Zöld város: egy lépés hátra, egy előre

Kedden délelőtt ülésezett a városi közgyűlés jogi, ügyrendi és közbiztonsági bizottsága, amelyen a költségvetésről tárgyaltak a tagok. Az ülésen felmerült, hogy a 400 új, fizetős parkolóhely létrejöttével már csökkenteni lehetne a parkolási díjakat is, a pénz azonban sokkal jobb helyre megy.

Közel 400 parkolóhely kerül be a városi rendszer körforgásába, miután Mihálik Edvin momentumos képviselő még a múlt héten hétfőn bejelentette, megvonják az állami és önkormányzati hivataloktól az ingyen parkolás jogát, így ezeket a parkolóhelyeket ezentúl a városlakók vehetik igénybe. Ezzel a lépéssel közel 20%-kal nőne a fizetős parkolóhelyek száma, a város azon területein, amelyek valamely zónába tartoznak. Az önkormányzat kalkulációi szerint (egy parkolóhely évente 560 ezer forintot hoz a konyhára) ezzel éves szinten 200 millió forintos plusz bevételhez jut Szeged.

És bár ez eddig jól hangzik, szegedi kerékpáros aktivisták arra figyelmeztetnek, hogy épp ezzel kerülünk egy hatalmas lépéssel távolabb attól, hogy zöld város legyünk. „Pont a zöld tanácsnoktól jön az ötletelés, hogyan szolgáljunk ki egy fenntarthatatlan, várospusztító, klímagyilkos tömegjelenséget ócska populista trükközéssel” – írják.

A város kommunikációja ezzel ellentétben azt mondja, ezzel a lépéssel, illetve a fent említett 200 millió forint közösségi közlekedésre fordításával zöldebbek leszünk.

A szeged.hu beszámolójában ez így hangzik: „Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester elmondta, hogy a szegedi közösségi közlekedés támogatására fogják fordítani a befolyt összeget, mert így válik zöldebbé a város, vagyis ezáltal érhetjük el, hogy egyre többen használják a tömegközlekedési eszközöket.” Abba most inkább ne menjünk bele, hogy éppen a parkolás könnyítésével adnak kedvet az autózáshoz, ami soha nem látott méretekkel lehetetleníti el ma is a város életét.

Mihálik múltheti sajtótájékoztatóján azt mondta, ezt az összeget egyenesen városzöldítésre és elektromos buszokra kellene majd fordítani. Utóbbi egyébként már azért is hangzik furcsán, mert egyrészt a kormány már 2017-ben ígéretet tett arra, hogy Szeged közösségi közlekedését teljesen elektromos alapokra helyezik (ez persze ugyanúgy csak ígéret, mint a harmadik híd), másrészt egy elektromos autóbusz jóval drágább, mint dízeles társaik, évi kétszáz millióval számolva pedig úgy 4-6 évtizedbe telne az összes most közlekedő szegedi buszt elektromosra cserélni.

A helyi Fidesz részéről egyébként felmerült egy javaslat, mellyel egy az egyben elnevezhetnénk magunkat koromfekete városnak: felvetésük szerint a szóban forgó 200 milliót a parkolási díjak csökkentésére kellene fordítani, ami csak még egy lapáttal rosszabbítaná meg az önkormányzat által most teremtett helyzetet.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder