Soha nem kapott még akkora felújítást a Dóm, mint most fog

b23d9e3a9f5e87a75d93064edac12728

  • Hamarosan nekilátnak a szegedi fogadalmi templom történetének legnagyobb felújításának, illetve annak folytatásának. Az első ütem ugyanis még 2015-ben lezárult.
  • Az 1913 és 1930 között felépült székesegyházban az egyik legnagyobb feladat egy lift megépítése lesz, a leglátványosabb pedig az, hogy teljesen újjá varázsolják a külső homlokzatot.
  • A 2015-ös renoválás során is komolyabb munkálatok zajlottak, de a teljes felújítást akkor nem végezték el.

 

A beruházást a Kalotherm Építőipari Kft. végzi és többek között olyan hiányosságokat orvosolnak majd, mint az épület sebezhetősége például a galambokkal szemben, illetve esztétikai sérülések eltüntetése. A napokban már megjelent pár kerítés az épület körül.

A közbeszerzési értesítőt szerdán tették közzé, kiderül belőle az is, hogy a felújítás 1,745 milliárd forintba kerül majd, ami eredetileg 1,252 lett volna a megrendelő korábbi becslései alapján, de ezt idővel módosították.

 

Luxustemplomot építünk

 

A templom felújítása most sem lesz kis volumenű, bár ezt már megszokhattuk az egyházaktól az elmúlt pár ezer évben. A közel 2 milliárd forintból ugyanúgy jut pénz elengedhetetlen állagmegóvási munkálatokra, mint csicsázásra.

A projekt során

  • megújul a teljes homlokfelület (6 500 m²),
  • illetve ezt a területet madárkár elleni védelemmel is ellátják,
  • restaurálnak 210 négyzetméternyi ólomüveget,
  • a templom körüli zöldterületeket rendezik,
  • a Páduai Szent Antal szobor előtti vizes medencét csobogóval és díszkivilágítással látják el,
  • a liturgikus térben 1366 m²-nyi új burkolatot építenek padlófűtéssel (ehhez ~4500 méter térhálósított polietilén csövet használnak majd fel),
  • az altemplom és az előlépcső járófelületeit megújítják fehér mészkővel,
  • és egy a püspöki sekrestye mellé tervezett 4 megállós személyfelvonót is építenek.

Az egyháznak mindezekkel az a célja, hogy 2030-ra, az épület felszentelésének 100. évfordulójára az teljes megújuláson essen át.

 

Egyszer már majdnem épült lift, csak mégse

 

Nem ez az első nagyobb felújítás a templom háza táján mostanában. 2015-ben összesen 2,86 milliárd forintból készült el egy példaértékű beruházás, melyben megújultak a tornyok, az északit meg is nyitották az emberek előtt, étterem és komplett látogatóközpont jött létre, ami egy hatalmas, évtizedes hiányt foltozott be. Olyanról ugyanis, hogy európai nagyvárosban van egy hatalmas katedrális, ami körül nincs szervezett turisztika, nemigen lehet hallani, legalábbis nem nyugaton. Márpedig Szegeden a szabadtérin kívül a Dómot legfeljebb lefényképezni lehetett meg sétálni benne egyet és kész.

64b69cd402030fc667b6b7da9fd1315a
A látogatóközpont egy részlete 2015-ben. Fotó: Bujnovszky Tamás

Ezekben a tervekben továbbá szerepelt az is, hogy „lift viszi majd a turistákat a dóm nyugati tornyába, amely egész évben látogatható lesz”. Ezt a Délmagyarország egyik névtelen újságírója fogalmazta meg még 2013-ban. Az elképzelés szerint a lift úgy nagyjából a torony egyharmadáig vitt volna. Az ötletnek kevés támadója akadt, a városlakók – főként az idősebbek – megörültek, hogy kis erőfeszítéssel ők is megmászhatják majd a tornyot az egyébként lenyűgöző kilátásért. A felvonó azonban nemhogy nem épült meg, még a helyi sajtó sem foglalkozott azzal, hogy bár a tervekben még ott volt, az átadott templomból már hiányzott. Arról, hogy miért nem épült végül lift, kicsit később.

Nem ez volt az egyetlen bibi a 2015-ös felújítás körül, időközben ugyanis kisebb botrány alakult ki abból, hogy elherdáltak egy fontos középkori régészeti leletet. Április közepén a HVG írta meg, hogy olyan szakrális maradványokat romboltak le, melyek a város legkorábbi egyházi emlékének részei voltak. Ez ráadásul annak ellenére történhetett meg, hogy a szakma erre felhívta a figyelmet.

A felújítás összességében azonban jól sikerült, olyannyira hogy külföldi építészeti portálok is bemutatták.

 

Idén megépül a lift, de nem úgy

 

A mostani tervek között szerepel ismét egy lift megépítése, mint azonban kiderült, ez nem a toronyban épül majd fel, hanem a sekrestye mellett, és csak a karzatra visz majd fel (a karzat a főhajó körül futó – jobb szó híján – függőfolyosó, melyen az orgona is található). Tehát ezúttal sem lesz meg a toronyba vezető felvonó, ahogyan az 2015-ben is kimaradt.

Mint megtudtuk, akkor azért nem valósult meg végül, mert bár elkezdték megépíteni, kiderült, hogy az épület statikailag nem bírná, és fennállt a veszélye, hogyha mégis megépítik, a toronyban akár helyrehozhatatlan károk keletkeznek.

IMG_8192
Az elkerített épület 2019. április 26-án. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Tényleg vannak gondok

 

A most bejelentett felújítással valóban nem érdemes várni, ugyanis több kritikus ponton is veszélynek van kitéve az épület. Persze nem statikai értelemben kell érte aggódnunk, de például több helyen van olyan állapotban a homlokzat, hogy azt nehezen mondaná bárki is egy jól megóvott műemléknek. A legnagyobb gondok főként a Somogyi utca és a könyvtár felőli részen található, ahol

több részen konkrétan darabok hiányoznak a homlokzatból.

a258a3e5ea323751803434cd8712c998
Komoly sérülések az épületen 2018 januárjában. Fotó: Karnok Csaba / Délmagyarország
a709608e0d4386cbec79b797cf13341d
Fotó: Karnok Csaba / Délmagyarország

Most tehát végre teljesen megújulhat az épület külseje, és így valóban egy 21. századi turisztikai vonzerővé válik, ahogyan azt a projekt kitalálói is elképzelték.

 

Nyitókép: a Dömötör torony a 2015-ös felújítás után. Fotó: Danyi Balázs