Látványtervek jelentek meg Szeged gyalogos-kerékpáros hídjáról

Mint azt korábban megírtuk, a fővárosi székhelyű Speciálterv Építőmérnöki Kft. nyerte azt a kiírást még idén februárban, amiben a Modern Városok Program keretein belül belengetett gyalogos-kerékpáros híd tanulmányterveit és megvalósíthatósági tanulmányát kell elkészíteni. Tegnap szép csendben az Instagram-profiljukon megjelent pár látványterv a lehetséges változatokról, ezeket mutatjuk most meg.

A Speciálterv tegnap nem túl nagy hírveréssel, de kirakott az Instagram-oldalukra egy szegedi hashtaggel ellátott posztot. Az öt különböző verziójú látványterv sajnos egyelőre csak sziluett a naplementében, de azért a lényeg látszik. Úgy tűnik, az akkori sejtés beigazolódott, ugyanis az itt látható látványtervek alapján a gyalogos-kerékpáros híd a Tisza Lajos körút déli végpontjának környezetében, a klinikáknál épülne meg és onnan ívelne át Újszegedre, annak is Odessza nevezetű városrészébe. A szegedi hídfő nem egészen az Árvízi emlékmű mellett lenne közvetlenül, hanem attól délre, nem messze az egykori vasúti hídtól (attól egy kicsit északabbra). Ezzel mintegy visszaadva valamit a régmúlt látványából, még ha nem is a régi míves acélszerkezet épül vissza.

A Kiskörút északi oldalán sok értelme nem lenne egy ilyen hídnak, mivel kevésbé fontos területeket csatolna össze, bár a város úthálózatának “egyensúlyához” nem lenne rossz egy oda is majd a távoli jövőben. A déli részen egyrészt a klinikák helyezkednek el, másrészt a Dóm tér csak pár perces séta (vagy egy perc kerékpár), valamint az újszegedi oldalon egy lakótelep található, illetve az esetleges harmadik Tisza-híd megépültével egy új városrész a Nagykörút bezárásával. Nem mellesleg egy fontosabb biciklis útvonalra vezetne rá a Szőregi út irányába.

Kíváncsian várjuk a további konkrétumokat, látványterveket, illetve a tanulmányterv publikálását arról, mennyire éri meg a leendő harmadik Tisza-híd közvetlen közelében építeni egy gyalogos-kerékpáros hidat, hiszen előbbin szintén lesz gyalogos-kerékpáros rész. Nem feltétlenül lenne szép látvány, ha nagyon nem összeillő a kettő. Viszont akkor térjünk is rá a látványtervekre, amikről mi is szavazásra buzdítjuk olvasóinkat. Most tekintsünk el attól, hogy mennyire reális a megvalósulás (a Szeged Vision szerint 2050-re már állni fog mindkettő), melyik változat lenne a nyerő?

1. változat: Egy obeliszk-szerű, magasra törő, viszonylag masszív, egyoldalas pilonon lenne felfüggesztve a pályaszerkezet ferdekábeles megoldással. A szegedi oldalon emiatt nem lenne különösebb esztétikai beavatkozás, viszont Újszegeden az ártérben kifejezetten markáns lenne. Messziről is látható. Fotó: Speciálterv
2. változat: az elsőhöz hasonló, de valamivel alacsonyabb és karcsúbb megoldás, részben kettéosztott pilonnal. A lényeges különbség az, hogy itt függőhidas kábelezés van, igen elegáns a sziluettje. Fotó: Speciálterv
3. változat: Bár itt visszatértünk a ferdekábelhez, már két középmagas pilon is lenne, a kábelek pedig a pálya mindkét oldalát érintenék. Ennek hátránya, hogy a szegedi részen is magasodna egy, emiatt jelentősebb esztétikai behatása van. A pillérek bár kettéosztottak, masszívnak tűnnek. Kicsit a Pont de Normandie-re hajaz. Fotó: Speciálterv
4. változat: Szintén a harmadik változathoz hasonlóan, bár annál alacsonyabb pilonokkal rendelkezik. A kábelezés viszont a második verzióhoz hasonlóan függőhíd, bár kevésbé légies, emiatt messziről kevésbé látszana. A pálya mindkét oldala fel lenne függesztve. Fotó: Speciálterv
5. változat: Ez a már jól bevált, pentelei hídhoz hasonlóan kosárfüles ívhíd, alakja a Belvárosi híd mása lehetne, csak nem acél felfüggesztésekkel, hanem kábelekkel. Messziről tekintve talán ez látszana a legkevésbé, ez simul a Tiszához és a város épített környezetéhez a legjobban, azonban a Tisza fölött markáns sziluettje lenne. Ha a harmadik Tisza-híd is ilyen típusú lesz, akkor ideje lenne a Bertalan hidat is átépíteni és Szeged lenne az íves hidak városa. Fotó: Speciálterv

#bridge #of #the #future #szeged #city #pedesttian #bycicle #bypass #specialterv #versions

No Description