Mégis megmenekülhet a Szőke Tisza, ha jó állapotban sikerül kiemelni

Van esély rá, hogy a Szőke Tisza roncsai olyan állapotban vannak, hogy nem a vastelep lesz a következő állomása, legalábbis ez derül ki abból a közleményből, melyet az imént a KÉSZ Csoport küldött meg szerkesztőségünknek.

E eszerint a hajót a lehetőségekhez képest egyben szeretnék kiemelni, a roncsot már felhozták a vízfelszínre, és a parthoz vontatták. A kiemelést még tél előtt elvégzik, azután kezdik meg a kárfelmérést. Eddig állítólag nem volt elég alacsony a vízállás, de most október 5-én még a csillagok is jól álltak a művelethez. Ezen mozgolódásokról a napokban számoltunk be a Szegederen.

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó egyébként még 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére.

„Sokak álma, hogy a Szőke Tiszát újra régi fényében, felújítva kerüljön vissza a vízre. Ez egyelőre csak álom marad, hiszen nem tudjuk, hogy milyen állapotban sikerül, vagy egyáltalán sikerül-e egészben kiemelni a partra a 200-250 tonnás hajótörzset. A Szőke Tisza víz feletti részét még az Alapítvány tulajdonába kerülése előtt szinte teljesen szétdarabolták, ellopták. Az viszont, hogy a gőzös ennyi viszontagság után még mindig úszik, már most bizonyítja, hogy kivételes alkotásról van szó, megérdemli, hogy mindent megtegyünk azért, hogy megmentsük. A parton, a kárfelmérés után fog kiderülni, hogy mennyire súlyos a helyzet, a Szőke Tisza jövőjéről csak ezután érdemes komolyan gondolkodni” – mondta Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, a Hajózásért Alapítvány egyik kurátora.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Az ügyvezető azt is hozzátette, hogy az elmúlt években nagyon sokan készítettek terveket a hajó kiemelésére, azonban a legtöbben arra jutottak, hogy egészben technikailag szinte lehetetlen kivenni a vízből a Szőke Tiszát. Ennek ellenére jelenleg a gőzös egyben úszik a Tisza vizén, a mentésben közreműködő szakemberek folyamatosan felügyelik, amíg a partra vontatáshoz szükséges engedélyek meg nem érkeznek.

A Szőke Tisza megmentésére tehát úgy tűnik, mégis van némi esély, ami mondhatni sokkolóan hat azok után, amin ez az ipartörténeti ereklye keresztül ment már. Hogy pontosan mekkora az esélyt, azt nem tudni, de ha a hajó viszonylag jól kihúzta az elmúlt két évtizedet, akkor akár még újjá is születhet. Mint megtudtuk, az is elképzelhető, hogy eredeti formájára visszaépítik a jövőben.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder