Az ingyenes parkolás miatt megugrott a forgalom Szegeden

Mindegy ezer autóval megy át több a Belvárosi hídon naponta, mióta vasárnap ingyenessé tette a kormány a közterületi parkolást.

Budapest után Szegeden is kimondható, hogy a parkolás ingyenessé tételével jelentős mértékben megnövekedett a városba irányuló autósforgalom. A fővárosban a Waze útvonaltervező applikáció valós idejű adatai szerint hétfőn megugrott Budapesten az autóforgalom az előző hét azonos időszakához képest. Drasztikus növekedés nem történt, de megközelítőleg 10%-kal növekedett az ezen applikációval autózók száma a városban: míg az előző héten mindössze egy napon (pénteken) haladta meg ez a szám a 6 ezret, addig 6-án, hétfőn ez kapásból meg volt (előző hétfőn, 30-án 5,800 körül alakult).

Az intézkedés hasonló változást hozott Szegeden is. A városban sajnos nincs elérhető Waze-statisztika, a SASMob projekt keretében a Belvárosi híd egyik oszlopára erősített forgalomszámláló szerkezet adatait azonban publikálta nemrégiben Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester. A diagramon az látható, hogy egy átlagos munkanapon (órákra bontva) mekkora forgalom volt

  • a koronavírus-járvány előtt,
  • a kijárási korlátozások bevezetése után,
  • és az ingyenes parkolást bevezetve, kedden.
Fotó: Nagy Sándor / Facebook

Látható, hogy például a reggeli csúcsidőszakban, tehát 7-8 óra környékén egy átlag óra alatt mindegy 1 000 autós hajtott át a hídon. A korlátozások bevezetésével ez jelentősen lecsökkent, most, hogy ingyenes lett a közterületi parkolás, viszont megugrott egy kicsit. Itt sincs szignifikáns eltérés, az egy napi hídhasználók száma mindenesetre ~5 500-ról ~6 500-ra emelkedett.

A Belvárosban pedig lényegében lehetetlen parkolóhelyet találni, ami persze nem jelenti azt közvetlenül, hogy sokkal több autós lenne, inkább amiatt lehet a rendkívüli telítettség, hogy senkit sem érdekel, hogy meddig parkol valahol. Míg eddig a pénztárcánk soványodott, ha akár csak negyed órával tovább parkoltunk, most nyugodtan ott lehet hagyni a kocsit a Széchenyi téren akár egy órára. Vagy kettőre, vagy egész napra is, esetleg amíg újra nem kell érte fizetni.

Mindez egyébként nem feltétlenül rossz, hiszen a kormány szándéka alapvetően az volt, hogy most kivételesen inkább autózzanak az emberek, mert így kevesebben fognak a közösségi közlekedést igénybe véve utazni, azaz csökken a fertőzés átadásának a veszélye. Az pedig ugye mérhetetlen, hogy pontosan hányan használnak most inkább autót villamos helyett, és hányan voltak, akik az ingyenes parkolás közvetlen hatására érkeztek a Belvárosba.

Nagy Sándor a helyzetről nyilatkozva lapunknak elmondta, hogy a járványhelyzetben elsősorban azért rossz mindez, mert így nem valósul meg a kijárási korlátozás célja, hogy minél kevesebbet tartózkodjanak az emberek az utcán, közösségben. „Az ingyenes parkolás éppenséggel az ellenkezőjét ösztönzi, hogy mozduljanak meg az emberek. Ezzel párhuzamosan, ha ez a forgalom tovább nő, akkor az is előállhat, hogy akinek tényleg van dolga a Belvárosban, az nem fog helyet találni. A Széchényi tér az hétfő reggel hamarabb telt be, mint normál időszakokban szokott. És természetesen ez bevételkiesés is a városnak, amiből nem mellesleg a közösségi közlekedést finanszíroztuk, aminek szintén összeesett a bevétele” – fogalmazott.

 

Nyitókép: parkoló autók a Victor Hugo utcában 2019. október 4-én reggel. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder