Jó lett, de nem hozott megváltást a Csillag tér felújítása

Elkészülőben van már a város elsőként megépült körforgalmának a felújítása. A csomópontot még július végén zárták le, elterelve ezzel a környék autóforgalmával együtt a közösségi közlekedési járműveket is. Emiatt bár panaszosak voltak például a Szamos utcában élők, a munkálatok mindössze egy hónapig tartottak, és az iskolakezdésre visszaállt a rend.

Legalábbis ami a közúti forgalmat illeti. A Csillag téren a kijelölt kerékpáros útvonalak ugyanis még szeptember első napjaiban is fel vannak bontva, pedig csak néhány négyzetméternyi kopóréteg hiányzik a legtöbb helyen. A  tér és környékének rendbetételére összesen mintegy 360 millió forintot költ az önkormányzat (ebből 118 millió saját forrás, a többi uniós támogatás), ennek részeként újult most meg a körforgalom. Mivel egy olyan nagyobb projektről van szó, aminek alapvető célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése és a kerékpározás segítése, ilyen irányú fejlesztések is megvalósultak. Egészen pontosan a következők: buszsávot jelöltek ki a Budapesti körúton a Csillag tér felé, és kiszélesítették a Lugas utcát a trolivégállomástól a Göndör sorig (ez az a szakasz, ahol a Csillag tér után átkelünk a töltésen) 7-ről 8,5 méterre, hogy kerékpárral jobban el lehessen férni.

És bár a buszsáv üdvözölendő újítás, a kerékpározás könnyítésére nemigen tettek több érdekfeszítést az útszélesítésen túl: a körforgalomban még mindig a járdán kell közlekedni úgy, hogy az autósoknak van elsőbbsége minden alkalommal (ha például valaki a Szilléri sugárútról menne tovább a Budapesti körútra, akkor – a járdaszigetek miatt – összesen négy alkalommal kell megállnia elsőbbséget adni a folyamatos autóforgalom számára), de az is sokat elárul, hogy míg autóval már a tükörsima új aszfalton közlekedhetünk, addig kerékpárral mindenféle terelés nélkül kell a fűben bukdácsolni a felmart aszfalt mellett.

A megújult Csillag teret szerdán délután néztük meg. Ekkor még nem adták át hivatalosan, bár az első hírek szerint már augusztus 30-án el kellett volna készülnie mindennek.

 

Az első élményünk (lehet, ha a Szilléri felől jövünk kerékpárral) a Csillag térről, hogy ugyanúgy a rossz minőségű, bukkanós felvezetésen kell megközelíteni azt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Jó lett, de nem hozott megváltást a Csillag tér felújítása
Jól látható, magas minőségű felfestések jellemzik a helyszínt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Az aszfaltburkolat több, mint 10 ezer négyzetméteren újult meg teljesen. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Balra a Budapesti körút új buszsávja, mögöttünk a körforgalom. A körút Csillag téri torkolatánál található buszmegállókból egyébként a buszoknak/troliknak lesz elsőbbsége ezentúl, ugyanazon módszer szerint, mint amit a Tisza Lajos körúton is láthattunk már a Dugonics tér felé. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A buszsáv helyén eddig 200 méter hosszú füves sáv volt, ezt áldozták most be. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A felújítás nem érintette a tér környékén vezető rossz minőségű kerékpárutakat. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Átvezetés a Lugas utcán. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Csillag téren valamiért 2020-ban is olyan szegélyt alkalmaztak, amit kerékpárral kellemetlen használni. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Kereszttöltés utcán átkelni sem egyszerűbb két keréken. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A másik oldalon még lehet a zebrán tekerni, itt azonban már trükközni kell: a legtöbben a jobboldalon látható kitaposott részen tekernek. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Lugas utcán még folyik a munka, itt ideiglenes lámpa irányít. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Itt szélesítették ki az utat. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Kerékpározni itt is meglehetősen körülményes: a lámpát megkerülendő a bringások inkább a járdán tekernek, ezzel azonban a gyalogosoknak nehezítik a dolgukat. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder