Bővítené az éjszakai tömegközlekedést a Momentum

éjszakai busz járat 2015 11 29 vasárnap hajnal fotó segesvári csaba

Egyeztetésbe kezd a városvezetéssel a Momentum Mozgalom szegedi szervezete, hogy kibővítsék az éjszakai közösségi közlekedést a városban.

Mihálik Edvin, a párt szegedi elnöke elmondta, bár jelenleg is van a városban éjjeli közösségi közlekedés, azok csak szombaton és vasárnap hajnalban járnak, ami kevés. Szerinte a rendszer jól működik jelenleg, viszont sok visszajelzést kaptak arról, hogy bővíteni kellene.

 

„Annak érdekében, hogy felmérjük pontosan mire is lenne szükség, készítettünk egy kérdőívet, amire 1 hét alatt több ezer választ kaptunk, mi ezeknek a válaszoknak a felhasználásával alakítottuk ki az álláspontunkat” – mondta.

 

Merre van az arra?

 

Arra a kérdésre, hogy mégis mennyire kellene bővíteni a hálózatot Mihálik elmondta, hogy szerintük a jelenlegi irányok megfelelőek, azokon változtatni nem kéne, viszont több indulási időre lenne szükség. Javaslatuk szerint a jelenlegi hajnali 2 órai indulás mellé kellene egy 1, illetve egy 3 órai is hétvégén, illetve csütörtökön és pénteken is egy-egy indulás 2 órakor. Jelenleg hétköznap nincs éjszakai járat.

A villamos- vagy trolibusz-hálózatot nem ébresztenék fel, azt mondják, buszokkal lehet a legideálisabban megoldani az ügyet.

„Mi buszban gondolkoztunk, hiszen ezek gyakorlatilag körjáratok, amik nem a kötött pálya mentén közlekednének, a céljuk, hogy minél nagyobb területet járjanak be és minél több „éjszakázót” juttassanak haza épségben.”

 

Mi a helyzet máshol?

 

 Debrecenben  tavaly indultak az éjszakai buszok, három vonal van, melyek korábban szolgálati járatok voltak.

 Budapesten  már 1970-ben is jártak éjjel buszok, sőt, több villamosvonalon sem állt meg az élet esténként. Mára a főváros rendelkezik az ország legnagyobb hálózatával: jelenleg közel 40 buszjárat és a 6-os villamos látja el a várost a sötét órákban, de a 2-es és 4-es metrón, illetve bizonyos HÉV-járatokon is bővített üzemidő van hétvégente.

 Pécsen  is nagy hagyománya van az éjszakázásnak. A városban az elmúlt évek során összesen több, mint 40 járat közlekedett, melyekből mára 11 maradt meg.

 Győrben  úgynevezett bagolyjárat közlekedik 900-as jelzéssel. A városban meglehetősen röghöz kötött az éjszakai közlekedés ügye, ugyanis a járat csak akkor indul el, ha a buszállomáson előre jelentkezik valaki, hogy igénye lenne a hazajutásra, illetve indulás után a buszról csak leszállni lehet, ha valaki félúton szeretne felszállni, hogy továbbutazhasson, annak nincs szerencséje.

 Miskolcon  – Szegedhez hasonlóan – 4 járat van.

 Kecskeméten , ahol szintén a nemsokára megszűnő DAKK végezte a buszok üzemeletetését, 2017-ben tesztelték az éjszakai buszokat, hogy van-e rájuk igény, majd ezután két vonalon indultak meg, de nemrég megszüntették őket.

Fotó: BKK

A járatok számozása is eltér városonként. Szegeden az éjszakai buszok kijelzőin a 91E – 94E jelzést láthatjuk, ez hasonlóképpen van még Kecskeméten, az ország többi felén azonban másként számoznak, például

  • Budapesten, Győrben és Pécsen a 900-as számtartományba rendezték a járatokat,
  • Debrecenben 90Y, 91A és 91Y-ként járnak,
  • Miskolcon pedig egyszerűen egy É betűt tesznek a számok mögé.

Megkérdeztük a szegedi Momentum-elnököt, hogy az éjszakai járatokat milyen tarifarendszerrel lenne a legjobb üzemeltetni, hiszen jelenleg bérlettel is igénybe lehet venni, azonban ha külön kellene rá jegyet venni, kevésbé lenne veszteséges, egy buliból hazatántorgó fiatalnak pedig nem sokat számít már, hogy aznap este 400 forinttal többet költ-e.

Mihálik szerint „az éjszakai közlekedés része kell, hogy legyen egy modern nagyváros tömegközlekedésének, így azonos feltételek mellett kell használjuk ezeket a járatokat is, mint azokat amivel reggel munkába megyünk.”

92e éjszakai busz járat 2015 11 29 vasárnap hajnal fotó segesvári csaba
Az éjszakai járatok első napja 2015. november 29-én hajnalban. Fotók: Segesvári Csaba

A Szeged.hu-nak Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester azt nyilatkozta, hogy az önkormányzat nyitott az együttműködésre. A kezdeményezés akár heteken belül a közgyűlés elé kerülhet majd.