Egy kis noszogatással megoldhatók a város apróbb hibái

2012-ben budapesti kezdeményezésként indult el a Járókelő.hu: egy olyan közterületi problémabejelentő felület, melyet önkéntesek működtetnek.  Ez nőtte ki magát egy 23 városban jelen lévő, 13 ezernél is több felhasználót számláló országos hálózattá, ami a vidéki helyszínek közül Szegeden a legaktívabb. A városban tevékenykedő egyik önkéntesük, Bertalan Balázs számolt be az oldal működéséről és céljairól.

„Én körülbelül öt éve találtam rá a Járókelőre; az egyes megoldott problémákról készítettek előtte-utána montázsokat, ami nagyon megtetszett. Először egy eldugult csatornalefolyót jelentettem be nekik Budapesten, amivel évek óta gond volt, reménytelennek is véltem, de végül pár napon belül megoldották. Önkéntesként úgy három éve csatlakoztam, már Szegeden, és mivel itt nem akadt annyi probléma, később Budapesten is vállaltam heti egy napot” – mesélte Balázs saját tapasztalatait. Szegedi önkéntesként a feladata, hogy ellenőrizze az itt érkező bejelentéseket és továbbjuttassa az egyes illetékeseknek.

Fotó: Járókelő.hu

Az oldalon számos különféle problémát jelezhetünk, amit közterületen tapasztalunk – akár széttört padokat, összefirkált belterű tömegközlekedési eszközöket, eldugult csatornákat vagy pótolatlan kivágott fákat. A honlap bejelentő funkcióját egyszerű használni, csupán kategóriát és nevet kell választanunk az esetnek, rövid leírást megadnunk róla, képet csatolnunk, és a térképen is bejelölnünk a helyszínét. Az önkéntesek mindig ellenőrzik, hogy megfelelő stílusú-e a bejelentésünk, megadtunk-e minden információt, a képen beazonosíthatóak-e esetleg rendszámok vagy emberi arcok. Akkor is visszajeleznek a bejelentőnek, ha nem egyértelmű, hol készült a kép – például lefotóztak egy tönkrement útpadkát anélkül, hogy tudnánk, hol van a járda, amit javítani kell.

A leellenőrzött bejelentést továbbítják a megfelelő illetékesnek, aki köteles 30 napon belül válaszolni rá. Ha ez nem történt meg, közérdekű adatigénylést is indítanak, de ez nem gyakori: általában legalább egy automatikus üzenetet kapnak. A Szegedi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft.-vel van a legpozitívabb tapasztalatuk, ők mindig lelkesen reagálnak, és meg is oldják a problémák nagy részét. Persze előfordul, hogy rajtuk kívül álló okból nem tudnak intézkedni, például közművek közelsége miatt nem ültethetnek fákat valahová. Ezek az ügyek kerülnek a honlapon megoldhatatlan alstátuszba. Viszont ilyenkor is találni kell alternatív megoldást: ha nem lehetnek fák az adott közterületen, helyette a város egy másik pontjára kell ültetniük.

Az oldal megjeleníti, nyilvánossá teszi a problémamegoldás minden fázisát,

beleértve az illetékessel történő levelezést és az elkészült munkát is. Ez a nyilvánosság plusz motivációt jelent a illetékeseknek, hiszen egy jól elvégzett javítás fenntartja a presztízsüket. Sokszor előfordul, hogy hónapokig hanyagolnak egy problémát, de amint az a Járókelőn megjelenik, egy-két héten belül megoldják.

Érdekes módon összetört pad a Deák Ferenc utcában. Fotó: Járókelő.hu
Munkaidőben alvó tábla a Bartók tér sarkán. Fotó: Járókelő.hu
Valószínűleg a nagy szél által kihajlított megállónév-tábla az Indóház téren. Fotó: Járókelő.hu

Ez azonban nem jelenti, hogy az önkéntesek az önkormányzattal, a várost üzemeltető cégekkel szembehelyezkedve látnák magukat. Igyekeznek együttműködni és jó kapcsolatot kialakítani velük, hiszen az ő munkájukat segítik az észlelésekkel. Az illetékesek nem lehetnek ott mindenütt, és a civil közreműködés nélkül sokkal hosszabb lenne a munkafolyamatuk, ami akár közúti balesetveszélyt is jelenthet.

Mindenki tehet azért, hogy a környezete jobb állapotban legyen, és csak úgy van értelme a közterek felújításának, ha aztán az ott lakók ügyelnek is a megőrzésére.

Ehhez a közösségi felelősségvállaláshoz kínál nyilvános, korlátlanul felhasználható felületet az oldal. Ebből következő céljuk pedig, hogy a rendszeres felhasználók közt egy közösséget is kiépítsenek. Ez Budapesten már megvalósult, a 13446 bejelentő nagy része fővárosi, Szegeden viszont csak 5-6 fő aktív, a többiek mind alkalmiak. Az ő minél nagyobb létszámuk elősegíti a hatékonyságot, ezért is igyekszik az oldal népszerűsíteni, a köztudatba beemelni működését.

A vidéki városok közül azonban toronymagasan Szegeden a legnépszerűbb.

2015 decembere óta működik itt a kezdeményezés, és az utóbbi két évben indult be igazán. 1062 bejelentés érkezett a városból, aminek a legnagyobb része a közművek kategóriájába esik, ezt követik a forgalomtechnikaiak, majd a járdákkal, kátyúkkal foglalkozóak. Ezeknek a bejelentéseknek 60%-a vált megoldottá, negyede vár válaszra, megerősítésre vagy megoldásra, és csupán 15% maradt megoldatlan. Ez nagyon jó arány országos viszonylatban, ahol csak a bejelentések kétharmada jár sikerrel. Szegeden tehát pozitívak a kezdeményezés tapasztalatai, viszont továbbra is keresnek önkénteseket, és még inkább új bejelentőket, akikből egy aktív közösséget hozhatnak létre.