Csütörtökön reggel kezdték partra vontatni a Szőke Tisza gőzhajót. Az eredeti tervekhez képest van csúszás, ugyanis számos nem várt probléma merült fel az első napon. Élő közvetítésünk a második napról.
17:03 Holnap folytatják csak a húzást
Már dél körül megállt a munka pénteken, mivel a csigasor elérte a csörlőket, ezért át kellett szerelni az összességében mintegy két kilométeres kötélzetet. A helyszínen dolgozók elmondása szerint szombaton reggel folytatják a húzást, a tervek szerint kora délután kezdődhet meg a billentés, mely a leglátványosabb momentuma lesz az egész műveletsorozatnak. Ekkor fogják ugyanis a lejtő végéről úgymond felhúzni a 300 tonnás Szőke Tiszát a lejtő utáni vízszintes területre. Méghozzá úgy, hogy miközben az eddigiekhez hasonlóan vontatják két sodronykötéllel, a hátulját a ballonokkal fogják alátámasztani, hogy elkerüljék a sérülés, esetleg törés veszélyeit.
13:02 Lementünk a Szőke Tisza gépházába
Éppen azon elmélkedtem dél előtt nem sokkal, hogy milyen kár, hogy soha nem jártam a Szőke Tiszán. Aztán egyszer csak Hajdu Jánosék elindultak, és a hajó töltés felőli oldalához támasztottak egy alulétrát. Majd felmásztak rajta, úgyhogy nem volt mit tenni, mentem én is egy-két másik fotóssal. Felléptünk a hajóra, mely fedélzetének jelentős részét még az eredeti parketta fedte, lenéztünk a motorra, megnéztük a lépcsőházat, illetve maradványait, majd leereszkedtünk a gépterembe is. Csodás élmény volt, de beszéljenek inkább a képeim:
12:42 Nyugalom van
11 és 12 óra között nagy felhajtás volt, mivel a helyszínre látogatott Hajdu János, r. vezérőrnagy, aki a TEK főigazgatójaként a Hableány kiemelése kapcsán már dolgozott együtt a MA-HARD Vízépítő Kft.-vel. Ő megtekintette a hajót, adott néhány interjút, majd sietve indult vissza Budapestre.
Azóta a sajtó képviselőinek úgy fele-kétharmada távozott, nézelődő is valamivel kevesebb van. A hajót most éppen nem húzzák, mert az alatta levő 11 ballon némelyikét igazítják, eresztik le/töltik fel.
12:18 Elképesztően néz ki az alja
Így néz ki egy gőzhajó, melyet utoljára az 50-es években újítottak fel teljesen, azóta pedig csak elvárásokat támasztottak felé, gondját nem viselték. Máthé Zoltán, az MTI fotóriportere jelentkezett néhány közelebbi fényképpel.
A rozsda úgy tűnik, egyelőre nem győzte teljesen a hajó fantasztikusan gyönyörű testét. Számos helyen bár keletkeztek kisebb lyukak, még nagyjából egyben van.
12:09 Száz ember
Megszámoltuk, és a kiemelésen dolgozókkal, a sajtóval és a töltésen nézelődőkkel (akik meglepően szép számban vannak tegnaphoz képest) összesen nagyjából száz ember van most a helyszínen. Az emberek csodálattal tekintenek a roncsra, sokan szomorúak, még többen nosztalgiáznak.
12:00 Így néz ki most a helyszín
Az elmúlt egy óra fényképei a Szőke Tisza környékéről:
11:47 Félúton lehet most a hajó
Megtudtuk, nagyjából félúton lehet most a hajó, amennyiben a megtett métereket nézzük. Idő tekintetében már rosszabb a helyzet, esélytelen, hogy ma délután átbillentsék a lejtő végén. 10 méter van még hátra eddig a pontig.
9:55 Leálltak egy pillanatra
Ugyanis kettő ballon túl közel volt egymáshoz. Az egyiket ezért leeresztették, és kihúzták.
9:34 Érkezik Hajdu János, aki a Hableány kimentésén is dolgozott
11 óra körül érkezik a helyszínre Hajdu János, r. vezérőrnagy, a TEK főigazgatója, aki a Hableány kiemelése kapcsán dolgozott együtt a MA-HARD Vízépítő Kft.-vel.
9:21 Teljesen kihúzták a vízből
Nagyszerű hírrel indul a nap: tegnap este egészen 6 óráig dolgoztak a téli kikötőben azon, hogy minél jobban behozzák a lemaradást.
A Szegeder végigköveti a legendás hajó kihúzásának minden napját. A csütörtöki események ide kattintva olvashatók.