Félelem és reszketés a Dériben

Négy középiskola közül miért éppen abban reformálják meg az informatika-képzést, amelyik ezt a tárgyat sokkal eredményesebben tanítja a másik háromnál? – kérdezi a Magyar Narancs. Bizalomhiány, bizonytalanság, retorzióktól való félelem a szegedi történetben.

Több ezer tanár tüntetett nemrégiben Budapesten. A 30 százalékos béremelés, a heti óraszám csökkentése mellett a szakképzési törvény bevezetésének elhalasztása is szerepelt a követelések között. Ugyanis a Palkovics László vezette Innovációs és Technológiai Minisztérium egyszerűsíteni akarja a szakmák tanítását, vagyis ők ezzel indokolják. Az informatika-oktatáson belül sokféle képzés létezett, a két fő irány 2020-tól a szoftverfejlesztő-tesztelő, valamint a rendszer- és alkalmazásüzemeltető lesz. Ezzel szeptember végén szembesültek a pedagógusok.

Szeged az informatika-oktatás fellegvára a lap szerint. Ezt sok újonnan érkező és már jelen lévő, bővülő vállalat is igazolja. Azonban ez a titulus nem csak az SZTE képzései miatt jár, amelyre legtöbbször ezen vállalatok hivatkoznak, hanem az alapot jelentő középiskolai képzés is színvonalas, leginkább a Dériben. Ennek az iskolának van talán a legnagyobb presztízse országosan a legjobbiskola.hu oldal szerint is a szegedi intézmények közül, amelyet tanárok is mérvadónak tekintenek. Ha az oldalon a szakgimnázium kategóriát és az informatikai ismeretekben elért vizsgaeredményeket adjuk hozzá a szűrőhöz, akkor az látszik, hogy az országos listát a budapesti Neumann János vezeti, a szegedi Déri a 4., a kecskeméti Kandó a 14., a szintén szegedi Gábor Dénes a 76., a Vasvári pedig a 118. helyezett a listán. Szegeden és Csongrád megyén belül az informatikát segítő matematikaoktatás erejét tekintve a Radnóti és a Ságvári után a Déri a harmadik a középszintű érettségi eredmények alapján.

szeged-magyar-kiralyi-alami-felsoipari-iskola
Szeged, Magyar királyi állami felsőipariskola, ma Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskola. Fotó: egykor.hu

Szegeden az informatika-oktatás több középfokú intézményben is jelen van:

  • Az SZTE Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium (Ságvári) ebből a tantárgyból is a legjobb tanulókat gyűjti össze
  • A Szent Benedek középiskolában szoftverfejlesztő és informatikai rendszerüzemeltető képzés folyik
  • A Szegedi Szakképzési Centrum tagintézményeinél
    • A Déri Miksa Szakgimnázium és Szakközépiskolának műszaki informatika szakja van
    • A Vasvári Pál Gazdasági és Informatikai Szakgimnáziumban és egy éve a Tóth János iskolában szoftverfejlesztő
    • A Gábor Dénes Szakgimnázium és Szakközépiskolában informatikai rendszerüzemeltető a képzés neve.

A Szakképzési Centrum (amely eldönti, hol milyen képzés induljon a jövőben, és ezeket engedélyezteti) azonban úgy határozott, hogy a központi elvárásoknak megfelelő újratervezés nyomán a lista szerinti legszínvonalasabb Déri képzése változik a fentiek közül.

 

A Szegedi Szakképzési Centrum szerint

Erdélyi Margit, a Szegedi Szakképzési Centrum főigazgatójának elmondása alapján ezt korszerűsítés. A Magyar Narancs megkeresésére írt válaszlevele szerint a Dériben „a CAD-CAM informatikus képzés helyett egy bővebb ismereteket biztosító, ipari informatikai technikus megnevezésű képzést indítunk. Az ipari informatikai technikus szakma tartalma a korábbiakat kiegészíti, és az informatika mellett a villamosipari szakmaterület egy részét is felöleli, amely a versenyszféra elvárása. Így tehát a Déri továbbra is várja a gépészet, elektronika és informatika szakmaterület iránt érdeklődő diákokat.” A főigazgató szerint a részletek az iskola honlapján olvashatók, az általános iskoláknak elküldött tájékoztató füzetekben és a ikk.hu honlapon. Még decemberben elküldik minden szegedi és városkörnyéki általános iskolába a pályaválasztást segítő kiadványt. A szülők kérdéseire a centrum tagintézményeiben pályaválasztási felelősök válaszolnak, akik „pontos tájékoztatást tudnak adni a szakmákról”, de szívesen segít a Szakképzési Centrum is.

 

A tanárok szerint

Arról, hogy a tanárok szemszögéből ez másképp fest, a Magyar Narancs újságírója egy már nyugdíjba ment pedagógustól értesült, aki még tanító kollégáival beszélgetve döntötte el: a nyilvánossághoz fordul. Nyilatkozót azonban nehéz találni, olyat főleg, aki a nevét is vállalná a kétségeivel együtt. Rögtön az újságíró lelkére kötik: a tagintézmény-vezetőt ne is hozza kellemetlen helyzetbe azzal, hogy keresi, mert egyszer már véleményt nyilvánított, és abból a helyzetből nem jött ki jól. A Dériben arra számítottak, ha már országosan átszervezik a képzést, és műszaki informatikára nincs szükség (bár az itt végzett gyerekek keresettek voltak, és országos versenyeket is nyertek), itt is a szoftverfejlesztő válfajt vezetik be. A lap információi szerint a pedagógusok kudarcként élték meg, hogy nem így történt. Azt gondolják, a centrum vezetése a diákhiánnyal sosem küzdő Déri rovására szeretné megerősíteni a centrum többi tagintézményének beiskolázását. Ezt a meggyőződést nyilván az is erősíti, hogy a centrumvezető a Vasváriból került ki.

A Magyar Narancs szerint mindez vagy annak lehet a jele, hogy a centrum tájékoztatásával ellentétben nem kaptak meg minden információt az érintettek, vagy tényleg ez a helyzet. Az mindenesetre nyilvánvaló, szó sincs kenyérféltésről: az informatikát oktató tanárokat az a bizonyos versenyszféra nagyságrendekkel magasabb fizetésért szívja el így is. Akik tanítanak, megszállottnak tartják magukat. Inkább az iskola presztízsét féltik. Az új szakról, az ipari informatikáról azt tudják, olyan képzés, ami eddig nem volt Magyarországon. Nem egyértelmű, hogy ennek keretében mit milyen óraszámban kell tanítani 2020 szeptemberétől. Ha most egy szülő a részletekre kíváncsi, csak zavarba hozza a pedagógust. Az intézmény hivatalos tájékoztató kiadványában gépészet, villamosipar és elektronika olvasható, ez utóbbi alá besorolva az ipari informatika.

 

A szülők és a diákok szerint

A Déri iskolában és az ide orientálódó diákok szüleinek körében elkeseredést, bizonytalanságot váltott ki a „korszerűsítés” terve. A szülők még bizonytalanabbak, mint a tanárok, eleve nincs sok előismeretük és úgy próbálnak tájékozódni, hogy a közoktatási szakkifejezésekkel sincsenek mindig tisztában. Sokan a Déri nyílt napján szembesültek azzal, hogy a korábbi profilú informatika osztály (amelyből legutóbb is kettő indult, hatvan főve) nem lesz, vagyis a kisebbik gyerek nem tanulhatja azt, amit a testvére, vagy a rokon, ismerős gyereke, aki szemlátomást jól boldogul az itt szerzett tudással. Mit lehet akkor tanulni? Hol tanítják azt, amit eddig itt oktattak? Oda érdemes beíratni a gyereket? A lap úgy tudja, a Déribe készülő nyolcadikosok szülei Kecskeméten és Szentesen is szétnéztek. Nehéz szülőként elfogadni, hogy az eredmények és a mutatók dacára a Dériben változtatnak az eddigi képzésen. Az sem növeli a bizalmat a változások iránt, hogy akinek van már középiskolás korú gyereke, tudhatja, hogy vagy a képzés formája, vagy az intézmény elnevezése, esetleg az, hogy milyen más iskolákkal került egy ernyő alá, szinte két-háromévenként változott. A következő tanévre sem az állandóság lesz a jellemző, mint az a szakképzési törvénnyel kapcsolatos hírekből kiderült. (via Magyar Narancs)

 

Nyitókép: derimiksa.hu