Hivatalos: a tram-trainek az SZKT telephelyein lesznek tárolva ideiglenesen

Összesen kilenc állandó, illetve egy ideiglenes tárolóhelyet bérel a MÁV-START Zrt., az erről szóló szerződést már január 20-án megkötötték. Ez határozott időre szól, amíg a szegedi járműtelepük el nem készül.

Még januárban utánajártunk, hogy mi igaz a pletykákból, miszerint Szentes lesz a járművek fő bázisa. A NIF válasza erre az volt, hogy csak az első tramtrain-járművek összeszerelése történik Szentesen. A MÁV a próbaüzemre és az utasforgalom esetére is ezek elhelyezésére – ideiglenes időszakra, amíg Szeged-Rendezőn a karbantartó bázis elkészül – a Szegedi Közlekedési Társaság telephelyén bérel helyet a karbantartásra Szegeden. Ennek köszönhetően nem lesz többletfutás és nem merül fel többletkopás sem.

A majdani végleges, szegedi tram-train karbantartó bázis tervezésére és építésére vonatkozó szerződés 2020 I. negyedévében lépett hatályba és 6-8 hónapig zajlott a tervezés, a munkaterület átadására végül 2020 júniusában került sor. A leendő helyszínen tavaly ősszel kivágták a fákat, elbontották a síneket, rendezték a terepet. Mára már látványos változás történt, hiszen állnak a leendő csarnok egyes tartópillérei, az építkezés halad. A tervezett átadás 2022 I. negyedévében esedékes.

A tram-trainek ideiglenes tárolása miatt megkötött bérleti szerződés részletekbe menően tartalmaz mindent. Többek között a telepeken belüli közlekedési rend, műszaki feltételek, biztonsági eljárások, helyszínrajzok és sok minden mást. A határozott idejű szerződés 2021. január elsejétől egészen 2022. június végéig szól, így valószínűleg várható némi csúszás a tram-train garázs átadásánál. A kilenc állandó hely bérlése sem egy helyen történik: ebből ötöt az SZKT Körtöltés utcai trolibusz telephely ad, míg a maradék – négy állandó és egy ideiglenes hely – a Pulz utcai villamosremízben kerül kibérlésre.

A díjszabások a dokumentum végén tételesen fel vannak sorolva, a teljesség igénye nélkül a Pulz utcai telepen éjjel-nappali tárolásért járművenként 250 ezer forintba fáj havonta az állami vasúttársaságnak. Ezt ketté lehet bontani, csak nappalra 112,5 ezer, míg csak éjszakára 150 ezer forintot kell kicsengetni havonta. Ugyanez a trolibusz telephelyen az öt tárolóhely együtt van megadva, itt havonta 3,75 millió forintot kérnek. Természetesen ezen felül még gépjármű parkolóhelyet, irodaépületet, karbantartó csarnokot is lehetőség van igénybe venni különböző díjakért, a szerződés végösszege egyébként 90 millió forint.