Norbi húzása csak egy vérprofi marketingszöveg

Eme rövid publicisztikában nem kívánom tartalmilag elemezni Schobert Norbert megszólalását, amivel tele van az internet. Inkább egy teljesen más aspektusba helyezném át a kérdést.

Marketinges alapszabály, hogy a negatív reklám is reklám. Norbi ezt alkalmazta most, ezt ő maga is elismerte az ATV-s interjújában, hogy valójában egy PR-bombának szánta az egészet, ami sokkal nagyobbat robbant, mint amire számított. Pötyögésem megindítója végül mégsem ez, hanem Barazsy Ákos videójának egy mondata, melyben ő is a Norbi-lázra reagál.

„…tudjátok hány posztomat […] kellett azért leszednem, mert felraktam és azt láttam a kommentekből, vagy a lájkok számából, hogy nem értik, nem értik és nem értik. […] Felraktam a spáros videómat, hülyére van lájkolva – aminek én tökre örülök – de közben szomorú is vagyok, mert ezt értik az emberek. […] És hogyha felrakok egy kicsit szakmaibb dolgokat, vége! Nincs komment, nincsen lájk, nincsen megtekintés se, mert ehhez már nem tud hozzászólni az internet népe.”

Itt érkeztünk el írásom tárgyához: „…mert ehhez már nem tud hozzászólni az internet népe”. Az energiamegmaradás törvénye ugye, hogy „az energia nem vész el, csak átalakul”. Az emberi szokásokra ezt úgy vetíteném rá, hogy egy szokás, egy berögződés nem vész el, csak átalakul. A kétezres évek televíziós szemetei (Big Brother, Mónika Show és társai) után az emberek elmentek a kocsmába, majd a magas ívű gondolatmenetek által párásra könnyezett szemüvegen át bámultak keresztül a csehón, és veregették egymás vállát, hogy „na, Jani, jól megmondtad! Ez az Évike tényleg mekkora ribanc!”. A social media gyakorlatilag ennek a közösségi élménynek a helyére lépett be az életünkbe, csak már billentyűzetet és telefont püfölve ordítjuk bele a nagyvilágba kéretlen gondolatainkat. Súly, felelősség és tét nélkül, mert a kocsmában legalább pofán verték azt, aki egy ponton túl ment.

A Facebook-világ előtt az ember csak a közvetlen környezetének reklámozta, ha ostoba, de az internet-felhasználók jelentős többségének végig sem fut az agyán, hogy megnyilvánulásaival saját magáról állítja ki a szegénységi bizonyítványt, ország-világ előtt. De semmi probléma, a pénzforgalom sem vész el, csak átalakul:  a trash média kibeszélő gyűléseiből ma már nem a kocsmárosok, hanem a Facebook (és a rajta hirdetők) szedik le a hasznot. Ez a mai Norbi-láz nem több mint a Mónika Show online megfelelője, amiben a ripacskodó, verekedő, fogatlan vendégek mi vagyunk. S miközben az internet népe átkozza őt válogatott szitkokkal, addig ő hátradőlve, húszezreseit nyálazva röhög mindenkin, hogy gyerekek, ezt jól megkajáltátok!

…és ez nem az ő hibája!

 

A Vélemény rovatban megjelent cikkek az adott szerző álláspontját tükrözik, a szerkesztőség egészéét nem feltétlenül.