80 éve sem volt mindegy, milyen verdával jársz

Mindig is számított, milyen kocsival jár az ember, ez régen sem volt másképp, és ahogyan ma, úgy már 20. század első felében is meg-megfordultak az emberek egy szebb automobilt látván. A Szegeder képes összeállításában több, mint egy tucat olyan autót mutatunk Szegedről, melyekkel ma már vagy ritka, vagy teljességgel kizárt, hogy összefut az ember. Nézzük hát, mikkel jártak a város lakói a 30-as évek aerodinamikus csodáitól kezdve egészen a kereklámpás Ladáig.

 

A két világháború között még ritkaságszámba ment, hogy valaki autóval járjon, de maguk a körülmények sem voltak a maihoz hasonlíthatók. 1930 körül az újságok több autó-bandita támadásáról írtak, ahol az elkövetők éjjel Szeged környéki országutakon ugrottak az érkező automobilok elé, hogy az utazókat kifosszák.

1
Három hölgy egy automobil mellett a Dóm téren, amikor az még a forgalom előtt nyitott volt 1936-ban. Fotó: Csermely Károly / Fortepan

 

2
RA rendszáma miatt valószínűleg rendőrségi Tatra T87-es a szőregi Szerb utcában 1954-ben. A járgány kora egyik legkülönösebbje volt, a tervezésében Járay Pál munkásságát vették alapul, aki léghajók áramlástanával foglalkozott, így nem meglepő a kocsi áramvonalas alakja. Akit jobban érdekel ez a csoda, feltétlen nézze meg ezt a videót. Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan

 

3
Egy fekete GAZ 12 ZIM limuzin a Maros utcában 1959-ben. Az un. „fekete autók” egyik típusaként hivatalok használták. Fotó: Kotnyek Antal / Fortepan

 

4,0
Vadonatúj Moszkvics 407-es a Tisza Lajos körúton 1960-ban. Ekkor még épp egy éve gyártották csak a típust. A tábla a Délmagyarországi Textil és Felsőruházati Nagykereskedelmi Vállalat Konfekció Osztályát hirdeti. Fotó: UVATERV / Fortepan

 

4
Rolls-Royce Phantom V a Wesselényi utcában. A típusból összesen 516 példány készült 1959 és 1968 között. A képen látható darab nem szegedi, egy nyugat-német vadászé, aki feleségével látogatott a városba 1963 nyarán. Fotó: Retro évek – Így éltünk 1963

 

4,7
Az 1962 és 1982 között az Egyesült Királyságban gyártott Ford Conrtina volt az angolok kedvenc autója a 70-es években. A képen szereplő darab az újszegedi Fésű utcában parkol 1964-ben. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Közport / Fortepan

 

Persze nem mindenki járt Rolls-Royce-al vagy csoda Tatra-val, a nép túlnyomó részének maradtak az egyszerűbb, kisebb kocsik, melyekre így is gyakran éveket kellett várni.

 

5
Az FSO Warszava volt az első Lengyelországban gyártott autó a második világháborút követően. Bőven jutott belőle itthonra is, hiszen összesen több, mint negyedmillió darabot szereltek össze 1951 és 1973 között. A felvétel 1964-ben készült Újszegeden, a Vedres utcában. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan

 

6
Wartburg 311-es a belvárosi Béla utcában szintén 1964-ben. 1956 és 1965 között közel 290.000 ezer példány készült belőle. Mellette egy Csepel Pannónia motorkerékpár pihen. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Közport / Fortepan

 

6,5
Egy Lada 2103 Polski Fiat 125 és egy 601-es Trabant a Kölcsey utcában a Royal Hotel előtt 1971-ben. Fotó: Bauer Sándor / Fortepan

 

7
Az Űrhajós utca 1975-ben, háttérben a 12 szintes Olajbányász téri lakóház, jobboldalt pedig egy Skoda 1000 MB parkol, melyből 5 év alatt több, mint 440.000 példány készült a 60-as évek második felében Csehszlovákiában. Fotó: Básthy Gábor

 

8
Egy szabadkai rendszámú, bordó Jaguar E a Kölcsey utcában 1976-ban, majdnem ott, ahol a Lada állt pár évvel korábban. A típusból mindössze pár tízezer darab készült, és különlegességét jelzi, hogy a The Daily Telegraph beválogatta a valaha épített 100 leggyönyörűbb autó közé. Fotó: Básthy Gábor

 

9
Fiat X1/9 a Kálvin téren 1976-ban. A típust 1972 és 1989 között készítették, több, mint 140.000 példányt. Fotó: Básthy Gábor