Elképesztő mennyire gyönyörű híd állt egykor Szeged közepén

Néha szembejön egy-egy régi kép mindenkivel a közösségi médiában a város első igazi hídjáról, ami a mai Belvárosi helyén állt anno. Ilyenkor láthatja az ember igazán, hogy mennyire jól is nézett ki ez a csupa acélból épült szerkezet, melyet nemsokkal a Nagyárvíz után építettek fel.

A híd történetéről röviden annyit érdemes tudni, hogy arra pályázatot 1880-ban írtak ki, és azt egy Feketeházy János nevű, a mai Szlovákia területén született hídépítő mester nyerte. Sokáig terjengett, sőt, ma is ismert az a legenda, mely szerint maga Eiffel tervezte a szegedi hidat, de ez nem így van, hiszen Eiffelnek valóban volt köze hozzá, nem is kevés (az ő cége építette fel), a tervezést azonban Feketeházy végezte.

Ezt a legendáriumot 1933-ban így kommentálta Móra Ferenc: „Ez az állítás, noha én már nem először állítom, talán még a régi szegedieket is meglepi, azért szükségesnek látom hiteles bizonyságra hivatkozni. A kultúrpalotában őrizzük azt a kiadványt, amelyben benne vannak mindazok a tervek, amelyek a szegedi hídpályázatra beérkeztek. Van köztük német, osztrák, holland tervezet. Valamennyinek a fölírása, magyarázó szövege idegen nyelvű, a tervet készítő mérnök nyelve. Csak az Eiffel-cég terveinek a szövege magyar. Azokat aligha írta az az A. G. Eiffel, aki a terveket szignálta. Mert azt nem lehet letagadni, hogy a tervek alatt valóban a francia építész neve van. Aminthogy a párizsi építőirodából kikerült terveket nem is szignálhatta más, mint a cégfőnök.”

A hidat aztán felépítették, 1883. szeptember 16-án átadták, és egészen addig állt a folyó felett, amíg 1944-ben az a Tiszába nem roskadt, miután a háborúban Szeged bombázásakor felrobbantották.

 

Ezen az 1904-es felvételen nem csak a híd külseje lehet meglepő, de a háttérben áll, mindössze 8 éves Kultúrpalota is máshogy néz ma ki, ugyanis jóval szélesebb egy 50-es évekbeli bővítés következtében. Fotó: Magyar Földrajzi Múzeum / Erdélyi Mór cége / Fortepan

 

Elképesztő mennyire gyönyörű híd állt egykor Szeged közepén
1928-ban ezt a lélegzetelállító képet látta, aki kitekintett a még épülő fogadalmi templomból. Fotó: Weinstock Ernő / Zempléni Múzeum / Hungaricana

 

1932-ben is volt nagyobb árvíz, április 15-én 923 centiméterrel tetőzött a Tisza. Fotó: Kozma János / Fortepan

 

Az 1891-ben épült Lukács Béla gőzös siklik át a Tiszán a híd alatt 1935-ben. Fotó: Plesovszki Ákos / Fortepan

 

A rakparton egészen az 1970-es évekig nem volt komolyabb autóforgalom, eleinte – nevéhez hűen – rakodási terület volt főként. A kép 1936-ban készült. Fotó: Fortepan

 

De persze nem csak ez változott, hajóból is alig látni mostanában, ezen az 1938-as fényképen azonban még bőven volt forgalom. Az előtérben halászbárkák vannak kikötve. Fotó: Négyesi Pál / Fortepan

 

Sehol a partfürdő, sehol a Laposon napozók, de a villamos még jár. Fotó: Weinstock Ernő

 

1931, a híd ekkor már csak tizenhárom évig áll. Ezt követően még hosszú hónapokig roskadoztak a folyóban az acélelemek. Az épen maradt íveket később több magyarországi híd építéséhez használták fel. Fotó: Weinstock Ernő / Zempléni Múzeum