Egyre több kerékpáros világítja ki magát sötétedés után Magyarországon – derül ki a Magyar Kerékpárosklub tavasszal végzett felméréséből.
Az egyesület országszerte 78 forgalmas kereszteződésben mért egy húsz perces időintervallumban március végén. Összesen 1742 kerekezőt számoltak meg, melynek 76%-a volt teljesen, azaz elől-hátul megvilágítva. Ez az arány javulást jelent az előző évhez képest, 2018 tavaszán ez a szám csak 73,2% volt.
A kerékpárosok 5,3%-ának csak elől, míg 6,4%-ának csak hátul volt lámpája, a teljesen sötétet aránya viszont elérte a 12,2%-ot.
Budapesten jobbak, Szegeden rosszabbak a számok
Arra is fény derült, hogy az egyes városok közt milyen eltérések vannak. Innen megtudhatjuk például, hogy Budapesten az országos átlagnál többen vannak teljesen kivilágítva, a megszámláltak 80,8%-a, míg Szegeden csak 71,5%, ami valamivel az országos adat alatt van.
Szeged azonban így is jól áll, a 100 ezer fő feletti városok közül ugyanis az egyik legmagasabb itt az adat. Ezeken a településéken az átlag mindössze 69,8%.
Az is jellemző, hogy minél kisebb egy település, annál kevésbé elterjedt a lámpahasználat. A 10 és 100 ezer fő közötti városokban például 68,7% lett az eredmény, míg a 10 ezer fő alatti településeken csupán 45,5%.
Javuló tendencia
Ilyen számlálást 2011 óta tartanak, és bár volt olyan év, ami rosszabb volt az előzőnél, az figyelhető meg, hogy jelentősen javulnak az adatok. Míg
2011-ben az emberek 57,2%-a volt kivilágítva, mára már 76%-uk.
Ez országos adat, de ha városméretek szerint bontjuk, hasonlóan biztató eredményt kapunk. Az adatok a következőket mutatták:
Budapest: 2011-ben 61,1% , 2019-ben 80,8% ,
100K felett: 2011-ben 52,5% , 2019-ben 69,8% ,
10 – 100K: 2011-ben 47,9% , 2019-ben 68,7% ,
10K alatt: 2011-ben 21,1% , 2019-ben 45,5% .
Szegeden is hasonló fejlődés látható, az elmúlt 8 évben ezek az adatok születtek:
2019: 71,5%
2018: 74,3%
2017: 69,2%
2016: 70,9%
2015: 72,4%
2014: 68,2%
2013: 65,4%
2012: 56,1%
2011: 61,1%
Szegeden összesen nyolc helyszínen mértek az idén, a legtöbben a Temesvári körút és a Fő fasor sarkán, legkevesebben pedig a Nagykörút és a Kálvária sugárút sarkán voltak kivilágítva.
Nyitókép: illusztráció. Fotó: Ramadan Morina / Unsplash