Már terveztetik a hódmezővásárhelyi tram-train remízt

Megjelent a közbeszerzési értesítőben, hogy keresik a tervezőt a hódmezővásárhelyi tram-train-remízhez. Arról már korábban írtunk, hogy remízről itt előzőleg nem volt szó, mivel Szegeden is épül egy, csak egy kisebb járműtárolóról.

A közbeszerzés rövid leírása szerint a „Tram-train rendszerhez kapcsolódó, Hódmezővásárhelyen megvalósuló új kocsiszín koncepció vizsgálata, engedélyezési terv készítése, szükséges hatósági engedélyek beszerzése valamint tenderdokumentáció elkészítése” a feladat. Köznyelven ez azt jelenti, hogy megvizsgálják annak lehetőségét, hogyan lehetne a Nagyállomáshoz egy szerelvényeket tároló és karbantartó üzemet létesíteni; valamint ennek megtervezése, hogy később tovább tudják adni a leendő kivitelezőnek. A tervezett szegedi remíz esetében ez utóbbi nem más, mint Mészáros Lőrinc vejének, Homlok Zsoltnak a nem meglepően Homlok Építő Zrt. névre hallgató cége.

A hírt a remízről anno mi is lehoztuk a vásárhelyi Rádió 7 alapján, akik Mucsi Lászlóval, a beruházás projekttanácsadójával beszéltek. Mucsi elmondása szerint a szerelvények egy részének a menetrend tarthatósága miatt mindenképpen a városban kell majd éjszakáznia, ezért döntöttek egy vásárhelyi, 1000 négyzetméteres kisebb remíz létesítéséről is. „Felmerült annak a lehetősége, hogy Hódmezővásárhelyen a Nagyállomásnál létesüljön egy olyan épület, amely a szerelvényeknek a feltöltését, tisztítását, illetve az éjszakai garazsírozását meg tudja oldani” – mondta akkor. Ahogy egy másik alkalommal Kanda Imre projektfőmérnök a szegedi helyszín szükségességéről fogalmazott: „A remíz azért épül, mert akkor jó egy jármű karbantartása, ha minél közelebb van ahhoz a vonalhoz, amin ő fut”. Más kérdés, hogy ehhez miért kell mindkét végponton egy. Szegeden egyébként várhatóan csak 2 év múlva készül el a létesítmény az ő elmondása szerint, a vásárhelyi még ennél is később lehet kész, így egyelőre Szentesen tárolhatják a járműveket.

Ilyen lesz a szegedi remíz, a vásárhelyit most kezdik majd tervezni.

Most tehát eljutottunk addig, hogy kiírták a hódmezővásárhelyi létesítmény megtervezésére a közbeszerzést. E remíz melletti másik hivatalos indok a négy plusz jármű megrendelése volt a nyolcas alapmennyiségen felül. A dokumentációt átfutva viszont találtunk olyan érdekes dolgokat is, miszerint ez nem csak egy kisebb remíz lesz, hanem összességében nyolc járműnek kell majd helyet biztosítania. Vagyis eleinte lehet, hogy csak egy kisebbet építenek ide, viszont úgy tervezik, hogy egy moduláris rendszerrel ennyire lesz bővíthető. Ennek indoka az, hogy „a jelenleg még nem végleges közszolgáltatási menetrend alapján, a későbbiekben véglegessé váló szerelvényfordulóhoz igazodó tárolási kapacitást biztosítsa”. Már csak az a kérdés, hogy az összesen 12 járműre tényleg kellhet ennyi hely a szegedivel együtt?

Egy másik érdekesség, miszerint 600 voltos feszültségre villamosított remíz lesz, tehát biztosan csak a tram-train-szerelvényeknek épül (a nagyvasút itthon 25 Kilovolt, azaz 25000 Volt feszültséggel megy, a békéscsabai vonal ráadásul nem villamosított), hacsak nem a BZ-ket akarják itt tárolni. Azonban az a tény, miszerint a tram-train-vonalhoz lesz csatlakoztatva, nem ez utóbbit sejteti. Az is szemet szúrt, hogy a hódmezővásárhelyi járműtároló csarnok vágányhálózatának becsült mennyisége legalább 1,5 km egybefüggő csatlakozó vágány, a tároló vágány további összesen legalább 3 km hosszúságú lenne. Összehasonlításképpen: a szegedi esetében ez a mennyiség összesen 1562 vágányméter, amit ugye el kell osztani kettővel és így megkapjuk átszámítva azt, hogy ez mindössze 781 méternyi sínhálózat. A csarnokok összterülete viszont majdnem háromszor akkora lesz (2876 négyzetméter), mint a Mucsi László által korábban említett 1000 négyzetméter Hódmezővásárhelyen. Feltéve, hogy tényleg csak ennyi lesz.