Európa legnagyobb sétálóövezetét hozták létre Barcelonában

A Budapesttel nagyjából azonos lakosságszámú Barcelonában Európa legnagyobb kiterjedésű tilalmi zónáját jelölték ki a szennyező autók számára. Vitézy Dávid közlekedési szakember Facebook-oldalán összegezte, milyen változtatásokkal jár a január másodikán bevezetett változtatás.

A ZBE, azaz az alacsony kibocsátású zóna területe 95 négyzetkilométer, ami a két, a katalán fővárost körülölelő autópályát kivéve lefedi Barcelonát és még a városhatárokon is túlnyúlik. Ez a legnagyobb ilyen korlátozás Európában, ami a példaként szolgáló madridi korlátozásnál húszszor nagyobb területet érint.

A korlátozás szerint a területre mostantól munkanapokon (7-20 óra között) nem hajthatnak be a 2000-nél régebbi (tehát nem legalább Euro 3-as) benzines, és a 2006-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 4-es) dízelautók, továbbá a 2003-nál régebbi (tehát nem legalább Euro 2-es) motorkerékpárok. A tiltást 2021-től az Euro 4-nél rosszabb minősítésű buszokra, furgonokra, teherautókra is kiterjesztik – teszi hozzá a szakértő. A tiltás alól csak a mozgáskorlátozottakat szállító autók kivételek.

Forrás: Vitézy Dávid / Facebook

Az intézkedéssel megközelítőleg 110 ezer autót tiltanak ki Barcelonából, így arra számítanak, hogy 130 ezerrel nő majd a tömegközlekedéssel utazók száma. A tiltással egyidejűleg sűrítik a metrókat és villamosokat, illetve 75 db új buszt állítottak többletként forgalomba a főbb vonalakon. A számítások alapján az egészségre káros levegőszennyezés akár 20-25 százalékos csökkenést is mutathat majd, emellett a szállópor-szennyezés 39%-kal csökkenhet a jövőben.

A tömegközlekedésre szoktatást segítheti az is, hogy akik a tiltásban érintett autójukat igazoltan a bontóba küldik, 3 évig ingyenes tömegközlekedést kapnak a Barcelonában és környékén működő regionális közlekedésszervezőtől, amely mind a 6 zónában érvényes. Ezt egy névre szóló kártyával oldják meg, aminek a tulajdonosa nem vásárolhat vagy bérelhet új autót a régi helyett az említett három év alatt.

Ezek nyomán mind a barcelonai havi bérlet, mind a regionális zónabérletek ára csökkent. Így például egy 6 zónás havi bérlet ára megközelítőleg 154-ről 114 euróra változott (kb. 38 ezer forint), ami lehetővé teszi az ingázást 80-90 kilométeres távolságból Barcelonába és magában foglalja a barcelonai tömegközlekedést is. Nehéz nem összehasonlítani: Budapestről a hasonló távolságra lévő Szolnokról ingázni és a budapesti és szolnoki tömegközlekedést is használni regionális közlekedési szövetség híján ma ennek a duplájába kb. 73 ezer forintba kerül – jegyzi meg a szakértő.