A szegedi villamosremízben éjszakáztatják majd a tram-traineket, amíg nincs kész a saját garázsuk

Felröppentek olyan hírek, miszerint a tramtrain-szerelvényeket Szentesre fogják járatni karbantartásra, amíg a remízük el nem készül Szegeden. Az is felmerült, hogy eközben Szentes felé is szállítanak majd utasokat, ezért ezek tisztázására felkerestük a MÁV-ot és a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztőt. Kiderült: egyik sem igaz.

Még korábban írtunk arról, hogy a tramtrain-szerelvények javításához szükséges remíz csupán 2 év múlva készül el Szegeden, azonban a MÁV-Start Zrt.-nek sok ilyen műhelye van szerte az országban. Kanda Imre, a beruházás projektvezető mérnöke akkor úgy tudta, hogy a vasúttársaság Szentesre kívánja ideiglenesen járatni a szerelvényeket javításra és tárolásra. A szegedi telephely tervezését-építését egyébként Mészáros Lőrinc vejének, Homlok Zsoltnak a cége nyerte. A szerződés 2020 I. negyedévében lépett hatályba és 6-8 hónapig zajlott a tervezés, a munkaterület átadására végül 2020 júniusában került sor. Már látszanak a munkálatok, ugyanis a leendő helyszínen tavaly ősszel kivágták a fákat, elbontották a síneket, rendezték a terepet, azonban más nem nagyon történt utána, pedig a beruházás folyamatban van.

Arra a kérdésünkre nem kaptunk választ, hogy a remíz építését miért nem kezdték el hamarabb, ugyanis ilyen beruházásoknál ezzel is előre számolnak. Arra viszont igen, hogy a tervezett átadás 2022 I. negyedévében esedékes. A hódmezővásárhelyi járműtároló csarnoknál egyelőre még a tervezési feladatok közbeszerzési eljárása van folyamatban, erről mi is beszámoltunk. Itt is rákérdeztünk, hogy miért változtak a tervek 8 jármű méretű remízre amikor Szegeden is épül egy (összesen 12 jármű  lesz). A NIF szerint azonban nem történt változás, illetve a hódmezővásárhelyi csarnok csak tároló funkciót fog ellátni.

Korábban egyes fórumokon olyan hírek is szárnyra keltek, miszerint a két városban épülő remíz megépültéig Szentesre járnak majd át a szerelvények, onnan kezdik a műszakot, ott lesz a karbantartás. Erről számolt be anno Kanda Imre is. Ez azért nem előnyös, mert még Hódmezővásárhely is elég messze van ehhez, nem beszélve Szegedről, hiszen ez mind többletkopást és többletfutást jelent, valamint a járművezetőknek többlet-vonalismereti vizsgát, ugyanis nem lehet akárkinek akármerre vezetnie a kötöttpályás járműveket. Kanda maga is azzal érvelt, hogy a járműtelep minél közelebb van, annál jobb. Sőt mi több, olyan pletykák is voltak, hogy ennek ellensúlyozására utasokat is szállítana a ki/be járó szerelvény Szentes és Hódmezővásárhely között.

A NIF válasza erre az volt, hogy csak az első tramtrain-jármű összeszerelése történik Szentesen, és a járművek nem fognak Hódmezővásárhely és Szentes között utasforgalomban közlekedni. A MÁV a próbaüzemre és az utasforgalom esetére is a járművek elhelyezésére – ideiglenes időszakra, amíg Szeged-Rendezőn a karbantartó bázis elkészül – az SZKT telephelyén bérel helyet a karbantartásra Szegeden. Ennek köszönhetően nem lesz többletfutás és nem merül fel többletkopás sem.