munkagödröket. Ezeket a rossz állapotú, általában a menetiránnyal párhuzamos csíkokat pedig úgy kerülgetik az autók, hogy gyakran átlógtak a szembesávba is. Ami bár nem különösen balesetveszélyes, mégsem egy elfogadható állapot.

2020-ban a SzegedMa elevenítette fel újból a sztorit, amikor január első napjaiban megírták, hogy negyed év is kevés volt a városnak ahhoz, hogy rendbe tegyék helyet. Ezt követte az e heti, csütörtöki városüzemeltetési bizottsági ülés, melyen tárgyalt a város néhány kisebb-nagyobb dologról. Megszavazták például, hogy módosul a 36-os buszjáratok útvonala, hogy kiszolgálja ezentúl a Kollégiumi utat, vagy hogy átneveznek egy buszmegállót a harmadik körúton. Megbeszélés tárgya volt azonban a Tisza Lajos körúti szakasz is, melynek rekonstrukciójára 80 millió forintot áldoz a város.

Fotó: Kovács Ferenc / SzegedMa
Fotó: Kovács Ferenc / SzegedMa

Az azonban továbbra is kérdéses maradt (mivel az önkormányzat honlapjáról hiányzik ez az előterjesztés), hogy ez a felújítás pontosan mit is foglal magában. A 80 millió persze nem sokra elegendő, főleg ha egy ilyen, viszonylag hosszabb szakaszról beszélünk, az elmúlt egy-két évben végrehajtott körút-rekonstrukciók azonban arra engednének következtetni, hogy a klinikai szakasz is faltól falig, járdástól-utcabútorostól felújításra kerül tavasszal. Mint ismert, 2018 őszén készült el a Novotel előtti rövid szakasz teljes felújítása, melyben még egy új trolibuszmegálló megépítése is benne volt, 2019-ben pedig a Dugonics tér és az Aradi vértanúk tere közti, a most szóban forgó szakasszal közel azonos hosszúságú szakasz teljes felújítását adták át. Mindezekből az következne, hogy a legdélebbi, utolsó szakasz is 100%-ban rendbe lesz téve, sajnos azonban nem ez az igazság.

Azt nem tudni, hogy azért, mert már nincsenek választások, vagy más indokból-e, de a klinikai szakasz esetében mindössze egy aszfaltozás fog megtörténni. Ezt az önkormányzat sajtóosztálya és Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester külön-külön is megerősítette lapunknak. Utóbbi szavaival élve „ez egy sima burkolat rekonstrukció, marás, aszfaltozás. Tehát az utat érinti, nincs benne utcabútor, ilyesmi.” A sajtóosztály válasza szerint azonban ezzel az egyszerű aszfaltozással a város befejezettnek is tekinti a történetet. Ahogy fogalmaznak, „tavasszal a város saját forrásból aszfaltozza le az utat és a parkolókat, amellyel befejeződik a Tisza Lajos körút teljes felújítása.”

Magyarul befejezettnek tekintik a 2000-es évek elején megkezdett körút-felújítást, melyben lényegében a körút 85%-a újult meg eddig teljes egészében. Az első szakasz, a Dugonics tér és az Anna-kút között 2002-ben, az Anna-kút-Novotel szakasz 2011-ben, a Novotel-Tisza szakasz 2018-ban, a Dugonics tér-Aradi vértanúk tere szakasz pedig 2018-19-ben. 350 méter hiányzik.