Teljesen átszabták a Széchenyi tér terveit, itt vannak a legújabb látványtervek

 

Pénteken tartott lakossági fórumot az önkormányzat a Széchenyi tér felújításával kapcsolatban. Mint ismeretes, a város főtereként is szolgáló terület felújítását a Modern Városok Program keretein belül tervezik elvégezni, az eredeti, decemberben bemutatott tervek azonban finoman szólva kiverték a biztosítékot, hiszen míg eredetileg úgy volt, hogy békebeli, 1930-as évekbeli hangulatú lesz a tér, a Fontos Stúdió látványtervein ez egyáltalán nem látszott, sőt.

A tervek bemutatását követően ezrével támadták azt a szegediek, több városvédő is felszólalt ellene. Az alapvető problémát abban látták a szegediek, hogy a tér elveszítené kellemes, régies hangulatát és ehelyett egy túlságosan modern világ jött volna létre a több, mint száz éves épületek között, ezzel teljesen feldúlva a hely atmoszféráját.

Megmutatjuk, milyen lesz a felújított Széchenyi tér

A botrányt követve a szegedi városvezetés azonban ahelyett, hogy kommunikáció nélkül végigvitte volna a nyilvánvalóan sikertelen projektet, inkább visszaléptek egyet és újraterveztették a teret. Így születhetett meg mára a most bemutatásra kerülő változat, mely

  • visszafogottabb,
  • hasonlóan funkcionális,
  • és egyértelműen könnyebben emészthető.

Nagy Sándor a mai fórumon azt is elmondta, hogy a részletes tervezést valóban csak azután kezdik meg, miután meghallgatták és elbírálták a lakosság felől érkező gondolatokat és ötleteket.

A képekre kattintva azok nagy méretben is láthatóak. Fotó: Fontos Mérnök Stúdió
Fotó: Fontos Mérnök Stúdió
Fotó: Fontos Mérnök Stúdió
Fotó: Fontos Mérnök Stúdió
Fotó: Fontos Mérnök Stúdió

 

A Széchenyi tér a következők szerint alakulna át:

  1. Több helyen megszűnne az autóforgalom, így a városháza és teljes bíróság előtti utca gyalogos-kerékpáros övezetté válna.
  2. Ezzel együtt összesen közel 180 parkolóhellyel volna kevesebb a téren.
  3. Ezt pótolandó parkológarázs épülne a Zsótér ház előtt, melybe a Kiss Ernő utcából lehet majd behajtani.
  4. A Takaréktár és a Horváth Mihály utcákat egy az egyben elvágnák a tértől autós szempontból.
  5. Kialakítanának egy kisebb főteret a városháza előtt, illetve egyet a Takaréktár és a Horváth Mihály utcák találkozásánál.
  6. Tovább erősítenék a fősétány korzójellegét azzal, hogy továbbra is kitiltva lennének a kerékpárosok, illetve az aszfaltot térkőre cserélnék és padokat telepítenének.
  7. A zöldfelület (nem terület) nagyságát megközelítőleg 20 százalékkal növelnék meg.
  8. Több szobrot terveznek továbbá elmozdítani, illetve Az építő és romboló Tisza szökőkútját megfeleznék és elforgatnák 90 fokkal.
  9. Különálló parkot hoznának létre, ahol csak magnóliafák lennének.

A változtatások java azt a célt szolgálja, hogy a Széchenyi tér a jövőben ne több közlekedési folyosó részeként legyen egy konstans dugóövezet, hanem egy élhető, kikapcsolódást szolgáló része legyen a városnak.

Fotó: Fontos Mérnök Stúdió
Az egész tervezés szellemiségét az a szemlélet hajtja át, hogy a gyalogosoknak szeretnék visszaadni a Széchenyi teret
– mondta Fontos Rómeó, az építészstúdió vezetője. Ezt követően arról esett szó, hogy mi lesz a tér fáinak sorsa. Itt elhangzott, hogy néhánytól muszáj lesz búcsút inteni, így

néhány korosabb platánt is kivághatnak,

de ezeket természetesen pótolni fogják. Ezeknek a fáknak a cseréje egyébként időszerű is lassan.

Változások lesznek tehát, de ez a terv már valóban sokkal kedvezőbb a többség számára. Az biztos, hogy békebeli nem lesz a felújított Széchenyi tér (sokak szemét bánthatja is majd, hogy az utcabútorok a ligethez hasonló modernek lesznek), sokkal élhetőbb és jó eséllyel szerethetőbb viszont jó eséllyel.