Site icon Szegeder Archívum

Az új Széchenyi tér akár még bringásbarát is lehet

Az új Széchenyi tér akár még bringásbarát is lehet

Tizenkilenc pontból álló javaslatcsomagot küldött a Magyar Kerékpárosklub szegedi szerveződése az önkormányzatnak a Széchenyi tér felújításával kapcsolatban. Ebben többen között azt kérik, hogy a tervezés során minél nagyobb hangsúlyt fektessenek a kerékpárosok és a mikromobilitási eszközöket (például e-rollerek) használók igényeire. Magyarul ne egy óriási sétatér jöjjön létre, amit nem csak az autósoknak, de a bringásoknak is kerülgetnie kell majd, hanem utóbbiak – meghatározott keretek között, de – vehessenek részt az új Széchenyi tér közlekedésében. Legalább annyira, mint ma, de inkább egy nyugati városhoz hasonlóan.

A Széchenyi tér felújításának tervei még 2018 decemberében robbantották fel a szegedi közéletet. Ekkor derült ugyanis ki, hogy a megígért historizáló stílus mindössze üres szavak voltak, és a város inkább egy modern, semmilyen szempontból sem hagyományos teret terveztetett. Ezt nagyobb felháborodás követte, majd tavaly nyáron megjelentek az újradolgozott látványtervek, melyek bár valóban számtalan finomítást tartalmaztak, alapjaiban mégsem volt különbség.

Ekkor meg is kérdeztük olvasóinkat, szerintük mely irányba kellene továbbhaladni e téren, és meglepő módon az látszott, hogy ekkorra már lecsillapodtak a kedélyek. Az 1230 szavazott ember 58%-a elégedett volt az újradolgozott tervekkel, 3% szerint az előzőek voltak a jobbak, 21% szerint alapvetően nincs is szükség felújításra, 18% pedig továbbra is ragaszkodott ahhoz, hogy egy békebeli stílusú, 1930-as éveket idéző Széchenyi terünk legyen.

Utóbbi felé az önkormányzat talán sosem hajlott túlzottan, egyesek szerint a városházán fogant meg a gondolat, hogy inkább legyen modern a tér, mintsem régies. Akárhogy is, az új évtizedben kezdődik a felújítása, mely a következő – közlekedési – változásokkal jár majd:

A Takaréktár utca el lesz vágva a tértől, legalábbis ami a járműveket illeti. Fotó: Fontos Mérnök Stúdió

A tervek szerint pedig a jelenleginél nemigen lenne jobban kerékpározható a Széchenyi tér. Ifj. Csüllög Imre, a Magyar Kerékpárosklub Szegedi Területi Szervezetének vezetője szerint a jelenlegi tervek egy elég steril gyalogos teret vázolnak fel, ahol nem kapnak elegendő teret a kerékpárosok. „Bár lesz, ahol könnyebb lesz bringázni, lényeges összeköttetések szűnnének meg. Szerencsére csak döntés kérdése, hogy a fenntartható mobilitásnak jobb legyen, és pozitív ösztönzést kapjanak, akik nem az autót választják” – fogalmaz, hozzátéve, hogy a tervezők és a város haladó szemléletét az azért jelzi, hogy sok bringatámaszt is terveznek a térre.

A szervezetnél úgy gondolják, követendő példákat lehetne átvenni Nyugat-Európa nagyvárosaiból, ahol hasonló térfelújításokat jóval nagyobb bátorsággal és tapasztalattal végeznek. De nem kell feltétlenül a legeslegbringásabb országokba mennünk néhány jó ötletért: a javaslatról a szervezet Facebook-oldalára posztolt képekben német, osztrák, cseh és olasz városokat hoztak fel példának. Ezen országok városaiban is jellemző, hogy egy-egy térfelújítás után a korábban akár javarészt autókra szabott városi tereket úgy adnak át, hogy azok eztán nem kizárólagosan a gyalogosokéi, hanem ugyanolyan joggal hajthatnak be oda a kerékpárosok is. A balesetveszélyes helyzetek elkerülése végett bevett példa, hogy bár a kerékpárosok behajthatnak, nem mehetnek gyorsabban mint a gyalogosok.

És hogy pontosan mik szerepelnek a kerékpárosklub 19 pontjában? Konkrét meglátások, javaslatok és víziók egyaránt. Nagy vonalakban ezek:

Más, nem feltétlenül a kerékpáros közlekedést elősegítő javaslatokat is tettek, minthogy könnyen takarítható, nagyobb járólapokat alkalmazzanak a rendezvények által is gyakran használt területeken; un. kábelalagutak kialakítását, elkerülendő a fekvőrendőrökre hajazó átvezetések alkalmazását rendezvényekkor; vagy hogy fordítsanak jóval nagyobb hangsúlyt a fásításra.

Arra a kérdésre, hogy miért látta jónak a kerékpárosklub javaslataik beküldését, Csüllög úgy felelt, akármilyen előrelátó is valaki, mindenre nem gondolhat. „Ezért is lényeges, hogy a használói csoportok eljuttathassák a döntéshozókhoz a szempontjaikat, kéréseiket, így ezeket a tervezésnél figyelembe lehessen venni. Az így tervezett város biztosan élhetőbb, és polgárbarátabb lesz, mint ahol nem fordítanak kellő figyelmet arra, hogy mire is van szüksége azoknak, akiknek a terek, utcák épülnek”. Szerinte egy ekkora beruházásnál sok igénynek, érdeknek kell megfelelni, és az általuk képviseltek csak egy részét képezik ezeknek. „A szegedi közlekedésben is megjelent

kedvezőtlen folyamatok rámutatnak arra, hogy igenis tenni kell azért, hogy az embereknek vonzó legyen a biciklizés,

vagy a mikromobilitás. Ezért bízunk abban, hogy javaslataink, kéréseink megértő fülekre találnak. Az elmúlt évben több olyan beruházás is zajlott a városban, melyeknél többé-kevésbé figyelembe vették a javaslatainkat, reméljük hogy ezúttal is nyitottak lesznek rájuk” – mondja.

És bár a felújítást még nem tudni mikor kezdik, a javaslatok elküldésre kerültek, ahogyan a tervezés is zajlik már, ezért megkerestük az önkormányzatot is, hogyan viszonyulnak majd a kerékpárosklub ötleteihez. Azt mondták, egyelőre még belső egyeztetés sem volt ez ügyben.

Exit mobile version