Még hétfőn írtuk meg, hogy állva maradt sorompó mellett húzott el egy személyvonat az esti sötétségben Hódmezővásárhely külterületén. Se a sorompó nem ereszkedett le, sem a fényjelző nem működött, amit egy autós le is fényképezett.
Megkerestük az üggyel kapcsolatban a vasúttársaságot, ahonnan egy meglepően hosszú és részletes válaszlevelet kaptunk, amit köszönünk nekik. Ebben azt írják, hogy március 7-én a Bordás utcai vasúti átjáróban lévő fény- és félsorompó két alkalommal is meghibásodott: egyszer 15:25-kor, egyszer pedig 17:57-kor, mindkétszer egy-egy személyvonat közlekedésekor. A MÁV szerint a fénysorompó üzemszerű lecsukása megtörtént, a meghibásodás a sorompó felnyitásakor, felnyílás helyett következett be. A közúton közlekedők azt láthatták, hogy a vonat áthaladása után a fénysorompó nem nyílt fel, három percig piros volt és a csapórudak lassú felnyílását követően lett sötét.
A fénysorompót a biztosítóberendezés segítségével ellenőrzik, így a hibáról azonnal tudomást szereznek a forgalomirányítók, értesítették szakembereket, akik a helyszínen megvizsgálták és megjavították a sorompót.
A szakemberek megjavították a sorompókészüléket, ami azóta nem hibásodott meg (válaszlevelük szerda reggel érkezett).
Háttér-információként elküldték még az alábbi szöveget is, aki még nem katintott át valami bulvárhírre, az olvassa el:
A fény- és félsorompóval biztosított vasúti átjáróknál a berendezés üzemszerű működési sorrendje, hogy a kapott lezárási parancs után először a közúti fényjelzőkészülék vált piros villogóra, majd közel fél perc múlva záródnak le a sorompórudak. Felnyitáskor is először a sorompórudak nyílnak fel, utána változnak a fények fehérre.
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy meghibásodás esetén üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), – ahol van – a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s ne okozzon tartós fennakadást a keresztező úton.
A közúti közlekedés szabályai szerint a vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. Az átjáró megközelítésekor, illetve az áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek. A vasúti átjárón való áthaladásnál a KRESZ szabályai mindenkor érvényesek. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni: a sötét fénysorompójelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre készteti; a KRESZ szerint ez nem jelent szabad jelzést a közúti járművek részére.
A KRESZ előírja, hogyha a fénysorompó piros jelzést mutat, az útátjárón nem szabad áthaladni. Csak akkor lehet elindulni a síneken keresztül, ha sorompó esetén a karok már teljesen felnyíltak és fehéren villog a lámpa.
A gépjárművezetőknek minden esetben meg kell győződniük arról, hogy nem tart vasúti jármű a sorompó felé, illetve biztosított a folyamatos áthaladás. Az átjáró előtt meg kell állni, ha bármely irányból vasúti jármű közeledik. Tilos az előzés a vasúti átjáróknál és közvetlenül előttük.
A fénysorompó formája egyezik az elsőbbséget szabályozó jelzőtábla csúcsán álló háromszög alakjával, ezzel is felhívva a figyelmet arra, hogy a közúton közlekedőnek elsőbbséget kell biztosítania a vonatok számára.