Kerékpárosok a Csongrádi sugárút-Rózsa utca új közlekedéséről: „Ez nagyon gáz így”

Új (kerékpáros) közlekedési rendet alakítottak ki a Csongrádi sugárút és a Rózsa utca kereszteződésében. A tervezés során többször javaslatot tevő (ezeket nem fogadta el a város) Magyar Kerékpárosklub szegedi szervezete szerint azonban balesetveszélyes és gáz lett a kivitelezés. Azt mondják, nem haladó szellemiségű.

Eddig nemigen voltak itt kidolgozott részletek: jött mind a négy irányból valamilyen kerékpárút-szerűség, az egyikről másikra történő áthaladást meg mindenki úgy oldotta meg, ahogy akarta. Nem voltak nyilak, sávok, külön jelzőlámpák, holott két nagyforgalmú bringás útról van szó, melyből az egyik ráadásul egy nemzetközi kerékpárút része.

Az ágak a következők voltak: jött egy-egy sáv a Csongrádin a belváros irányából, illetve az egyik a belváros irányába; egy öreg Rókus felé halad a Makkoserdő soron, megosztva a gyalogosokkal, fent a járdán; továbbá a külső-Csongrádi sugárúttal párhuzamosan mindkét oldalon a szervízúton lehetett kerekezni; és a Rózsa utca rendes forgalmi sávjain Tarján felé.

Az alapból egy szégyene a városnak, hogy a Csongrádi sugárút kerékpárútja itt kvázi félbeszakad, és át kell evickélni mindenféle mellékutakra, aztán ott ugrálni a fekvőrendőrökön vagy az óriási repedéseken, a most kialakított forgalmi rend azonban tovább rosszabbítja a helyzetet.

Az történt, hogy a Rózsa utcán kialakítottak egy közös kerékpáros-gyalogos járdát a szervízútig; és a kereszteződés egyes sarkaiban felfestették, hogy hol kell várakozni, plusz sávokat. Csakhogy az egész pont olyan, mintha egy hozzá nem értő, az autójából soha ki nem szállt, közlekedésmérnökkel még nem tárgyalt személy rajzolta volna meg az 1970-es években.

Az alábbi problémák vetődtek fel (a legtöbbjüket az kerékpáros klub fogalmazta meg):

  • az ívek túl szűkek;

  • több helyen nemhogy a kerékpárosok nem férnek el a lámpára várakozva anélkül, hogy akadályoznák a keresztforgalmat, de még a felfestések is egymást érik;

  • a Rózsa utca legelején, a szervízútig a Tarján felé vezető oldalon kerékpáros nyomokat festettek fel, amiket azonban közel lehetetlen, vagy legalábbis nem logikus megközelíteni, ezért mindenki az egyirányú bringaúton teker;

  • az itt kialakított, egyirányú bringaútra csak egy kátyús, meredek döccenőn lehet felhajtani, ami miatt legfeljebb 5 km/órára érdemes lelassítani;

  • több helyen csak az egyenesen haladás van “megoldva”, balra kanyarodni például már nem lehet, csak ha tolja az ember a zebrán a járművét;

  • a Makkoserdő soron indokolatlan kerülőre küldik a csomópontból érkező bringásokat egy párhuzamos szervízútra a régi járda-bicikliút helyett, majd később visszamehetnek;

  • mindezek miatt megszámlálhatatlan kisebb-nagyobb gyalogos-kerékpáros konfliktus lehet.

Az egésznek olyan érzése van, mintha húsz évvel ezelőtt az 5-ös főútból akarták volna kialakítani az M5-ös autópályát, de úgy, hogy csak egy-egy sávot adnak hozzá a két szélen, a felhajtókat, gyorsítósávokat és más, a biztonságos közlekedést garantáló létesítményeket már nem.

Ezekkel amúgy tényleg nem volna gond, ha nem 2021-et írnánk, és ez nem egy újonnan elkészülő, közpénzbe kerülő beruházás volna egy városban, ami kifejezetten zöldnek állítja magát, és amelybe ha nagy zöldpolitikusok látogatnak, minden ujjukat megnyalják azt mondják, Szeged úttörő a kerékpározásban. Csakhogy ezek mind igazak, és mégis létrejöhetett így ez a fejlesztés.

A közlekedési szervezet erről ma posztolt közösségi oldalára. Azt írják, hogy „amikor 2017-ben terveztek új bringás létesítményeket, sok jó dolgot találtak ki, de a Csongrádi sgt. – Makkoserdő sor/Rózsa utcai elképzelés nem tartozott a jók közé. Kitalálták, hogy fölrúgva minden haladó szakmai elvet, a város által elfogadott Kerékpárforgalmi Hálózati Tervet, a járdára vezetik a bicikliseket és “alárendelt gyalogosként” vezetik át a kereszteződés ágain. Mi ez ellen tiltakoztunk akkor, és alternatív javaslatot is tettünk, de ezeket szinte mind elutasították. Most pedig fölfestették az új átvezetéseket, és máris látszanak a megjósolt bajok. Ez nagyon gáz így. Az itt kialakuló káoszért, szabálytalanságokért nem a közlekedőket terheli a felelősség.” A posztra reagálók között sem tört ki az öröm, sőt.

Levélben keressük az önkormányzatot, hogy végleges-e a kivitelezés, vagy szeretnék-e újracsinálni esetleg.

 

Frissítés (február 8. 14:36): válaszolt az önkormányzat, a következőt írták: „A tervezés során a megbízónak számos egyeztetést kell lefolytatni, többek között a Kerékpárosklubbal is, és a különböző véleményeket beépíteni a tervbe. A terv uniós projektek esetén a következő szakemberek munkájának eredménye: szaktervező, közlekedésbiztonsági auditor, minisztériumi tervzsűri, közlekedési hatóság. A tervezésben részt vesznek még a Kerékpárosklub, országos főút esetén a Magyar Közút, a városháza irodái is. Ez a Rózsa utca esetén is így volt, a kialakult terv a szakmai vélemények szintézise, ezért azt biztonságosnak ítéljük és nem kívánunk rajta változtatni.”

 

Nyitókép és fotók: Magyar Kerékpárosklub Szeged