100-zal vittük a vonatot Hódmezővásárhelyre, hogy összerakjuk az új menetrendet

Mint ismeretes, nemrég megnyitották a felújított Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert közötti pályát, így nem kell pótlóbuszozni. A menetidő egyelőre ugyanannyi marad, ennek a miértjéről itt írtunk. Kíváncsiak voltunk arra, hogy mennyivel változna a menetidő, ha a mostani 80 helyett 100-zal járnának a vonatok a megye két legnagyobb városa között, azaz kihasználnák a most átadott felújítás adta lehetőséget. Természetesen nem a való életben, hanem az Open Rails nevű szimulátorban vezettünk. Úgyhogy öveket be-, videókártya-hűtést felkapcsolni, és irány Hódmezővásárhely!

Az eredeti Microsoft vasútszimulátor – amire az Open Rails nevű új, nyílt forráskódú modernizált változat tulajdonképpen épül – még 2001-ben jelent meg, de népszerűsége töretlen. Ezt bizonyítja, hogy rengeteg, azóta is készülő magyar jármű és pálya is elérhető mindkettőhöz, sőt, sokat még mindig a régi program alá fejlesztenek. Így jöhetett létre ez a cikk is, jelen esetben a nem meglepően a 7.2 verziójú, Alföld nevű pályán végeztük a kísérletet. Persze a békéscsabai vonal még vágányzár előtti állapotában van, de ez nem különösebben gond, mivel kedvünkre áthághatjuk a fizika és a vasútbiztonság törvényeit, mindez csak beállítás kérdése.

Szerelvénynek a retró, magyar gyártású Ganz-MÁVAG M41 típusú dízelmozdonyt választottam két személykocsival mögötte. Ez egy valós összeállítás, így kapunk még élethűbb eredményt. A jármű dinamikája persze nem lehet 100 százalékban igazi, de nem olyan hatalmas a különbség. Minden esetben próbáltunk realisztikus mértékben fékezni, illetve maximum 88 százalékos gázzal gyorsulni és nem padlózni, a maximális sebességet nem átlépni. Na jó, kipróbáltam egyszer csutkára, 172 km/h-ra gyorsultam Székkutasig Népkerttől.

Indulásra készen Rókus állomáson.

A kiindulási alap a jelenlegi menetrend volt Szeged pályaudvar és Hódmezővásárhely nagyállomás között. Szegedről az indulás majdnem minden óra 21 perckor esedékes, a teljes menetidő 37 perc. A menetrendet azonban érdemes részekre szedni:

    • Az első szakasz 8 perc zakatolás Szeged-Rókusra, majd ott 4 perc állás, ez összesen 12 perc.
    • Innen rá is térünk a legfontosabb, második szakaszra, amely egy 20 perces menet Algyővel együtt (erre még visszatérünk) Hódmezővásárhely-Népkertig.
    • A harmadik pedig adja magát, 1 perc Népkerten várakozás után menet Hódmezővásárhely nagyállomásig, ez összesen 5 perc.

Kísérletünkben induljunk délelőtt 11 óra 21 perckor Szeged pályaudvarról, így Rókusra 11 óra 29 perckor érkezünk, ahogy a valóságban, hiszen ezen a részen nem volt felújítás. De mivel feltételezzük, hogy nincs szembejövő vonat (már kereszteztünk korábban), se akadályozó tram-train, így csak 1 percet állunk a menetrendben foglalt mostani 4 helyett, ezzel máris spórolva 3 percet. Ez a spórolás már ma is megléphető lenne, ha nincs késés, de ez ennél bonyolultabb történet a Hódmezővásárhelyen túli vasúti keresztek miatt, hiszen van még 66 kilométer Békéscsabáig. Tehát meg is van a virtuális menetrendünk indulási ideje: 11 óra 30 perc Rókusról. A harmadik, 5 perces szakaszt is eldobhatjuk, mert itt is ugyanúgy 5 perc marad a menetidő, hiszen mindössze Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert között történt felújítás. Most már foglalkozzunk kizárólag ezzel a második, felújított szakasszal.

Áthaladás az Algyői vasúti Tisza-hídon Hódmezővásárhely felé.

Itt vissza is térve Algyőre, kétféle sebességre és megállókiosztásra vizsgálódtunk:

    • 1. változat – 80 km/h Algyő megállással (ezt már ismerjük, ez a jelenlegi állapot)
    • 2. változat – 80 km/h Algyő kihagyásával
    • 3. változat – 100 km/h Algyő megállással
    • 4. változat – 100 km/h Algyő kihagyásával

Azért volt vizsgálva Algyő kihagyása, mert állítólag felmerült, mint opció. Ha belegondolunk, ezentúl egy igen sűrű és jó minőségű kiszolgálást fog kapni a település vasútállomása a tram-train révén Hódmezővásárhelyre és Szegedre is, illetve azok száma, akik Hódmezővásárhelyen túl utaznának Algyőről, elég csekély lehet. Így bár nekik romlana az eljutási idő egy kicsit Békéscsabára vagy Orosházára, a többi utas nyerne vele. Érdekesség, hogy a kísérlet eredményeként mindkét sebességnél, Algyő kihagyásával az 1 perc álláson felül még 1 perc lassítás-gyorsítás nyereség is keletkezett, ez összesen körülbelül 2 perccel rövidítette a menetidőt. Továbbá a 80 kilométerórához képest a 100-zas sebesség mindkét esetben körülbelül 3 perc nyereséget jelentett.

Érkezés Hódmezővásárhely-Népkert állomásra.

Végezetül, a fentiek alapján összegezzünk, mennyire tudtuk lefaragni a 37 perces menetidőt Szeged pályaudvar és Hódmezővásárhely nagyállomás között, ahova a jelenlegi menetrend esetén 11 óra 58 perckor érkeznénk:

    • Az 1. változatnál a rókusi megállás rövidítésével spóroltunk 3 percet a jelenlegi menetrendhez képest. Érkezés 11 óra 55 percre, menetidő a 37 percből lett 34 perc.
    • A 2. változat már érdekesebb, az algyői megálláson spórolt 2 perc is levonódik az előzőhöz képest. Érkezés 11 óra 53 percre, menetidő 32 perc.
    • A 3. változatban immáron százzal hasítottunk Szeged-Rókus és Hódmezővásárhely-Népkert között, vagyis feltételeztük ezen felújított szakasz valós, nem csökkentett sebességét. Ez mindössze 3 perc nyereséget jelent a jelenlegi 20 perces Rókus–Népkert menetidőhöz képest, de itt is spóroltunk még 3 percet a rövidebb rókusi állással, így 6 perc nyereség adódik összesen. Érkezés 11 óra 52 percre, menetidő 31 perc.
    • A 4. változatban Algyő kihagyásával az előzőhöz képest spóroltunk még 2 percet, tehát 8 perc nyereség adódik. Érkezés 11 óra 50 percre, menetidő 29 perc.

Ez ugyan elég amatőr és komolytalan kísérlet, de látható, hogy egy rövid szakaszon sebességnöveléssel, várakozási idő rövidítéssel és Algyő beáldozásával is mindössze 8 percet tudtunk javítani. Ez mondjuk megegyezik Szeged pályaudvar és Rókus, vagy Rókus és Algyő közti menetidővel, de így sem játszhatunk kedvünkre, mert a teljes, 97 kilométernyi vonalra is kihat, amit mi ezen a rövid, mindössze 31 kilométeres szakaszon variálnánk. Mindenesetre a teljes vonal fejlesztési koncepciójához adhat egy irányt, bár a jelen felújítás nyilván a tram-train érdekében történt elsősorban.

 

Nyitókép: A békéscsabai vonat indulásra készen Szeged pályaudvarról, háttérben a Dómmal.