Felújítják Makó 45 éves Maros-hídját

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. beruházásában teljeskörűen megújul a 43-as főúton a makói Maros-híd – írja közleményében az állami cég. A munkálatok 2020. április 14-én, kedden kezdődnek és várhatóan hét hónapig tartanak majd, főként félpályás forgalomkorlátozás mellett. A nettó 525 millió forintos beruházás részeként a híd új szigetelést, aszfaltburkolatot, szegélyeket és korlátot kap, továbbá kicserélik a híd saruit és dilatációs szerkezeteit, valamint az acélszerkezeti részek is új korrózióvédő festékbevonatot kapnak.

A 43-as főút 29-es kilométerszelvényében lévő Maros-hídon, a munkálatok első két hetében csak kisebb mértékű forgalomkorlátozásra kell számítani a nappali órákban. A kétirányú forgalom fenntartása mellett a munkálatokra útszűkület jelző táblák, előzési tilalom, és a jelenlegi 60 helyett 40 km/órás sebességkorlátozás, alkalmanként jelzőőrös forgalomirányítás figyelmezteti majd a közlekedőket. A munkálatok további részében éjjel-nappal jelzőlámpás forgalomirányítás mellett félpályás útlezárás lesz érvényben a váltakozó irányú forgalom biztosításával, 30 km/órás sebességkorlátozás mellett. A felújítás érinti a szegélyekben lévő közvilágítási vezetéket is, ezért a hídon lévő közvilágítás a munkálatok ideje alatt nem fog üzemelni.

Ezen a helyen az első állandó közúti híd egyébként 1878-ban épült, fából. Ez az anyag már akkor is kezdett elavultnak számítani hidakhoz, öt évvel később Szegeden már kőből és acélból épült fel az első állandó közúti híd. Az viszont említésre méltó, hogy Makón korábban volt ilyen, bár igény is nagyobb volt rá, hiszen e hídon keresztül lehetett csak Szeged felől a városba bejutni (leszámítva a vizet persze). Ezen a hídon 1883-ban vezették át a vasutat.
1925-re a vasúti kapott saját acélhidat (ez áll a mai napig), innentől kezdve külön átkelője volt a kétféle forgalomnak. A közúti híd egy évvel később, 1926-ban lett acélra upgradelve.
A több, mint 45 éve, 1974-ben átadott legújabb közúti hídra azért volt szükség, mert jócskán megnőtt a forgalma az útnak, jobb teherbírású átkelő kellett. Az új hidat 1974. december 4-én avatták fel.

Fotó: Sulinet

A Magyar Közút arra kéri a közlekedőket, hogy a munkaterület környezetében fokozott óvatossággal, a sebességkorlátozás betartásával közlekedjenek. A javítási munkák idején torlódásra számíthatnak a közlekedők, ezért az autósoknak ajánlott még indulás előtt tájékozódni a korlátozáshoz, munkavégzéshez kapcsolódó aktuális forgalmi helyzetről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Útinform szolgálatánál, a www.utinform.hu weboldalon, de érdemes navigációs, közösségi autós alkalmazást is használniuk, hogy az optimális útvonalukat megtervezhessék.

 

Nyitókép: távolabb a megújuló közúti, előrébb a vasúti híd Makó határában. Fotó: makohirado.hu