Site icon Szegeder Archívum

Szétszedtük a rakpart látványterveit, és az a helyzet, hogy ezeket tényleg meg kell valósítani

Szétszedtük a rakpart látványterveit, és az a helyzet, hogy ezeket tényleg meg kell valósítani

 

A tervezők alapvetően úgy tűnik, hogy odafigyeltek arra, hogy napjainkban kik használják a területeket. Így például egy skatepálya az Árvízi emlékműnél találat lehet, plusz van mászófal is, és az elengedhetetlen graffitik. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Itt már jóval többet terveztek: a sárga sétánnyal közelebb is hozzák a folyót, hiszen lehet felette sétálni, de hozzáérni már nem. A fasor azonban mindenféleképpen magával ragad, és ezt ki is kell hangsúlyozni: nagy mennyiségű fa ültetése nélkül lényegében nincs értelme az egésznek. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Fontos tudni a tervekről, hogy mind-mind csupán egy ötlet, és nem képviselnek egészet önmagukban. Ezeket összetéve fog majd megvalósulni a projekt. Ha tehát valakinek tetszik a skatepálya és ez a sárga csúszda(?) is, mindkettőre szavazhat. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Itt elsőre nem világos, hogy miről is van szó, de kivehető: egy rendezvényt látunk a rakparton, feltehetőleg az úttesten. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Változó arányban vannak jobb és rosszabb, illetve olcsóbb és drágább tervek. Itt például egy nem kifejezetten drága, de annál mókásabb ötletet látunk. A méhkasdokkok valóban közelebb hoznák a várost a folyóhoz, ami az egész dolog alapcélja. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Itt nehéz lesz objektívnek lenni, nekem ugyanis ez az egyik kedvencem. A hatalmas gyalogátkelőhely, a parkolók helyén kialakított henyélős zöldterület, na meg a szintén méretes faplatform, amin a fák árnyai alatt mindenféle rendezvény is tartható (filmvetítések, előadások). Eszeveszett jó! Az mondjuk elég érdekes, hogy a barátságosság kedvéért kiradírozták a lépcső tetejéről a falat. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Ugyanaz a helyszín, más koncepció. Itt inkább egy hagyományos városi park skinjét húzták rá a rakpartra, de ez amilyen egyszerű, annyira jó is. Ezen a terven egyébként egy sétány vezetne át a Belvárosi híd alatt, a Tisza felett, ami manapság is jól jönne, hiszen lényegében mióta autópályát csináltak a rakpartból, azóta nem lehet azon összefüggően végigsétálni, csak ha alacsony a vízállás. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A rondella felturbózására már korábban is voltak tervek, de azok inkább csak fantáziaszülemények voltak. Most üvegfalú kilátó épülne a tetejére, amit a múzeum előtti térről lehetne megközelíteni. Ez funkcióját tekintve erősen a felesleges kategóriába esik, és építészetileg sem tűnik túlzottan érdekesnek. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Az egyik legtöbbet mutatott terv, melyen egy patkó alakú híd látható a rakpart déli részén, lényegében a lehajtónál. Hasonlóan az előzőhöz, nem sok értelme van, és ha így, mindennemű árnyékolás nélkül valósul meg, használni sem nagyon lehet majd. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Ez a terv az, amely a legjobban belenyúlna a rakpart szerkezetébe, hiszen egy gyalogos-kerékpáros felhajtó épülne a városszintre. Emellett láthatóak teraszok, egy nyilvános vécé és egy meglehetősen kortársa gyalogátkelőhely is.

 

Itt egyedül annyi a különbség, hogy vannak fák, és hogy elhelyeztek pár padot a betonlépcsőn. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Fák itt is vannak, ahogyan az imént látott kerékpárút is elhalad itt. Emellett pedig egy vízi színpad, ami legalább annyira menő, mint a Gubahámori faplatformja. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A Priskin több formában is feldolgozta a rakpart ezen részét, ide játszóteret képzeltek, két méterre a város egyik legforgalmasabb útjától. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Nem világos, hogy ettől a halsütödétől miért és hogyan lesz zöldebb a város, vagy ez miként hozza közelebb a Tiszát az emberekhez, de ezt is meg lehet szavazni, ha valaki unná a halászlevet. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Itt egy bokorból kibicikliző férfi mutatja be a (rekortán?) kerékpárutat, mely a két híd közötti ártérben vezetne. Fotó: Gubahámori Kft.

 

A Bertalan híd újszegedi hídfője alá tervezett kosárlabdapálya viszont még siker is lehet. A gettóstílus mindenesetre ott van benne azzal, hogy fiatalok kosaraznak egy hatalmas acélhídszerkezet alatt. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Itt már a Belvárosi híd újszegedi hídfőjét látjuk, és az ide megálmodott Alapos Büfét, Megadja a hely romantikáját, hogy egy rozsdás hídszerkezet alatt streetfoodozunk, ehhez azonban elengedhetetlenül meg kell oldani az itt jelen levő galambproblémát. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Gubahámoriék nem sokat babráltak a Lapossal, pár napozóágy és pingpongasztal, illetve egy futópálya kerülne ide. Utóbbi viszont – ha továbbhaladna délre, be az erdőbe – nagyon népszerű futóhely volna. A Ligetben is csodás futni, de a Tisza-parton, a fák alatt volna igazán csak. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Fémfelületű móló vezet a mocsárba, ami nem világos, hogy miért jó. Az év pár hetében valóban ilyen a táj, de általában száraz az ártér. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A tervekre szavazni ezen a linken tudtok, vagy a Magyar Ede téren kihelyezett fabódéban.

Exit mobile version