Így lett érdekes fotósorozat pár képből, amit a papa csinált a furgonról
Szűcs Dániel
Ismét szegedi fotókkal bővült az ország legszerethetőbb fényképarchívuma. A Fortepan ezúttal olyan családi albumokat osztott meg az internetezőkkel, melyek bárki számára élvezetesek lehetnek. Vannak köztük népszerű témák is, mint ’56, de olyan felvételeket is megmentettek, amiket egyszerűen tényleg csak jó érzés nézni. A fényképek készítőiről ezúttal nem kapunk információt (általában ugyanis van némi háttértörténet a feltöltésekhez, úgymint Urbán Tamás vagy éppen Bauer Sándor lenyűgöző munkássága esetén).
A Fortepanon tavasszal jelent meg legutóbb nagyobb szegedi frissítés, akkor több felé kalandoztunk a városban, a fő téma a Tisza volt, vagyis az az elleni védekezés 1970-ben, de most sem fogunk csalódni az élményben, bár a fényképek történetét magunk kell kitalálnunk. Annyit tudunk, hogy a történet az 1950-es évek Szegedén játszódik, és hogy szereplője három férfi és egy furgon.
A háromból két férfi áll pózt a Laposon. Ez a fotó önmagában értékes, de várostörténetileg is kulcsfontosságú jelenségek figyelhetők meg: a Tiszát a várossal még a régi, kockaköves rakpart köti össze, nem áll még a kalapos úrtól balra ma magasodó Sellő ház, de ami talán a legfontosabb, hogy ez azon kevés fotók egyike, amely megörökíti a második világháborúban amerikaiak által bombatalálatot kapott és megsérült Dómot. Fotó: Fortepan
A Torontál térre már nehezebb ráismerni: a hidat már jóval újjáépülte után is változtatták, például lecserélték az eredeti vaskorlátot és elbontották az ekkorra már teljesen feleslegessé vált, bár elég mutatós vámházakat. De a háttérben, a furgon mögött álló hirdetőbódék is eltűntek a város életéből. Fotó: Fortepan
Új helyszín: valamivel arrébb, az ekkor még csak terv szinten létező Bertalan híd felé jöttünk, ez vélhetően a Közép Kikötő sor. A furgon egy IFA Framo, melyből rengeteg szolgált akkoriban Magyarországon: használta őket a Mávaut, a posta, de a mentőszolgálat állománya is számon tartott jó néhány darabot belőlük. Fotó: Fortepan
A Framo-t még a harmincas években fejlesztették ki, de a képen látható példány jóval későbbi lehet, hiszen ez a kivitel csak 1952-ben debütált Lipcsében. Fotó: Fortepan
Nem volt egy veszedelmes jármű: mindössze 24 lóerős motorja 70 kilométeres végsebességet engedett. Fotó: Fortepan
És a harmadik férfi, aki talán az egyik idősebb fia lehet? Fotó: Fortepan