Szőke Tisza partra vontatása, negyedik nap. Csütörtök óta figyeljük a híres gőzhajó körül zajló munkálatokat. Ha minden rendben megy, vasárnap végezhetnek.
21:14 Jól viselte a mozgást
Heizler Tamás, a kiemelést végző MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője azt mondta, a folyamat néhány technikai probléma miatt a tervezetnél hosszabbra nyúlt, de a hajótest jól viselte a mozgatást, ehhez azonban szükség volt arra, hogy néha centiről-centire mozgassák a több száz tonnás testet. A Szőke Tiszát a parttól távolabb helyezik el, és hamarosan elkezdődik a test kitakarítása. A hetekig vagy hónapokig tartó munka után tudják felmérni, pontosan milyen állapotban van a hajó. Az már az első bejárások alapján kiderült, a Szőke Tisza legkomolyabb műszaki értékének számító háromhengeres, 800 lóerős gőzgép jól átvészelte az elmúlt évtizedek megpróbáltatásait, de az még a szakembereket is meglepte, hogy a berendezés néhány eleme a víz alatt töltött évek ellenére is megforgatható. (via MTI)
17:19 A negyedik nap végére sikerült kivontatni a Szőke Tiszát
Úgy tűnik, hogy sikerült, kettő helyett négy nap alatt, de a pálya végére ért a 300 tonnás gőzhajóroncs. Legfrissebb képeink a helyszínről:
17:07 Megérkezett
Végeztek a vontatással, a kiszemelt helyen áll már a hajó. Friss képeket hamarosan.
15:05 Méterek vannak hátra
Néhány méter van már csak hátra, és eléri a hajó a kiszemelt helyszínt. Egyben.
14:17 Mostani állapotok
14:06 Hetven néző
Úgy hetven ember áll a töltésen ezekben a percekben, kíváncsian tekintve le a nagyon lassan haladó Szőke Tiszára.
13:55 Már vízszintes helyzetben áll a hajó
Dél után nem sokkal sikerült vízszintes helyzetre hozni a hajót, azaz ráhúzták már a súlyapálya végére, ahonnan már vízszintes a terület. Ez az egyik kritikus pontja a kiemelésnek, mivel itt a hajótest két végére úgy érvényesül gravitációs erőhatás, hogy csak a közepe ér földet. Azért, hogy ne hasadjon ketté a mintegy 300 tonnás óriás, az orr és a tat alá is ballonokat helyeztek. Az öbölhöz közelebbi végén – ahol távolabb van a földtől (5 méterre kb.) – egymás tetejére kettő ballont is tettek.
12:51 Folyamatosan viszik a ballonokat
Ahogyan halad előre a hajótest, úgy a hátul (a hajó orránál) levő ballonokat emelik ki, és markolóval viszik előre (a tat alá).
12:19 Rengeteg az érdeklődő
Több tucat ember a töltésről figyel, néhányan a hajóhoz is próbálnak közelebb férkőzni. Utóbbiakat persze visszafordítják a biztonsági őrök, de néhány fotó azért elkattan a gőzösről.
11:30 Itt tart most a hajó
Első képeink vasárnapról:
11:19 Matematikailag van esély a mai célba érésre
A KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. ügyvezetője, Heizler Tamás elmondása szerint matematikailag minden esély megvan arra, hogy vasárnap estig kész legyenek. Ugyanakkor hozzátette, hogy arra is megvolt minden esély, hogy péntekre teljesen kiszedjék a Szőke Tiszát.
10:53 Újabb probléma volt a ballonokkal
Időközben az összes ballont egyesével le kellett ereszteni és igazítani rajtuk, mert dőlt a hajó. A művelet végrehajtását követően újra elindulhatott a vontatás. Kevesebb, mint 50 méter van hátra.
9:28 Ma végezhetnek
Eredetileg már pénteken szerették volna a sólyapálya utáni vízszintes földterületre átemelni (billenteni) a Szőke Tiszát, ez azonban a sorozatos fennakadások miatt végül nem sikerült. Szombaton a csörlő tengelye tört el, ezért veszett oda sok idő, korábban a ballonokkal történtek gondok.
9:15 Kiemelt médiafigyelmet kapott a hajó kiemelése
Elméletileg a mai az utolsó nap, vasárnap végre sikerülhet a Szőke Tisza vízszintes földterületre történő vontatása, azaz elhagyhatja a sólyapályát, melyen a vízből vontatták ki. A csütörtök óta tartó eseményt kiemelten követte a hazai sajtó, összeszedtünk néhány – nem helyi – közvetítést:
A Szegeder végigköveti a legendás hajó kihúzásának minden napját. A csütörtöki események ide kattintva olvashatók, a péntekiek – amikor a hajótestbe is leereszkedtünk – ide, a szombatiak pedig ide.